Har du kunder med stress, angst, depression, hjernerystelse, ADHD, autisme…

Guide til at kommunikere digitalt med atypiske hjerner

Er du psykolog, terapeut, coach, rådgiver eller underviser. Så har du kunder/klienter med udfordrede hjerner.

Eksempelvis dem med stress, angst, depression, hjernerystelse, ADHD, autisme, koncentrationsbesvær….

Denne guide handler om at skrive og designe læsevenlige digitale tekster til “atypiske hjerner”.

De fleste af os - selv læseheste med skarpe hjerner - er utålmodige, når vi læser på skærm. Særligt hvis du præsenterer lange, ensformige tekster som den her!

Dette afsnit rummer over 85 ord og rammer grænsen for, hvad der er optimalt!

TUNGE TEKSTER

er stressende at læse

Gør dine tekster elegante, korte,
lette og nemme at overskue

TUNGE TEKSTER

er stressende at læse

Gør dine tekster elegante, korte,
lette og nemme at overskue

Hvad ved en webdesigner om stress?

Spørg din webdesigner før du får lavet website. Spørg grafikeren, der skal designe brochure, bog etc.

Ved de ikke, hvordan en stresset eller presset person påvirkes af digitale tekster?
Så risikerer du at få et website, der gør din målgruppe træt, irriteret og frustreret.

Mit stress-kollaps

I 2007 blev jeg langtidssygemeldt på grund af stress. Jeg købte en selvhjælpsbog - skrevet af en af landets anerkendte stress-eksperter. Og blevv forbløffet over, at jeg ikke kunne læse den. Selvom jeg er hurtig læsehest og storforbruger af skrevne ord.

Oplevelsen åbnede mine øjne for, at mange tekster er svære at læse, når man er presset. Det vækkede min interesse for at skrive og designe til atypiske hjerner.

Mine stressede kunder

Som webproducent, journalist og content designer har jeg haft adskillige kunder, der arbejder med stressede: coaches, psykologer, psykoterapeuter, rådgivere, undervisere, forfattere, læger etc.

Jeg har siden lavet mange websites og digitale publikationer til stressede mennesker - i samarbejde med fagfolk, der er specialister i stress.

Stikker dit website?

Stressramte og folk med læsevanskeligheder har i særlig grad brug for, at tekster er lette at læse. At information er nem at finde. Let at forstå.

Enhver stresscoach, psykolog etc. ved, at stressede dårligt kan klare mere end undertekster til en sjov film.

Men tag så en digital rundtur til professionelle stresseksperter og du finder masser af:

  • massive tekstsider
  • informationstunge sider
  • meget få illustrationer
  • lille skrift
  • rodet indhold

Tunge baner væg-til-væg-tekst er ikke optimalt til folk, der er stressede, depressive, ufokuserede og trætte.

Hjælp dine stressede kunder og klienter ved at kommunikere enkelt. Overskueligt.

Det er OK, at webside er lang og har masser af tekst – hvis teksten præsenteres i overskuelige afsnit.

Brug billeder. Ikke kun til at pynte. De må gerne informere.

Design, så der også er ro til eftertænksomhed. Design med masser af såkaldt white space.

Vigtige punkter

Skrifttyper

Skrifttyper, skriftstørrelser og farver er afgørende. Antallet af bogstaver pr. linje er også.

Tekster

Skriv let og letforståeligt. Gør massive væg-til-væg tekster overskuelige. Undgå ensformige tekster.

Design

Brug design til at prioritere. Undgå rod. Brug masser af luft. Pas på farverne.

Organisering

Gør indholdet overskueligt og lettilgængeligt. Lav gode vejvisere i dine digitale tekster.

Gør det nemt at finde vej i teksten

Smart webdesign handler ikke kun om at gøre det pænt. Design skal gøre indholdet nemt at overskue og bruge.

Dit design og dine tekster signalerer, om du har den rette forståelse for dine kunder. Om du kan hjælpe dem.

Nej, nej, nej, nej, nej….. det må man IKKE

“Lorum ipsum”-teksten herunder er bare fyldtekst. Ikke en fejl :-)

For lille skrift

Så lille en skrift er ekstremt trættende at læse. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui.

Ringe kontrast

Man skal anstrende sig alt for meget for at læse grå tekst på hvid baggrund. Sørg for god kontrast. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt.

Centreret i stor mængde

Zig-zag i linjerne er træls, når der er mange linjers tekst. Man mister nemt tråden undervejs og giver op. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod.

VERSALER i stor mængde

ALT FOR SVÆRT AT LÆSE. NOGLE BLIVER LIGEFREM AGRESSIVE OVER STORE BOGSTAVER. DE FØLER, at DU RÅBER AF DEM. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod.

Kursiv i stor mængde

Skriften bliver grim og hakket i kanterne. Brug det til et enkelt ord, men ikke i store mængder. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua..

Lige højre- og venstrekant

Lige kanter i begge sider er ok i en roman, men ikke og aldrig i online tekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Brede tekstlinjer med mange enheder pr. linje er anstrengende at læse

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Skær det ud i små bidder

Gør det nemt at læse bid for bid.

Massive mængder ensformig tekst er overvældende.

Brug mange overskrifter.

Simpel stress-test

Sådan kan du lave en simpel visuel/æstetisk test af, om dit website er enkelt og letlæseligt.

Vis et vilkårligt udsnit af dit website - på computer svarer det til et liggende A4-ark. På smartphone vurderer du skærmbillede for skærmbillede.

Først og fremmest skal siden (det udsnit du ser) opfylde de krav, der er beskrevet herover. Altså en tilpas stor, letlæselig skrifttype.

W

Skærmbilledet har et tydeligt hieraki. Der er brugt størrelse, farve, placering til at prioritere elementerne.

Z

Der er kun én stor overskrift (rubrik) på skærmbilledet - og den er er markant større end de andre (mellemrubrikker)

Teksten er delt op af sigende mellemrubrikker, så læseren hurtigt kan scanne og zappe i teksten

b

Tekstbidderne er overskuelige - der er ingen afsnit, der fylder mere end ét skærmbillede

V

Der er masser af “white space” - det vil sige luft og ro - på skærmbilledet. Der er ikke mast mest muligt ind.

d

Informationstætte tekster er gjort overskuelige og nemme at navigere i. Eksempelvis med lister.

Lange sider er delt op i store, naturlige og overskuelige afsnit, der er tydeligt adskilt fra hinanden. Eksempelvis ved at bruge farver, billeder, bjælker…

Ryd op i dit rod

Er dit website rodet designet og overvældende for dine stressende kunder?

Store forbedringer kan ofte laves på kort tid. Og måske kan du endda gøre det selv efter lidt rådgivning?

Nogle gange er designskabelonens muligheder ikke udnyttet optimalt. Måske har din webdesigner ikke forstand på at designe tekst - og slet ikke til stressede?

Måske er der brug for et moderne og mobilvenligt design?

 

Få en gratis vurdering

Du er velkommen til at sende mail med link til dit website - hvis du vil have mig til at kigge, vurdere og ringe til dig med min feedback. De første 15 minutter er gratis.

service@webwoman.dk

 

Kedelige tekster dræber

Denne alt for lange og kedelige tekst er skrevet for at vise dig et eksempel på, at man kan slå folk ihjel med tekster. Man kan i hvert fald dræbe deres interesse. Du kan tage både humør og læselyst fra selv den største læsehest, hvis du skriver tungt, langt og kedeligt som jeg gør her. Eller, hvis din tekst præsenteres, så den ser ud til at være lang, tung og dræbende. Selvom du muligvis kan skrive tekster, der er fejlfri og vil glæde din dansklærer i folkeskolen - er det langt fra nok at skrive korrekt dansk. Det er heller ikke nok at stave rigtigt og sætte kommaer de rigtige steder. Skriver du til stressede, skal du skrive kort og skarpt. Det er ikke mindst vigtigt, at din tekst er renset for ligegyldige tomgangsord.

Kom til sagen….

Skriver du til stressede læsere, skal du fjerne overflødige ord. Skriv ikke sludrende og pludrende.

Skriv til læseren. Ikke til din dansklærer. Heller ikke til dine kolleger.

Korrekt dansk er ikke nok. Teksten skal også have noget væsentligt på hjerte. Væsentligt for læseren.

Skriv gerne langt.
Men stop i tide.

Har du en stressende personlighed?

Nogle af os har mere krudt i tanken end andre - og naturligvis kan, vil og må din egen personlige kommunikationsstil smitte af på dit website.

Det er kun godt, hvis dine kunder kan fornemme, om din fart er mere motorvej end skovsti :-)

Enneagrammet er et fremragende værktøj til at blive klogere på dig selv - og på dine kunder. Det kan også hjælpe dig med at spotte, hvordan vi reagerer, når vi er stressede.

Skriv & design til digitale læsevaner, søgevaner og købsvaner

Spot de svage punkter ved webtekster og webdesign - så du kan tiltrække flere besøgende, skabe langvarige relationer, vække interesse og få flere kunder i sidste ende

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!