En stor del af Danmarks ejendomsmæglere dumper, hvis de går til eksamen i at servicere kunderne online med oplysende og inspirerende information. Online marketing, content marketing, sociale medier og søgemaskineoptimering er ikke ejendomsmæglerens stærke side.

Ejendomsmæglere er helt tydeligt en konservativ branche - præget af traditionel markedsføring. De kan nemt gøre det betydeligt bedre online og dermed gøre egen markedsføring både billigere og mere effektiv

De kommende dage skal jeg inspirere over 300 ejendomsmæglere til at gøre det smartere online. Derfor har jeg i stor stil Googlet ejendomsmæglere og alverdens vinkler på boligsalg de seneste uger. Samt ledt på diverse sociale medier efter ejendomsmæglere, der gør det særligt godt - eller dårligt - online.

Jeg har desuden brugt mine online netværk på Facebook og Google+ til at lede efter ejendomsmæglere, der bruger sociale medier. Og jeg har ikke fundet ret mange, der gør det ret godt.

En af de første ejendomsmæglere jeg tjekkede, var den mægler jeg selv brugte, da jeg for fem år siden havde ejerlejlighed til salg i Aarhus. En lokal butik fra en af de større ejendomsmæglerkæder, der har specialiseret sig i at sælge boliger i lokalområdet. Hjemmesiden ser ikke ud til at have forandret sig i mellemtiden. Og bortset fra, at butikken har knap 50 boliger til salg, er der ikke meget indhold at komme efter. Ingen inspirerende, hjælpende artikler.

Lokalkendskab - skriver mægleren

Som ejendomsmægleren skriver på sin hjemmeside har de stort lokalkendskab til området, de hører hjemme i - Trøjborg i den nordlige del af Aarhus. Jeg kan også flere steder på butikkens hjemmeside læse rosende ord om Trøjborg - hvor jeg boet.

De skriver blandt andet at:

Trøjborg er en bydel, der har en helt speciel atmosfære med gåafstand til grønne omgivelser i Riisskoven og bademuligheder på “Den Permanente”. Trøjborg oser af hygge med alle de spændende forretninger, cafémiljø samt den lokale biograf.

Ret meget mere får jeg ikke at vide. Og det undrer mig, at jeg ingen steder på mæglerens website kan finde en forførende beskrivelse af Trøjborg.

Ejendomsmægleren fortæller adskillige steder, at det er specielt og dejligt kvarter. Tæt på skov og strand. Men viser det ikke. Jeg savner billeder og video. Jeg savner historier om at leve på Trøjborg. Jeg savner at kunne fornemme kvarterets særlige liv.

Hvis jeg ikke allerede kendte Trøjborg, ville jeg ikke få nogen fornemmelse af kvarteret via ejendomsmæglerens hjemmeside. Og det undrer mig. Men jeg har set, at det er helt almindeligt på ejendomsmæglernes hjemmesider. At der mangler information og inspiration udover det tørt faktuelle og de sædvanlige ejendomsmæglerfloskler i omtalen af boligerne.

ejendomsmæglere dumper i online content marketing

Demonstrer at du har lokalkendskab

Googler jeg “Trøjborg Aarhus”, måske fordi jeg skal studere i Aarhus og overvejer om Trøjborg er kvarteret jeg skal bo i, ville jeg sætte pris på at kunne læse nærmere om kvarteret om få et indtryk af mulighederne og stemningen.

Den beskrivelse kunne med stor fordel laves af den ejendomsmægler, der bryster sig at det store lokalkendskab til kvarteret. Fordi det vil trække besøgende ind på deres hjemmeside. Og fordi de kan hjælpe deres sælgere og købere.

Men den pågældende ejendomsmægler dukker slet ikke op på første side Googles søgeresultatsider, når jeg leder efter Trøjborg. Det er en stor fejl, efter min mening.

Hjælp boligsælgere og boligkøbere med information

Det ville være såre enkelt at rette op på det. Lav en side på hjemmeside om det eller de kvarterer, du har lokalkendskab til. Sørg for, at den er søgemaskineoptimeret. Vis flotte billeder og video fra kvarteret. Gør det nemt for potentielle købere at føle og fornemme Trøjborgs særlige stemning. I stedet for kun at fortælle, at Trøjborg er noget særligt. Sådanne artikler hjælper både boligsælgere, boligkøbere og din egen forretning.

Hjælp mig med at sælge

Googler jeg efter artikler, der kan hjælpe mig med at sælge - eksempelvis inspiration til at gøre lejligheden mere indbydende, måske endda gøre den mere værd - er det heller ikke ejendomsmæglere, jeg finder frem til, men rådgivere, der specialiseret sig i boligindretning, boligstaging, Feng Shui og lignende.

Ejendomsmæglere er dårlige til content marketing

homes 52 salgsfifNaturligvis kan jeg finde enkelte eksempler på enkeltstående ejendomsmæglere, der bruger online content marketing. Men de er ikke mange og gør det ikke imponerende godt.

Home gør det helt aktuelt med “52 salgsfif, der giver din bolig mere værdi” - som de markedsfører heftigt på helt traditionel vis via blandt andet TV-reklamer.

Men slående er, hvor få der bruger sådanne muligheder. De fleste af Homes 52 salgfif kunne passende omdannes til online artikler, som enhver ejendomsmægler kunne bruge i sin markedsføring. Det kræver ikke engang dyre TV-reklamer. God søgemaskineioptimering og aktiv brug af sociale medier ville være effektiv og langt billigere  markedsføring.

Det bliver tydeligt, hvis man Googler på emner, der vedrørere boligsalg. Googler jeg eksempelvis på emner som “Hvordan gør jeg boligen klar til salg” og “Hvordan gør jeg min bolig mere værd” er det ikke først og fremmest ejendomsmæglere, der dukker op i søgeresultaterne.

Bliv aktive og synlige online

Ejendomsmæglere kan helt sikkert markedsføre sig langt mere effektivt online. Eksempelvis ved at skrive inspirerende artikler og sørge for, at de kan findes via Google og forskellige sociale medier.

Rigtig mange selv-sælgere har lugtet lunten og er langt bedre til at bruge søgemaskineoptimering og sociale medier. Ikke underligt, at mange overvejer at droppe ejendomsmæglere. Med det store salær ejendomsmægleren forlanger, er det vel rimeligt at forvente, at de er langt mere synlige online. Det er jo ikke mindst dér boligkøbere og boligsælgere leder efter information.

ejendomsmaegler-noegle-til-content-marketingEjendomsmæglere har masser af muligheder for at blive mere synlige online og sælge sig selv langt bedre end nu, hvor mange fravælger ejendomsmæglere og sælger selv.

Gratis guide til ejendomsmæglere i online marketing