Online møder vækker bekymring og modstand mange steder. Argumenterne er dog ofte lige til at skyde ned.

Mødeproblemer på grund af Coronavirus (COVID-19) har fået mange foreninger og organisationer til at udsætte bestyrelsesmøder, generalforsamlinger, informationsmøder, foredrag og kurser. De kunne holde det online…

Mange gør det også.
Andre er afvisende.

Jeg har de seneste måneder undervist adskillige foreninger i at holde online møder. Derudover fungerer jeg jævnligt som teknisk tovholder på online møder - så arrangører, underviser, dirigent, gæsteforlæser etc. kan koncentrere sig om alt andet end det tekniske.

At holde møde online kan være en teknisk/praktisk udfordring. Men de er til at løse. Og flertallet af de online foreningsmøder jeg har deltaget i har fået deltagerne til at konkludere, at online møder fungerer fint.

Erfaringerne er overvejende positive, selvom der bestemt stadig er meget at lære og rette op på.

  • Mødedeltagelse (og stemmeprocent) stiger voldsomt, når man kan deltage i et møde ved bare at klikke på et link på sin smartphone.
  • Stemmeprocenten stiger (naturligvis?) tilsvarende.

Adskillige foreninger og organisationen skruer derfor op for deres online mødeaktivitet - for online kurser, foredrag og informationsmøder.

Selvom de praktiske erfaringer overvejende er gode, er der stadig mange, at hiver deres “gamle onkel Sofus” frem i lyset, når man foreslår dem at afvikle deres arrangement online.

“Min onkel har ikke de nødvendige IT-kompetencer,” er et argument jeg hører ofte. Og det er fristende at hoppe på. For naturligvis vil vi gerne være hensynsfulde.

Jeg vil alligevel ondulere argumentet om, at vi ikke kan holde online møder - fordi vi skal tage særligt hensyn til dem, der IT-mæssigt er på den forkerte side af IT-løften.

Bestemt er helt korrekt, at vi har en digital kløft.
På den ene side er der de flittige og kompetente IT-brugere.
På den anden side er der en del, hvis vaner med at bruge computer og internet er i en helt anden kaliber.

Mange unge er eksempelvis skrappe til computerspil - men ikke i stand til at bruge eboks, bankkonto eller offentlige hjemmesider.

At det er de ældre, der skal tages særligt hensyn til, er en myte.

Endnu værre: Det er en myte, at det kræver særlige IT-kompetencer at deltage i et møde online.

Man kan tage sin smartphone, klikke på et link og så er man med. BUM.
Mere krævende behøver det ikke være.

Over 90% af danskerne har en smartphone. Og bruger den.
Kan du bruge din smartphone, har du viden nok til at være med på en lytter i i et online møde. Og adskillige af de øvrige deltagere hjælper gerne de få, der lige skal have hjælp til at slukke eller tænde mikrofonen. Eller webkameraet.

Skal vi endelig tale om at tage hensyn til minoriteter med særlige behov eller udfordringer, så kunne man jo også tage hensyn til:

  • Arbejde og rejse kan være i vejen. Eksempelvis hvis man på selve mødetidspunktet er meget langt fra det fysiske møde. Foregår mødet online, skal der bare være en wifi forbindelse for at være med.
  • Økonomi og mangel på tid forhindrer mange. Der er masser af møder og kurser i København, jeg gerne ville deltage i. Rejsetid samt udgifter til rejse og ophold sætter en grænse.

Fysiske møder er også et problem for mange. Nok endda for langt flere end de få, der ikke kan betjene en smartphone.

Og alligevel har jeg aldrig hørt nogen sige:

  • Nej til fysisk møde i Odense eller Aarhus - det udelukker jo dem, der bor i udkants-Danmark.
  • Nej til fysisk møde om aftenen - så vil mange enlige forældre med små børn have problemer med at deltage.
  • Nej til fysisk møde i midtbyen - det giver bøvl og udgifter til parkering for bilisterne.

Vil du have hjælpe til at prøve et online møde, kursus, informationsmøde eller generalforsamling… så sig til. Jeg hjælper jer gerne med at overvinde både de praktiske og mentale forhindringer.

Selv din bedstemor vil være glad for at komme med til et online møde - uden at bruge en masse tid på transport.