Tænker du, at det er noget højrøvet af mig at postulere, at jeg - og du - kan gøre det 10 gange bedre end vores konkurrenter? Det er ikke bare muligt. Til tider er det ligefrem nemt. Du behøver ikke engang være højrøvet. Behold bare måsen i sædet og fødderne på jorden.

Det er i øvrigt ikke mig, der har opfundet 10x begrebet. Men jeg bruger metoden - og anbefaler den.

10x er opfundet af Rand Fishkin. Han grundlagde moz.com, hvor han i mange år var CEO og søgemaskineoptimerings-ekspert.

I dag har han virksomheden SparkToro, hvis mission er “Help people do better marketing by making the publications, people, and sources that influence any audience more transparent.”

At lave 10 gange bedre webtekst og webdesign handler om at bruge en helt særlig teknik. Flere faktisk. Man skal fokusere på nogle bestemte områder, og gøre en ekstra indsats.

Og naturligvis kræver det en særlig indsats at gøre det ekstraordinært godt.

Du får til sidst i dette indlæg en liste med 10 afgørende fokusområder. Tager du fat på dem, er du godt på vej.

Først og fremmest kræver det research. Og dyb indsigt i dit område. Du skal i gang med at spotte, hvor det er oplagt at gøre det bedre end andre.

Du skal også kunne kende forskel på godt og skidt, når vi taler om webkommunikation og webdesign.
Det æstetisk flotte look er ikke nok! Du skal have smart design.
Det er heller ikke nok, at du skriver godt og fejlfrit.

  • Du skal formidle professionelt. Lav moderne indhold til digitale læsevaner. Pak det ind i professionelt webdesign.
  • Du skal have ekspertviden - i hvert fald have dyb indsigt i dit område samt kende dine mål og din målgruppe.
  • Du skal kende dine konkurrenter og være godt inde i, hvad de skriver om og hvordan de markedsfører sig.

Webtekst og webtekst bliver kun 10x bedre med en målrettet og ekstraordinær indsats. Det er tidkrævende! Men ofte nemmere, end du måske lige forestiller dig.

Smukt webdesign er langt fra nok

Vil du gøre det 10x bedre, skal du lade være med at opfatte webdesign som dekoration. Det handler om at kommunikere effektivt.

Det er ikke uden grund, at jeg kombinerer skriv og design. Jeg har professionelle uddannelser i begge dele.

At skrive gode tekster er ikke meget værd, hvis dine tekster er ulæselige på grund af dårligt design.
Smukt design er uinteressant, hvis indholdet ikke er interessant for besøgende.

Design må hellere end gerne være æstetisk smukt! Men der er utallige andre afgørende faktorer, når vi taler om smart, brugervenligt og resultatskabende webdesign. Og masser af knapper, der kan justeres på.

Start med at spionere - hvordan gør konkurrenterne

Du skal lede efter muligheder - efter oplagte muligheder, som dine konkurrenter endnu ikke har udnyttet. Eller ikke har udnyttet godt nok. De muligheder finder man ved at google og kigge efter en lang række forskellige faktorer.

En af de oplagte veje til forbedring er søgemaskineoptimering (SEO). Du skal have masser af besøgende til dit website, hvis du vil sælge noget til nogen. Og moderne søgemaskineoptimering handler ikke mere bare om at bruge keywords de rette steder.

Så start med at undersøge, hvordan dine konkurrenters indhold ligger i Googles søgeresultater.
Hvad skriver de om. Hvor god er teksten. Hvor godt ligger den i Google. Gør det bedre, hvis du kan.

Find ud af, om der er emner og områder, de ikke har dækket ret godt.

Måske ligger dine konkurrenter godt på Google på de helt oplagte søgeord? Jeg tør dog godt garantere, at vi kan finde muligheder, de ikke har udnyttet godt nok. Der er masser af ledige pladser i toppen af Googles søgeresultater. Måske ikke lige på “webdesigner aarhus”, “coach København”, “psykolog depression” og lignende helt almindelige søgeord. Men så finder vi nogle andre.

Moderne SEO kræver kvalitetstekst

Dit website skal have brugbart og interessant indhold. Det er ikke nok, at DU synes, det er interessant. Dine besøgende skal opfatte det som værdifuld, brugbart, inspirerende.
Den bedste form for søgemaskineoptimering er at skrive tekster, som din målgruppe er vilde med:

  • Information og inspiration de leder efter
  • Sider og indlæg, de bliver længere på
  • Indhold der får dem til at læse mere på dit websiste

Find det, der ligger i toppen - og skriv en endnu bedre webtekst

Har din konkurrent sat sig på en af de gode placeringer i toppen af Google, er det altså ikke lig med, at du ikke kan lave indhold, der er endnu bedre. Det kræver først og fremmest fornemmelser for moderne kvalitetstekst. Og det er der mange SEO-nørder, der slet ikke har. Så konkurrencen er ofte nem at vinde, hvis du tænker bare lidt alternativt. Husk, at det handler om at lave kvalitetstekster - og ikke bare om at skrive kedelige seo-tekster.

Start med at kigge efter, hvad og hvordan dine konkurrenter har gjort. Og vær særligt opmærksom på, hvad og hvordan du kan gøre det endnu bedre. Der er altid adskillige punkter, der kan gøres bedre - eller anderledes.

Tænk alternativt - hvordan kan du gøre det anderledes

Mange af mine kunder viser mig websites, de gerne vil efterligne. Mere eller mindre.

De fleste har åbenbart en helt grundlæggende og naturlig sans for at efterligne (noget flot og godt).
Vi vil hellere passe ind - end skille os ud.

Men nogle gange er det en stor fordel at have krølle på halen.

Du behøver ikke nødvendigvis være underlig, sær, larmende. Du kan skille dig ud på utallige måder. Også på måder, du kan stå inde for og har det godt med.

Hvad skal du kigge efter

Lad os sige, at du tilfældigvis er i en branche med ekstremt dygtige konkurrenter, hvis standard umiddelbart ser ud til at være svær at leve op til. Måske er de mere erfarne end dig - til jeres fag. Men er du sikker på, at de også gør det bedst mulige, når vi taler om:

  • Webdesign
  • Webtekster
  • Søgemaskineoptimering
  • Brugervenligt indhold
  • Informationsarkitektur
  • Branding
  • Markedsføring

Du behøver ikke gøre det bedre eller anderledes på alle punkter!

De ti fokusområder til 10x bedre metoden

Grundlæggende er der 10 områder, du kan - og bør - sætte ind på, hvis du vil have 10x bedre webdesign med 10x bedre webtekster

  1. Sørg for brugervenligt indhold - besøgende skal opleve, at du har indhold, der ikke bare er information. Det skal være brugbart for dem. Hjælpe dem med at forandre og forbedre noget.
  2. Lav brugervenligt design - sørg for, at det ikke bare teknisk set tilpasser sig forskellige skærmstørrelser. Det skal også passer til digitale hjerner! Vores læsevaner har ændret sig de seneste år - vi læser ikke tekster, der præsenteres som teksttungt A4-design. Brug moderne skrivevaner og præsentationsteknikker.
  3. Brug indhold og design i høj kvalitet - tillidsvækkende, brugbart, interessant og inpirerende. Det behøver ikke være det hele på samme tid. Men skru op på de områder, du kan. Naturligvis er der forskel på hjemmestrikket og professionelt. Forskellen bør endog kunne måles.
  4. Gør det anderledes og bedre end dem, der er helt oplagt for dig at sammenligne dig med.
  5. Appeller til emotionel respons - Lav indhold og design, der skaber emotionel respons. Få folk til at føle sig dygtige, glade, kloge, miljøbevidste, overraskede, underholdt…..
  6. Løs et påtrængende behov eller problem - eller besvar folks spørgsmål. Også gerne dem, de ikke engang finder på at stille. Vær faktuelt korrekt og præcis. Vær en værdifuld vidensbank på dit område. Præsenter gerne dine egne, personlige vinkler på emner indenfor dit felt.
  7. Skil dig ud - lever indhold, der på en eller anden måde er unikt, bemærkselsværdigt, atypisk, ekstraordinært. Sørg til gengæld for, at dit design overholder standarder, så folk ikke skal bøvle med at bruge dit website.
  8. Søgemaskineoptimering - sørg for, at indholdet er nemt at finde via Google. Men det skal også opfylde de mange øvrige krav Google stiller til indhold. Det er ikke nok at ligge i toppen af søgeresultaterne, hvis besøgende ikke gider dit indhold, når de finder frem til det.
  9. Informationsstruktur - sørg for, at det er nemt at finde rundt i dit indhold. Inspirer besøgende til at se mere, end de ledte efter og kom for at finde.
  10. Markedsfør dit indhold - sørg for, at folk finder frem til dit indhold. Også dem, der ikke Googler efter de emner, du har fokus på. Sørg eksempelvis for, at de falder over link til dit indhold.

Jeg har skrevet mere om emnet til dig, der vil lave 10x bedre webtekster og 10X bedre webdesign

Dette indlæg blev udgivet første gang 5. juli 2019, men er siden revideret og genudgivet