Forestil dig en restaurant, der hælder dårlig vin på pænt designede flasker. Det koster naturligvis kunder. Et pænt designet website er heller ikke nok - hvis der er 117 fejl og mangler.
Dit website kan sagtens være dårligt, selvom det er pakket ind i supersmart og sexet webdesign.
Pas derfor på med at stille dig tilfreds med den begejstring og de skulderklap du måske får, når netværk og venner reagerer på dit nye website. Det er helt almindeligt, at de kun vurderer overfladisk og reagerer med “Tillykke! Hvor er det bare flot”
Og her kommer jeg så som lyseslukkeren: Det kan sagtens være rigtig skidt, selvom det er rigtig flot!
Er indholdet dårligt - eller dårligt organiseret - kan det koste dig mange kunder.
Det behøver ikke være perfekt for at være godt. Der findes næppe noget website, der ikke kan gøres bedre. Men der er fejl så fatale, at de koster dig besøg, salg, omtale, penge….. og de fejl kan du ikke uden videre se på overfladen.
Disse problemer kan optræde på både flotte og grimme websites:
- Dårlige billeder
- Topmenuen er den primær vej til at finde rundt i indhold
- Besøgende klikker for lidt
- Du skriver for få nyhedsbreve
- For få tilmeldinger til emailmarketing
- Høj afvisningsprocent (bounce rate)
- Besøgende ser under to sider pr. besøg
- For mange besøgende bruger under to min. pr. besøg
- For få kundehenvendelser via websitet
- Masser af trafik, men for få kunder
- Kun få link fra andre websites
- Dårlig placering i Google
Kend din statistik
Flere af de ovennævnte problemer kan du kun spotte, hvis du har en detaljeret statistik koblet på dit website - eksempelvis Google Analytics. Og har du ikke det, eller undersøger du ikke tallene, er det i sig selv et rimeligt sikkert tegn på, at du ikke får nok ud af dit website. Statistikken er et af de bedste værktøjer du har til at gøre det bedre.
For få leads
At tiltrække masser af trafik og konvertere flere en 1% af de besøgende til leads bør være et mål for ethvert website. I hvert fald hvis du ikke er tilfreds med bare at have et online visitkort, men vil have kunder ud af at være online.
At forvandle besøgende til potentielle kunder er ikke ligetil. Det kræver viden, erfaring og ekspertise.
Høj afvisningsprocent (bounce rate)
Afvisningsprocenten viser, hvor mange der kommer ind på dit website og smutter igen efter at have set første side. Populært sagt kaldes det: “De kom, de så, de brækkede sig og gik igen”.
Det handler som regel om, at deres forventninger ikke bliver opfyldt.
Det kan handle om overskrifterne på dit indhold. Ordene du bruger.
Det kan handle om strukturen på dit website.
Besøgende ser under to sider pr. besøg
Er dit indhold kedeligt, svært at læse, svært at finde rundt i og har du ikke sørget for en god menu og alternative måder at komme rundt på, vil det påvirke folks lyst til at klikke videre. Som tommelfingerregel kan du godt regne med, at jo færre sider folk ser - desto dårligere indtryk har du højst sandsynligt gjort.
For mange besøgende bruger under to min. pr. besøg
Det er en myte, at sider skal bestå af superkorte tekster. Nogle at de mest læste indlæg på dette website er lange. Hurtige besøg kan handle om, at folk hurtigt finder, hvad de har brug for - og så er alt OK. Men skyldes det dårligt indhold, forsvinder folk i værste fald med et negativt indtryk.
For få kundehenvendelser via websitet
Stil krav til dit website. Objektive og måbare krav. Du skal have henvendelser via dit website - folk skal som minimum få lyst til at ringe til dig for at høre nærmere om det, du har at tilbyde. Får du ingen eller for få henvendelser, er der grund til at kigge dit website grundigt efter.
For lidt salg fra websitet
Dit website bør være så godt og informativt, at du kan sælge din service eller dine ydelser. Så godt, at det overbeviser potentielle kunder, så de helt eller delvist har besluttet sig for at købe, når de kontakter dig. Det er dog langt fra sikkert, at du kan sælge til førstegangsbesøgende. Om det er muligt afhænger meget af, hvad du sælger og til hvilken type kunder.
Masser af trafik, men for få kunder
Der er ikke meget ved at have masser af besøgende på websitet, hvis ikke en passende del af dem forvandles til betalende kunder. Pæne trafiktal er ikke nok, hvis de kommer, kigger og går igen.
For få deler dit indhold til sociale medier
Du skal ikke kun gøre det nemt at dele dit indhold. Indholdet skal naturligvis også være så godt, at folk har lyst til at dele det. Tjek om dit website har indhold, som folk har lyst til at dele med andre.
Kun få link fra andre websites
Det har stor betydning for din placering i Googles søgeresultater, at andre sider linker til dig. Og de skal også helst linke på den rigtige måde. Lad være med at købe links - du risikerer at blive straffet af Google for at gøre det. Og nej, det er heller ikke løsningen at bytte link med andre.
Dårlig placering i Google
Når du tjekker din placering i Google, skal du ikke kun tjekke på hverken dit personnavn eller dit firmanavn. Det er vigtigt at søgemaskineoptimere, så du også bliver fundet af dem, der søger det du kan og tilbyder… altså også dem, der ikke kender dig og ikke ved, at DU kan være den rette.
Pas på med de råd om søgemaskineoptimering du får fra folk, der ikke arbejder professionelt med søgemaskineoptimering. Mange af rådene er forældede, forkerte og kan gøre stor skade.
Der sker konstant nyt hvad søgemaskineoptimering angår - de fleste amatører er håbløst bagud på området. Og alt for mange websites har gjort alt for lidt ud af sagen.
Giv dit website et serviceeftersyn
Har du mistanke om, at dit website - hjemmelavet eller ej - kunne trænge til en professonel hånd, er du velkommen til at sende mig en mail. Måske er der brug for en større webmakeover? Måske kan du selv gøre det meste.
Mit speciale er websites og blogs, der skal bruges til inbound marketing - altså et moderne website, der kan tiltrække besøgende, samle leads og forvandle dem til kunder.
Jeg kigger derfor ikke kun på, om designet er flot, men har fokus på, om websitet fungerer hensigtsmæssigt i forhold til, hvad du gerne vil opnå med det.
Og du behøver ikke bygge stort eller bygge færdigt for at skabe målbare resultater. Byg trinvist og få besøg, leads og kunder før alle sider er klar.
Dette indlæg blev første gang udgivet 4. april 2017 - det er siden revideret og genudgivet.