Læsetid: 3 minutter

Du bliver udsat for masser af dårlig it-undervisning - og du er måske ikke engang klar over, hvor meget bedre det kan gøres? Jeg møder adskillige kursister, der uforskyldt beklager, at de er “tunge” eller har svært ved at forstå “det med computere” :-(

Hører du til den kategori skal du vide, at din selvopfattelse med hensyn til it-kompetencer sandsynligvis er bombet tilbage til stenalderen af dårlig it-undervisning: tankpasserpædagogik!

Sådan kaldes det, når en ekspert underviser ved primært at hælde viden fra den ene beholder (sig selv) til den anden (eleven).

En af de dårligste metoder til it-undervisning er stadig en af de mest udbredte –  fordi vi er tilbøjelige til at gøre, som vi har set flere andre gøre. Og fordi undervisere i it-emner ofte er nørder, der langt fra er eksperter i undervisning.

Strengt tager underviser de ikke - de forsøger at hælde deres egen viden på kursisterne.

Hvis du synes, det til tider er svært at blive undervist i eksempelvis et computerprogram, er det ikke fordi du er dum - men fordi du overbelastes med detaljer, som du skal kunne huske, hvis du skal bruge dem. Måske du endda selv begår den fejl at tro, at du skal huske en masse detaljer… som du derfor allesammen møjsommeligt noterer.

Sådan vil de have det….

Mange er så vant til den slags undervisning, at de forventer eller ligefrem forlanger, at det skal være sådan. Jeg har oplevet kursister blive vrede, hvis de ikke får en detaljeret demonstration på skærmen - tast for tast, klik for klik - af hvad og hvordan de skal gøre.

Det dobbelte på den halve tid

Men hvad nu, hvis du kan lære det dobbelte på den halve tid? Hvis det altså gøres på en anden måde!?

Tankpasserpædagogik indebærer, at du trin for trin får demonstrereret, hvordan tingene skal gøres - hvorefter du forventes at gøre det samme selv.

Pinnochio-model kan det også kaldes. Fordi der er tale om, at instruktøren guider kursisterne, som var de styret af (usynlige) snore.

Dårlige videoer på YouTube

Du kan opleve metoden i bøger, på nettet og live.  Mange af de videoer, du finder på YouTube om eksempelvis at bygge website eller blog, er i den kategori.

Skal man lære nogen at skære franskbrød i skiver, er det oplagt at lave en trin-for-trin demonstration. Men demonstration af detaljer er dårlig til it-relaterede emner, hvor der er mange trin og detaljer.

Eksperter i software falder ofte i fælden med at undervise i detaljerne: “Først trykker du her, så trækker du der og så, og så, og så og så og 25 trin senere er du i mål.”

Problemet med den slags undervisning er, at du ikke lærer at forstå de grundlæggende principper, så du bliver selvhjulpen. Bliver du proppet med detaljer, lærer du faktisk meget lidt.

Sådan bliver it-undervisning dobbelt så effektiv

For få år siden var jeg med til at undervise flere hundrede mennesker i et avanceret it-system med mange hundrede special-funktioner.

De første hundrede kursister fik 10 dages undervisning. To arbejdsuger. Seks elever på et hold og to undervisere. Det skulle være  så godt…. men…

Når kursisterne skulle bruge det lærte i arbejdsdagen, blev det tydeligt, at utroligt mange detaljer var smuttet. De havde brug for ekstra hjælp i stor udstrækning.

Et par år senere blev kurset gentaget, fordi systemet udviklede sig. I mellemtiden havde jeg været på et specielt it-pædagogisk kursus….. og nu kunne mine kursister lære mere på den halve tid. Bare fordi jeg havde ændret metode,  undervisningsmaterialer og pædagogik.

Drop trin-for-trin-demonstrationer

Metoden kan ikke forklares på få linjer, men kort sagt: Drop de detaljerede, tast-for-tast demonstrationer på storskærm. Frem for at fokusere på detaljer, er det mere effektivt at stille skarpt på de overordnede linjer.

  • Kursisterne lærer mere på den måde
  • Bliver mindre frustrerede og mere selvhjulpne
  • Det bliver iøvrigt også sjovere at være underviser

I dag er det sjældent, jeg underviser i it på den traditionelle trin-for-trin måde. Jeg er stort set holdt op med at demonstrere, hvordan tingene skal gøres.

Selv komplicerede it-programmer kan faktisk læres uden at få demonstrereret knapper, menuer og funktioner. Du lærer endda langt mere og bedre, når du ikke bliver proppet med detaljer. Hvis du ikke tror mig, så studér, hvordan en 3-årig lærer at bruge en iPad.

Lær det grundlæggende og det overordnede. Så kan du selv finde ud af detaljerne i den rækkefølge, du har brug for dem. Og belast ikke din hjerne med forsøg på at huske detaljer.

Her er den gode metode, som jeg har været på flere kurser i.

Kender du en it-underviser - en nørd eller ekspert, der underviser i tekniske emner - må du gerne give vedkommende et link til denne artikel. Det bliver nemlig betydeligt sjovere at være underviser, når man dropper tankpasserpædagogikken.