Du bliver udsat for masser af dårlig it-undervisning. Og du er måske ikke engang klar over, at det er en del af forklaringen på, at det er svært at lære? Jeg møder adskillige kursister, der beklager, at de er “tunge” eller har svært ved at forstå “det med computere” :-(

Din selvopfattelse er sandsynligvis er bombet tilbage til stenalderen af dårlig it-undervisning: tankpasserpædagogik!

Sådan kaldes det, når en ekspert underviser ved primært at hælde viden fra den ene beholder (sig selv) til den anden (eleven).

Jo flere YouTube-videoer du har set med detaljeret trin-for-trin-undervisning, desto større er risikoen for, at du er blevet dårligere til at lære. Det behøver nemlig ikke være så svært.

Detaljeret trin-for-trin demonstrationer på skærm er strengt taget en af de dårligste metoder til it-undervisning. Det er opvisning. Men det er strengt taget ikke undervisning. Du får set metoden og det kan til tider være nok. Men du får ikke lært noget af det.

Trin-for-trin demonstrationer er stadig en af de mest udbredte metoder, når nogen skal lære noget, der foregår på computer. Vi har oplevet det så mange gange, at vi er tilbøjelige til at tro, at det er sådan, det  skal gøres.

Det hænger dog ikke mindst sammen med, at undervisere i it-emner ofte er nørder, der langt fra er eksperter i undervisning.

Strengt tager underviser de ikke - de forsøger at hælde deres egen viden på kursisterne.

Hvis du synes, det til tider er svært at blive undervist i eksempelvis et computerprogram, er det ikke fordi du er dum - men fordi du overbelastes med detaljer, som du skal kunne huske, hvis du skal bruge dem. Måske du endda selv begår den fejl at tro, at du skal huske en masse detaljer… som du derfor møjsommeligt noterer.

Er du typen, der laver meget detaljerede noter om, hvordan du trin for trin skal gøre, er du sandsynligvis blevet vænnet til at lære på en forkert måde.

YouTube videoer er ofte dårlig undervisning

Er du glad for at lære ved at se YouTube-video, er du med stor sandsynlighed blevet så vant til  tankpasserpædagogikken med meget detaljeret trin-for-trin-undervisning, at du dårligt kan forestille dig, at der er andre og betydeligt bedre måder at lære på.

Sådan vil de have det….

Mange er så vant til den slags undervisning, tankpasser-pædagogikken, at de forventer eller ligefrem forlanger, at det skal være sådan. Jeg har oplevet kursister blive vrede, hvis de ikke får en detaljeret demonstration på skærmen - tast for tast, klik for klik.

Hvad er bedre end at få det forklaret i simple trin - et trin af gangen - tænker du måske allerede nu?

Det skal jeg fortælle dig….

Lær det dobbelte på den halve tid

Du kan lære det dobbelte på den halve tid. Hvis det altså gøres på en anden måde!
Du kan gøre det nemmere for dig selv at “huske” detaljer - ved ikke at overbelaste din hjerne med masser af detaljer, der udføres trin for trin i en helt bestemt rækkefølge.

Tankpasserpædagogik indebærer, at du trin for trin får demonstrereret, hvordan tingene skal gøres - hvorefter du forventes at gøre det samme selv.

Pinnochio-model kan det også kaldes. Fordi der er tale om, at instruktøren guider kursisterne, som var de styret af (usynlige) snore.

Dårlige videoer på YouTube

Du kan opleve metoden i bøger, på nettet og live.  Mange af de videoer, du finder på YouTube om eksempelvis at bygge website, er i den kategori.

Skal man lære nogen at skære franskbrød i skiver, er det oplagt at lave en trin-for-trin demonstration. Men demonstration af detaljer er dårlig til it-relaterede emner, hvor der er mange trin og detaljer.

Eksperter i software falder ofte i fælden med at undervise i detaljerne: “Først trykker du her, så trækker du der og så, og så, og så og så og 25 trin senere er du i mål.”

Problemet med den slags undervisning er, at du ikke lærer at forstå de grundlæggende principper, så du bliver selvhjulpen. Bliver du proppet med detaljer, lærer du faktisk meget lidt.

Sådan bliver it-undervisning dobbelt så effektiv

For få år siden var jeg med til at undervise flere hundrede journalister i et avanceret it-system med mange hundrede special-funktioner.

De første hundrede kursister fik 10 dages undervisning. Seks elever på et hold og to undervisere. Det skulle være  så godt…. men…

Når kursisterne skulle bruge det lærte i arbejdsdagen, blev det tydeligt, at utroligt mange detaljer var smuttet. De havde brug for ekstra hjælp i stor udstrækning.

Et par år senere blev kurset gentaget, fordi systemet udviklede sig. I mellemtiden havde jeg været på et specielt it-pædagogisk kursus….. og nu kunne mine kursister lære mere på den halve tid. Bare fordi jeg havde ændret metode, undervisningsmaterialer og pædagogik.

Selv nyansætte medarbejdere, der aldrig havde arbejdet med systemet før, lærte dobbelt så hurtigt som medarbejderne på de første hold.

Drop trin-for-trin-demonstrationer

Metoden kan ikke forklares på få linjer, men kort sagt: Drop de detaljerede, tast-for-tast demonstrationer på storskærm. Frem for at fokusere på detaljer, er det mere effektivt at stille skarpt på de overordnede linjer.

  • Kursisterne lærer mere på den måde
  • Bliver mindre frustrerede og mere selvhjulpne
  • Det bliver iøvrigt også sjovere at være underviser

I dag er det sjældent, jeg underviser i it på den traditionelle trin-for-trin måde.

Jeg laver stadig mange demonstrationer af, hvordan hvordan tingene skal gøres. Eksempelvis når mine kunder lige vil have vist, hvordan de opretter et blogindlæg eller beskærer et billede. Men det er demonstration og ikke undervisning.

Demonstrationer er en nødløsning. Det er ikke undervisning. Og der er absolut ingen læring i at se en demonstration.

Selv komplicerede it-programmer kan  læres uden at få demonstrereret knapper, menuer og funktioner. Du lærer endda langt mere og bedre, når du ikke bliver proppet med detaljer. Hvis du ikke tror mig, så studér, hvordan en 3-årig lærer at bruge en iPad.

Lær først og fremmest det grundlæggende og det overordnede. Så kan du selv finde ud af detaljerne i den rækkefølge, du har brug for dem. Og belast ikke din hjerne med forsøg på at huske detaljer.

Teach-to-teach leverer den gode metode, som jeg har været på flere kurser i.

Kender du en it-underviser - en nørd eller ekspert, der underviser i tekniske emner - må du gerne give vedkommende et link til denne artikel. Det bliver nemlig betydeligt sjovere at være underviser, når man dropper tankpasserpædagogikken.