Læsetid: 3 minutter

Jo flere valgmuligheder du giver folk på samme tid - eksempelvis i menuen på din hjemmeside og kategorierne på din blog - desto mindre er sandsynligheden for, at de vælger noget som helst. Skær ned i udvalget af tilbud. Selv små forbedringer kan føre til betydeligt bedre resultater

Besøgende på dit website eller din blog bliver handlingslammerde, hvis der er for mange valgmuligheder. Tæl lige, inden du læser videre:

  • Hvor mange punkter er der i din menu?
  • Hvor mange kategorier er der på din blog?
  • Hvor mange widgets er der i din sidebar?
  • Hvor mange overskrifter præsenterer du i “Nyeste indlæg”
  • Hvor mange interaktionspunkter er der på dine sider

Giver du folk mere end 5-7 valgmuligheder, risikerer du at lamme dem.
Analysis paralysis hedder problemet, der bremser folks evne til at beslutte og handle aktivt.

Oversat til dansk betyder det: Giv folk for mange muligheder, og de ender med ikke at vælge noget som helst.

Og det betyder faktisk rigtig meget, når man laver en hjemmeside, der skal give folk muligheder at vælge mellem.

Sådan sælger du flere kurser

En såkaldt landingpage med fire kurser blev lavet om på et enkelt punkt - man fjernede det ene kursus fra oversigten. Resultatet var overvældende. Der blev solgt 78% flere kurser. (Unbounce.com)

Du kan altså opnå store fordele ved at gøre det enkelt.
Og det handler ikke nødvendigvis om, at du skal begrænset antallet af varer eller ydelser - men om at gøre det nemt og overskueligt at vælge. Ikke mindst når der er mange forskellige varer at vælge mellem.

80 forskellige pizzaer i fem kategorier

Hvis et pizzaria tilbyder dig 80  forskellige pizzaer, bliver det tidkrævende at vælge.
Kategoriserer de 80 pizzaer i eksempelvis Oksekød, Svinekød, fjerkræ, fisk og vegetar er de 80 pizzaer højst sandsynlig nemmere at overskue for de fleste.

Så pointent er, at du skal gør det overskueligt og hurtigt at vælge.

Det gælder ikke bare tilbud på produkter, men også antallet af valgmuligheder i menuen og andre steder på din hjemmeside.

Reducerer du antallet af valgmuligheder reagerer besøgende hurtigere. Nemmere. De klikker mere. Køber mere. Bliver mindre frustrerede.

4-årige går i slowmotion af analysis paralysis, når de kommer ind i en butik med bland-selv-slik og må købe for 10 kr. blandet.

Jeg bliver ramt af det, når jeg står i supermarkedet og skal vælge rugbrød. Nogle gange ved jeg ikke helt, hvad jeg egentlig vil have og går i baglås over alle mulighederne. Andre gange ved jeg lige præcis hvilken type og hvilket mærke jeg vil have - men skal så bøvle med et enormt udvalg for at finde den rigtige pakke. Begge dele er lige slemt og det sker, at jeg ikke gider og tager hjem uden rugbrød, fordi jeg ikke kan beslutte mig.

Dine besøgende bliver også ramt af analysis paralysis, hvis du giver dem for mange muligheder.

Sheena Lyengar, universitetsprofessor fra Columbia, forsker i, hvordan vi beslutter os og vælger mellem flere muligheder. Hun har ledet et spændende eksperiment i et supermarked.

Den ene lørdag kunne supermarkedets kunder vælge mellem 24 slags syltetøj.

Næste lørdag havde de kun seks slags syltetøj at vælge mellem.

Og du har naturligvis allerede regnet ud, at der blev solgt mest syltetøj den dag, hvor valgmulighederne var færrest.

Hele 600% mere syltetøj.

Jo færre valgmuligheder - desto større er sandsynligheden for, at folk vælger i stedet for at springe fra