Leder du efter en kreativ og alsidig webdesigner eller webproducent? Så brug den første samtale på at tale om andet end webhotel, domænenavn, webdesign, farver, skrifttyper, mood board, inbound marketing, søgemaskineoptimering, branding, koder, teknik og priser

Find først og fremmest ud af, hvor godt I taler sammen:

  • Er samtalen let og tillidsvækkende
  • Lytter i til hinanden
  • Lytter du af høflighed - eller fordi det er interessant
  • Stiller vedkommede spørgsmål for at forstå dig, dine behov - og dine grænser
  • Føler du dig forstået - men også hjælpsomt udfordret
  • Får du nye ideer under samtalen med webproducenten
  • Giver samtalen dig lyst til at gå i gang med at bygge, designe eller redesigne

Hvor godt et website du ender med, handler rigtig meget om kemien mellem dig og webproducenten!

  • Skal du bare have en helt almindelig billig hjemmeside, kan du vælge byens billigste og mest nørdede amatør.
  • Skal du have moderne website, der tiltrækker besøgende og forvandler dem til kunder, får du brug for en specialist med sans for mere end koder.
  • Skal du og webdesigneren få din indre enhjørning frem i lyset og give dig succes online - så handler det ikke bare om at bygge en hjemmeside.

Skal i arbejde sammen i timer. Tale i telefon sammen utallige gange. Sende masser af mail. Udvikle ideer. Rette fejl. Så er det vigtigt, at I kan samarbejde. Inspirere hinanden.

Første samtale bør derfor handle om at tjekke, om det er en person, der er nem, spændende, inspirerende og behagelig at tale med?

Hvis ikke kan du lige så godt stoppe samtalen og finde en anden. Uanset hvor dygtig webproducenten i øvrigt er på det faglige plan!

“Mødet mellem to personligheder er som kontakt mellem to kemiske stoffer: hvis der er nogen reaktion, bliver begge forandret.” | Carl Jung

Kunden fra Venus og webproducenten fra Mars

Inden du ringer er det en god ide, at du har kigget dig grundigt omkring på webproducentens website, Facebook-side, Linkedin-profil etc.

Kig efter personlighed og stil! Og efter evne til at inspirere dig.

Du bør allerede på websitet kunne fornemme, om det er en person, der både er dygtig og sympatisk. Ellers kan du ikke forvente, at du selv ender med et website, der fremhæver DIN personlighed.

Led ikke efter et langt CV. Stol på, at faglighed, erfaring og kompetencer er i orden, hvis webproducenten har arbejdet professionelt med webdesign i flere år.

Du kan alligevel ikke tjekke vedkommendes faglige kompetencer, hvis du selv er amatør på området.

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Hvis du skal bruge 3-5 ord på at beskrive dig selv, hvilke vil du så bruge?

Du kan ikke vurdere en webproducent på webdesign

En erfaren webproducent kan lave det design, du drømmer om. Det du har råd til. Det du har brug for.

Moderne webdesignere arbejder ikke kun i én stil. De laver websites i utallige stilarter. Også i den du og din målgruppe har brug for.

Og du kan godt tro om igen, hvis du forestiller dig, at du kan vurdere en webproducents evner, kreativitet og egnethed ved at vurdere de sider vedkommende har lavet for kunder.

Det kan du ikke, fordi du ikke kender historien bag:

  • Ser du webdesign, der er dikteret i detaljer af en ekstern grafiker eller af webproducentens kunde
  • Er webdesignet ændret af kunden efter webproducenten har leveret (det sker ret ofte med websites til online marketing)
  • Har webdesigneren haft helt frie hænder til at designe - eller arbejdet efter ordre og ønske fra kunden?
  • Kan webdesigneren fravige sin egen personlige stil og smag, hvis det er bedre af hensyn til websitets målgruppe?

Det webdesign du ikke kan lide, kan udmærket være fremragende til det formålet, websitet er bygget til.

Webdesign må gerne være pænt eller lækkert.
Men det er vigtigt, at det rammer din målgrupper og skaber resultater.

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Hvis du skal vise mig et par websites, du har lavet, hvilke vil du så anbefale mig at kigge på og hvorfor lige dem?

Hvad er vigtigt for dig

Inden du ringer til en webproducent, er det en god idé at være så forberedt, at du ved, hvad du helt konkret søger. Også på det personlige plan.

  • En der er rolig, tålmodig, grundig og måske ligefrem langsom - eller en, der er energisk, initiativrig, taler hurtigt, får ideer på stribe?
  • Skal vedkommende være alvorlig og jordnær - eller hellere have humor og en skæv, kreativ tankegang?
  • Er du til en rå, kontant og venligt provokerende stil - eller mere til det blide, spirituelle og sensitive?

Test evt. din egen kommunikationsstil og find samtidig ud af, hvilke typer du fungerer bedst med.

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Hvilken type kunder synes er du mest glad for at lave website? Hvordan er den slags kunder? Hvorfor er lige netop den type den bedste?

Sådan finder du en ekspert

Find hurtigst muligt ud af, om webproducenten er klogere på webdesign, blogging og online marketing end du selv er. Stoler du på, at sådan er det?

Det er vanvittigt at hyre dyre fagfolk og specialister, hvis du har den tilgang til vedkommende, at du er nødt til at fortælle, hvordan de skal udføre arbejdet.

Webproducenter er i øvrigt meget forskellige. Mange af os har flere uddannelser og dermed specialviden om andet og mere end webdesign. Så prøv også på forhånd at gøre dig klart hvilken kombination af uddannelse, erfaring, faglig viden og personlige fordele, der kan være velegnet til dig og dit projekt.

Eksempelvis webproducent og musiker, webdesigner og journalist, grafisk designer og arkitekt … der er mange muligheder.

Skal vedkommende have kompetencer og specialer ud over det almindelige?

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Hvilke uddannelser og erfaringer har du, der gør dig særligt velegnet til at lave websites til sådan en som mig?

Fra comfort-zone til ugly-zone

Mange bliver overrumplede over, at de - under samtale med en webproducent - pludselig ender i en ugly-zone.

Et relativt banalt spørgsmål fra webproducenten kan fremkalde bekymring, angst, usikkerhed, tvivl. Eller tårer ligefrem!

Når jeg eksempelvis spørger mine kunder: “Hvordan vil du markedsføre dig og dit indhold på sociale medier. Hvordan vil du gøre dig synlig og interesant for masser af mennesker, så de ser din ekspertise?” er reaktionen ofte voldsom.

Være synlig…. aktiv… online?
Promovere sig selv?

For nogle er tanken angstfremkaldende.
Hos mange hidkalder det den indre kritiker.

For de fleste er det lig med masser af tanker og spørgsmål….

Sætter du så at sige dit lys under en skæppe, er det meget smart at tale åbent med din webproducent om problemet. Det kan nemlig betyde, at dit website skal indrettes helt anderledes, end hvis du er den rebelske type, der glad og gerne hoppe i alle vandpytter på sociale medier.

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Hvilke problemer oplever du hyppigst folk har med at markedsføre sig online?

Find en webproducent i verdensklasse

Måske kræver dit projekt ikke verdens bedste (eller dyreste) webproducent!. Måske er det vigtigere, at vedkommende har særlige kompetencer og/eller særlige arbejdsrutiner?

  • Vil du gerne kunne kontakte vedkommende udenfor normal arbejdstid
  • Er det vigtigt, at webproducenten kommer ud i din virksomhed
  • Skal webproducenten tilbyde møder, samarbejde og undervisning online
  • Trives du bedst ved at samarbejde med et menneske, der har en bestemt stil og personlighed
  • Skal webproducenten være særligt hensynsfuld - have forståelse for særlige behov
  • Skal du have hjælp til at blive mere interessant for dine kunder

Sådanne ønsker og behov kan også komme frem og tydeliggøres, hvis du arbejder målrettet og strategisk med at beskrive dine behov - også de mere personlige.

Det kan være ganske sårbart at skulle have hjælp til at præsentere og promovere sig selv.

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Hvordan foretrækker du arbejdsprocessen skal være? Hvordan arbejder du bedst?

Skal du finde flere specialister

Måske er dit projekt så omfattende, at du skal samle et team af specialister. Så kan det være en god idé at finde en, der først og fremmest kan fungere som projektleder og samle trådene.

Så overvej dine behov og stil de spørgsmål, der afdækker, om du har fundet den rette:

Spørgsmål du kan stille for at blive klogere:
Kan du komme i tanke om andre fagfolk, jeg med fordel kan bede om hjælp? Har du nogen konkret forslag til, hvem der ellers vil være god til at hjælpe mig videre?

Stop i tide

En klog ejendomsmægler gav mig - sidst jeg var på boligjagt - et godt råd, som jeg har brugt utallige gange siden. Til meget andet end køb af bolig:

Når du finder en lejlighed, du spontant fornemmer er den rigtige, så stop. Lad være med at kigge efter flere. Du ender nemlig bare med at blive usikker, forvirret og ubeslutsom.

Han har ret.

Hvis man rammes af den fornemmelse, at den næste er bedre, kan man komme til at lede i en uendelighed.

Saml dine ønsker og spørgsmål i et dokument

Når du har styr på alle dine ønsker, så lave et såkaldt Request For Proposol dokument. Det er en arbejdsproces og et arbejdsdokument, der mangedobler din chance for at finde en webproducent, der kan lave et website i topkvalitet.

Når du har valgt en webproducent, der er behagelig og inspirerende at samarbejde med, kan I aftale jeres første egentlig arbejdsmøde - for at planlægge, lægge strategi, fastlægge kundetyper, vælge stil etc.

Vil du være helt klar til det kreative samarbejde med din webproducent?

Lav et mood board.