Mange af de opslag der postes på sociale medier er vældig flotte på en stor skærm. Men umulige eller bøvlede at læse på en lille skærm. Og det er synd.
Det går ofte galt, når man laver tekst om til (flotte) billeder.
Og det går især skidt, hvis man laver billeder som små plakater i A4-format.
Lad mig starte med et banalt eksempel.
Teksten er nem at læse på en stor skærm.
Men ikke på smartphone. Og det er skidt. 75-85% af vores besøg på sociale medier foregår nemlig via smartphone.

Du - og den målgruppe du henvender dig til - får derfor meget mere ud af dine opslag, hvis du laver dem, så de er nemme og pæne på en smartphone.
Og det er faktisk ret enkelt. Hvis du kan tælle til 35 :-)
Inden du designer teksten og opslaget, skal du finde den rette skriftstørrelse. Det gør du ved at skrive en såkaldt dummy-tekst og indstille skriftstørrelsen, så der kun er plads til 35 karakterer på linjen.

Når du har indstillet skriftstørrelsen, så den også er letlæselig på smartphone, kan du begynde at designe. Eksempelvis tilbføje en overskrift. Måske ikoner eller billeder? (Se eksempler i bunden af dette indlæg!)

Der kan ikke stå ret meget på et mobilvenligt visuelt opslag!
Det skal der heller ikke!
25-30 ord er ofte passende.
Skriv resten som almindelig tekst i selve opslaget.
Brug billeder af tekst som blikfang
Det er ikke ideelt at lave tekst om til billeder!
Slet ikke hvis du vil informere med store mængder tekst.
Skriv hellere tekst i opslagets tekstfelt.
Billeder skal først og fremmest fange opmærksomhed. De må gerne være visuelt flotte og spændende.
Når du har fundet en skriftstørrelse, der passer til 35 karakterer pr. linje (til den mindste skriftstørrelse!) er du klar til at designe.
Herunder kan du se et visuelt element, der er nemt at aflæse på en smartphone.

En af de meget udbredte fejl på sociale medier er i øvrigt at lave visuelle opslag i A4 format - som dem man i årevis har hængt på opslagstavler. De er IKKE velegnede på skærme!
Herunder får du et eksempel på en A4-plakat, der IKKE passer til smartphone. Teksten er for lille!
Bagefter kommer der et eksempel på, hvordan den bliver meget bedre - mere mobilvenlig og mere læservenlig.

Skru op for skriftstørrelsen
… og reducer mængden af tekst.

Herunder kan du se, hvordan sådan et opslag ser ud, når information præsenteres som almindelig tekst - og billedet bruges som blikfang med en skriftstørrelse, der passer til smartphone.
Sådan ser det ud, når det postes som et opslag. Læg mærke til, at A4-plakat-formatet er for stort til skærnen. Brede billeder (med samme format som slides) ville gøre det nemmere at se både tekst og illustration.

