Læsetid: 2 minutter

Det kan sagtens blive godt, selvom det begynder skidt! Kender du historien om, man bygger tre huse, før man ender med sit drømmehus? Det samme er meget ofte tilfældet med hjemmesider

Den første udgave bliver langt fra god nok. Og du kan lige så godt indrette dig derefter. Byg et website, der IKKE skal være perfekt fra start. Det er nemlig slet ikke muligt - og derfor helt idiotisk at forsøge.

Det første hus du bygger, er til dine fjender

Du laver fejl. Håndværkerne laver fejl. Måske dit liv og dine behov udvikler sig i uventet retning. Måske ender du med for lidt plads - eller for meget? For få muligheder. Er energiforbruget for højt. Har du sparet på det forkerte? Er huset for besværligt at vedligeholde? Umuligt at udvide?

Heldigvis lærer du en masse af processen med det første hus. Du bliver klogere på dine behov. Næste gang ved du, hvad du IKKE skal gøre.

Det næste hus du bygger er til dine venner

Nu styrer du projektet med mere sikker hånd. Du har taget ved lære og denne gang bliver det meget bedre. Kun detaljer bliver ikke helt, som ville ønske.

Det tredie hus bygger du til dig selv

Bygge drømmehusNu ved du endelig, hvordan alle detaljer skal være. Du undgår de fejl og mangler, der er lavet under de foregående projekter.

Du har langt om længe fået styr på, hvad der rent faktisk skal til for at matche dine og familiens behov.

Sådan er det også med hjemmesider

Første version bliver aldrig perfekt. Ikke engang god nok.

Du har ganske enkelt ikke den nødvendige viden om din business, dine kunder og dine behov til at det kan gøres godt nok i første forsøg.

Du ved ikke nok til at stille de rigtige krav til din webproducent. Bliver det perfekt i første hug, har du vundet i lotteriet.

Professionelle webproducenter kan kun gøre det lidt bedre

Naturligvis kan den dygtige webproducent gøre det bedre end amatøren. Også hjælpe dig med at lave en bedre første version.

Men det kræver stadig en vis portion held at ramme det rigtige med første version af et website. Endda meget mere end held. Der er også brug for viden og erfaring.

Webproducenten har ingen krystalkugle og ved endnu mindre om din business, dine kunder, dine ydelser og dine muligheder, end du selv gør. Selv en dygtid webdesigner er ikke i stand til at lave det perfekte website til dig. Ikke hvis du forventer, at det laves færdigt og dermed slut.

Første hjemmeside er altid kun et mere eller mindre kvalificeret gæt på, hvad der er brug for. En prototype.

Og der er meget at teste og samle erfaring med, før du kan bygge en endnu bedre version 2. Dine reelle behov viser sig nemlig undervejs i brugen af den første version. Det skal så at sige testes på dine brugere. Deres reaktioner skal bruges til løvende at forbedre websitet.

Det kan du eksempelvis indrette dig helt bevidst efter ved at lave en første version, der kun skal bruges til at teste forskellige muligheder. Du får helt sikkert en bedre løsning næste gang.

Der findes endog en metode, der handler om at bygge prototype og derefter forbedre løbende - Growth-Driven Design.