Skriver du til online marketing eller for et formidle faglig viden til læsere, der vil inspireres eller lære nyt, kan du blive betydeligt bedre til at skrive digitale tekster, hvis du ved, hvordan og hvorfor din målgruppe læser. Og hvis dit indhold bliver både skrevet og designet til den rigtige læsertype.

Vi læser grundlæggende af to forskellige årsager:

  • For at nyde og blive underholdt. (æstetisk læsning)
  • For at få viden, inspiration og løsninger. (efferent læsning)

Lange baner af væg-til-væg-tekster - som sider i en roman - er udmærkede til skønlitteratur og journalistiske artikler i avisen.

Gammeldags webdesign, som du ser herunder, er kun velegnet til lystlæsning og ualmindeligt underholdende tekster. Fraværet er fixpunkter er alvorligt. Det er kun de ualmindeligt interesserede, der gider sådan en tekst.

Men den type tekster - lange ensformige baner - dur ikke til efferent læsning. Slet ikke når efferent læsning foregår online.

Du risikerer at tabe læserne meget hurtigt, hvis dine tekster passer dårligt til deres behov. Og lange baner af grå tekst passer meget dårligt til moderne læsere, der er på jagt efter information.

Kedelige fagbøger bliver stadig skrevet på den måde. Jo mere akademiske, desto værre er de ofte designet. Og den stil skal du ikke bruge online. Heller ikke selvom du er bogorm med snobbet tilbøjelighed til at mene, at dine intellektuelle læsere gerne sniffer en lang bane tekst.

  • Tekster, der skal nydes på grund af sproget og den gode historie, kan præsenteres som tætskrevne sider i en roman.
  • Vil du informere, uddanne og inspirere oline, skal dine tekster tilpasses moderne læseres vaner.

Smartphone har ændret vores læsevaner

Du skal være opmærksom på, at vores læsevaner de seneste år er blevet stærkt påvirket af efferent læsning på små skærme:

Vi læser i micromomenter på vores smartphone - mange gange om dagen i korte øjeblikke - for at finde konkrete informationer.

For 20 år siden købe vi fagboger for at fordybe os i et emne. Når vi læste, skete det som regel i længere perioder af gangen.

I dag griber vi vores smartphone mange gange dagligt for lynhurtigt at finde svar på et konkret spørgsmål.

Hvornår har du senest ændret dine skrivevaner

Spørg dig selv, hvordan du har for vane at skrive og præsentere dine tekster. Ligner de siderne i en roman - eller klassiske webtekster med en bred kolonne tekst og en sidebar?

Indretter du din skriveproces efter, om du skriver papirtekst eller digital tekst til skærm eller skriver du stort set på samme måde i begge tilfælde?

Tænker du eksempelvis (nok) over, når du skriver, om du skriver til en stor computerskærm. Til responsivt webdesign. Til en smartphone med så lille skærm, at folk kun kan se få linjer af gangen.

Vi læser fra A til Å - eller scanner teksten

Først og fremmest skal du vide, hvorfor og hvordan folk vil læse din tekst.

Æstetisk læsning - nydelseslæsning, der giver læseren en oplevelse. Ofte er det offline læsning. Det kan være tekster på papir. Men det kan også være romaner, der bliver læst på Kindle. Æstetisk læsning er ofte immersiv læsning: Det vil sige, at vi fordyber os i indholdet og læser lineært - fra start til slut. Fra A til Å. Eksempelvis når vi læser en roman, en novelle eller en artikel for nydelsens skyld; for at slappe af eller blive underholdt.

Vores hjerne er i et helt andet gear, når vi læser for at blive klogere. Vi er mere utålmodige. Det stiller helt andre krav til teksterne.

Når vi er online for at finde viden og bliver inspireret til at løse udfordringer, stiller vi særlige krav til teksterne.

Skal dine tekster bruges til marketing, kan det derfor betale sig at lære nye og simple principper for bedre digitale tekster til moderne læsere.

Dine læsere leder efter fixpunkter i teksten

Vi læser ikke, når vi leder efter viden og inspiration i tekster online. Vi scanner teksten for at finde fixpunkter - betydningsbærende ord. Og skipper ofte hele afsnit i processen.

Efferent læsning - nyttelæsning, der giver læseren viden og hjælper med at udvikle kompetencer. Det er den mest udbredte læsemetode, når vi læser tekster online efter vi har googlet. Men også når vi tilfældigt er blevet inspireret til at læse.

Ved æstetisk læsning skal teksten sprogligt set være forrygende og typografisk set nem at læse. Ved efferent læsning skal du gøre dig umage på flere andre områder.

Du skal formidle nyttig viden, men behøver ikke være sprogekvilibrist på niveau med en skønlitterær forfatter.

Men du skal du gøre det nemt at få essensen ud af din tekst.

Konsulterende læsning: Læseren leder efter helt bestemte oplysninger. For at hente konkrete informationer ud af teksten - og bliver nemt irriteret, hvis din tekst er spild af tid.

Skriftvalget er vigtigt for at skabe tydelighed.

Overskrifter er særligt vigtige og må gerne have en særlig og iøjefaldende skrifttype, der gør det nemmere at navigere i teksten.

Informativ selektiv læsning: Læseren scanner teksten for at vurdere, om noget af den er interessant og relevant.

Læseren vil kunne overskue rubrikker, finde lister, faktabokse etc.

Gør det nyttige til en nydelse

Dygtige skribenter kan kombinere efferent og æstetisk - eksempelvis ved at bruge storytellling til at formidle viden. Du behøver altså ikke sigte efter enten eller.

Kan du samtidig gøre teksten mere æstetisk tiltalende ved hjælp af typografi, så den bliver nem at læse og nem at navigere i, lægger du et tredie vigtigt lag i dine tekster.

Typografi, design og farver spiller en stor rolle for, hvad vi læser, hvordan vi opfatter teksten og hvor meget vi husker.

Design kan både forbedre, forstyrre og ødelægge en tekst.