Pinterest er kort fortalt en krydsning mellem en opslagstavle, en scrapbog og en collage. En vanedannende lækkerbidsken for kreative eller bare visuelle mennesker. Her er min Pinterest guide - især god til begyndere.
Hvis din målgruppe er kreative mennesker med sans for det visuelle, er det oplagt at bruge Pinterest. Du kan også bare bruge Pinterest til at skabe visuelt overblik for dig selv.
For mig er Pinterest ikke endnu et socialt medie - det er et værktøj, jeg bruger for mig selv. Ind imellem kan jeg sende et link til eksempelvis en kunde. Men jeg bruger det ikke til hverken at følge eller bliver set af andre.
Jeg gemmer massevis af inspiration på Pinterest for min egen skyld - og synes det er smart at kunne studere en hel samling af flotte billeder.
Hvad er Pinterest - kort fortalt
Pinterest giver dig mulighed for at lave opslagstavler - boards.
Du sætter billeder - pins - på dine boards.
Du kan også repinne billeder, som andre har pinnet.
Vis, hvad du arbejder med
Jeg har eksempelvis lavet et board, hvor jeg gemmer screendumps af nogle af de websites jeg har lavet. Og jeg kan dele det her på mit website ved at hente en kode fra Pinterest.
Hver gang jeg poster et nyt billeder på min opslagstavle på Pinterest, kan det ses af dem, der følger mig. Og det nye billeder bliver også automatisk vist.
Pinterest video inspiration
Her er et par video-eksempler på, hvordan du kan bruge Pinterest
Kvinderne fører
Pinterest har traditionelt set haft en overvægt af kvindelige brugere, og platformen er ofte blevet betragtet som et mere populært medie blandt kvinder. Selvom fordelingen varierer en smule afhængigt af land og år, har kvinder længe udgjort flertallet af Pinterest-brugere. Ifølge nyere data fra de seneste par år ligger andelen af kvindelige brugere globalt set på omkring 60-70 %.
Pinterest har dog også oplevet en stigning i antallet af mandlige brugere, især i visse regioner og aldersgrupper. Dette skyldes, at platformen har udvidet sit indhold til at inkludere flere emner, der også appellerer til mænd, såsom gør-det-selv-projekter, teknologi, fitness og mode til mænd.
Sammenfattende er fordelingen af mænd og kvinder på Pinterest stadig overvejende til fordel for kvinder, men kønsfordelingen bliver gradvist mere balanceret i takt med platformens udvidelse af indhold og globale rækkevidde.
Sådan kommer du med
Gå ind på https://dk.pinterest.com/ og opret din profil
Lav dit startfeed
Vælg nogle emner, der interesserer dig - fordi det er sådan Pinterest finder ud af at vise dig relevante billeder/link
Indstil din profil
Gennemgå indstilingerne til din profil. Der er mange muligheder for at indstille.
Overvejelser før du pinner for alvor
Du kan komme i gang med Pinterest på få minutter - men gør dig nogle overvejelser før du går i gang for alvor.
Læs som minimum Pinterests egen guide.
Læs ikke mindst omhyggeligt, hvis du overvejer at bruge Pinterest til markedsføring eller branding.
Dele boards
Dine opslagstavler - boards - kan være dine private, så kun du kan forsyne dem med pins.
Men du kan også give andre adgang til at sætte pins på dine boards og kan dermed bruge dine boards til at samle ideer fra mange.
En virksomhed kan eksempelvis lade kunderne poste eksempler på, hvordan de bruger udvalgte produkter.
Board-navn
Dine boards skal gerne have et kort navn. Også gerne en beskrivende tekst. Overvej gerne før du går i gang for alvor, om du vil skrive på dansk eller engelsk.
Vil du primært skrive på dansk, vil du måske også foretrække at give dine boards danske navne?
Bliv en god pinner
Selvom du i princippet - og teknisk set - kan smække et hvilket som helst billede på dine boards, er der måder, der er bedre end andre. Nogle mere lovlige end andre.
Pinterest kan give dig fordele - men så sandelig også skabe problemer for dig. Mere om det senere.
En god pinner sørger for at pinne billeder fra deres oprindelige kilde - altså fra ejermandens website eller blog.
Du bør eksempelvis ikke pinne billeder fra dette blogindlæg, da ikke alle billederne er mine. Mange af de billeder jeg bruger på min blog, har jeg købt hos et bureau. Det betyder, JEG har tilladelse til at bruge billederne på min blog. Men det er ikke ensbetydende med, at du uden risiko kan pinne billederne.
Du kan faktisk risikere, hvis du pinner billeder uden tilladelse, at du får en regning fra en fotograf, der mener at du har krænket vedkommendes ophavsret. Så pas særligt på, hvad du gemmer på offentligt tilgængelige boards.
Før du pinner fotos, bør du altså sikre dig, at du pinner - og med tilladelse - fra den, der har retten til billedet.
Sådan gør du det nemt for andre at pinne
Har du gode billeder, som andre gerne må pinne fra dit website eller din blog, kan du med fordel vandmærke billederne - og forsyne dit website med en “Pinterest”-button for på den måde at signalere, at dine billeder gerne må deles via Pinterest.
Til gengæld bør du ikke gå ud fra, at en “Pinterest”-button også giver dig lov til at bruge billederne på andre måder og i andre sammenhænge. Altså knappen er en tilladelse til at pinne billederne på Pinterest - ikke samtidig en tilladelse til, at du kan bruge billederne i andre sammenhænge.
Plugin til din browser
Når du finder et smukt billede på nettet, kan du - eksempelvis via et plugin til din browser - pinne det fast til et af dine boards.
Du kan tilføje en tekst til billedet - kort eller lang. Men billedet er det grundlæggende og dominerende element..
Bliv ikke for selvpromoverende
Du kan bruge Pinterest til at markedsføre din forretning, dine produkter, din service. Men Pinterest anbefaler, at man ikke udelukkende anvender mediet til at promovere sig selv.
Her gælder præcis de samme vilkår som på mange andre sociale medier - sælger du for tit og for meget, vækker du snarere irritation end interesse. Du skal kort sagt finde balancen mellem at være inspirerende, personlig og sælgende. Nok helst i nævnte rækkefølge. Sats på at være en inspirerende ressource frem for at sælge direkte.
Du skriver alt i fuld offentlighed
Folk kan følge dig på Pinterest, hvis de vil - og lade være. Du skal ikke godkende dem, der følger dig. Alt, hvad du skriver og lægger online på Pinterest kan ses af andre. Også af dem, der ikke følger dig.
Tilføj pin
Du kan lægge billeder (pins) på Pinterest via menupunktet Add - som giver dig adgang til tre muligheder. Du kan “Add a Pin” ved at tilføje adressen til et blogindlæg eller en side å et website. Pinterest vil så “støvsuge” siden for billeder og vise dem på række. Du behøver så blot vælge det billede, du vil pinne og placere det på det board, du synes det hører hjemme på.
Opret et board
Klikker du på “Create a board” kan du oprette en ny opslagstavle og bestemme, om du alene kan placere billeder på det - eller om andre må slå billeder op på dit board også. Flere personer kan altså dele et board.
Follow - følg en person eller et board
Du kan vælge at følge en person - og alle de boards vedkommende måtte have. Eller du kan vælge at følge - “follow” - et bestemt board.
Pas på ophavsret på Pinterest
Du kan overføre billeder fra din computer til Pinterest. Men billeder, der pinnes på et board, kan også ligge online. På et website eller en blog. De kan ligge på andres eller din egen blog.
Det er udbredt, at folk pinner billeder, de ikke selv har ophavsret til - og man kan komme gevaldigt i konflikt med dansk lov om ophavsret, hvis man på den måde krænker andres ret til et billede - ved at pinne billeder, du ikke har lov til at videregive.
Pinterest har en hel side om copyright - om hvad du kan risikere, hvis du ikke respekterer andres copyright. Den bør du læse.
Brug Pinterest på den lovlige måde
Men selv hvis du overholder diverse love om copyright og ophavsret, er der masser af gode muligheder for at bruge Pinterest. Specielt hvis du kobler det sammen med dit website eller din blog - og genudnytter billeder, du har lov til at bruge. På den måde kan du nå langt omkring. Altså ved at bruge Pinterest som en af mange måder til at markedsføre eksempelvis blogindlæg, varer i din webshop etc.
Husk også at gøre det nemt for andre Pinterest-brugere at dele dit indhold - dine billeder, tegninger, malerier, ebøger, onlineprodukter etc. på Pinterest. Hvis du altså vil markedsføres af andre via Pinterest.
Læs mere om ophavsret og copyright i forhold til Pinterest
Ovenstående guide om Pinterest blev oprindelig skrevet i marts 2012, men er revideret mange gange siden.
Tak for en super guide til Pinterest. Jeg havde ikke hørt om det før – nu ved jeg allerede, hvordan det virker, hvad man kan bruge det til – og hvad man skal passe på.
Det er effektiv kommunikation! :-)
Er glad for, hvis du kan bruge det Hanne. Der er en lang artikler i støbeskeen om Pinterest, for jeg synes det er et fantastisk spændende medie. Og jeg er ret sikker på, at det kan bruges effektivt til markedsføring. Eksempelvis hvis man har en webshop.
Hej Lisbeth
dejligt med en dansk og brugbar gennemgang af pinterest :)
så mangler jeg bare en invitation….!
Hej Annette
Måske har du fået en invitation til Pinterest siden du skrev din kommentar. Hvis ikke, kan du få en på:
http://pinterest.com/landing/
God fornøjelse med det :-)
Venligst Susanne