Læsetid: 3 minutter

Er du synlig (nok!) på Facebook?Er du privat og lukket på Facebook? Mange arbejdsløse, jobsøgende og selvstændige har en så lukket personlig profil på Facebook, at du skal være i inderkredsen af venner for at få en flig af deres liv. Og netop den gruppe kan med fordel være mere åben, udadvendt og synlig

Brug især din personlige profil på Facebook professionelt, hvis du er ung og på vej ud i arbejdslivet. Hvis du er arbejdsløs, jobsøgende, selvstændig, iværksætter.

Vis hvad du kan. Hvad du står for.
Og vær overbevisende, hvis du mangler job eller opgaver.

Du behøver ikke afsløre dit privatliv. Du kan både være indadvendt og udadvendt via din profil.  Buger du din personlige profil på Facebook strategisk og velovervejet, når du nemt ud til mange tusinde - og kan dermed markedsføre og brande dig selv og dine kompetencer ganske effektivt. Og ikke kun overfor dine venner.

På den anden side skal du dog også være opmærksom på, at det er i strid med Facebooks vilkår at bruge den personlige  brugerprofil til kommerciel markedsføring. Du risikerer at få din profil lukket, hvis Facebook bliver gjort opmærksom på, at du spammer - og det gør du, hvis dine statusopdateringer har et kommercielt formål.

Du skal blot placere dig midt mellem to yderligheder. Bare en gang imellem…

Du kan godt - en gang imellem - gøre dine personlige venner opmærksomme på, hvad du laver. Hvad du søger. Er du fyret som fotograf fra den lokale avis skal du selvfølgelig huske, at fortælle dine venner det.

Den alt for åbne profil på Facebook

Poster du nærmest uhæmmet og uovervejet fra en åben profil? Fra drukture i Prag og det vilde liv i weekenden? Den slags bør du kun vise vennerne. Det samme gælder vrisne og brokkende udbrud. Tænker du dig ikke om, når du poster, fortæller du sandsynligvis mere end en kommende arbejdsgiver og kunder gider høre om.

Den lukkede profil på Facebook

Er du kørt i den modsatte grøft, har du en alt for privat og lukket profil på Facebook.
Som et arbejdssøgende medlem af et af mine netværk forklarede under en debat om at gøre sig synlig online:

Min Facebook er lukket for andre end mine venner og grupper, da jeg anser den for at være privat. Jeg har ikke noget at dele med kunder på den, så det er mit private område.

Dum beslutning, vil jeg tillade mig at mene. I hvert fald hvis man er arbejdsløs, jobsøgende eller mangler opgaver.

Vær udadvendt og åben - nogle gange!

Min personlige profil på Facebook er hermetisk lukket og privat - men også åben og udadvendt. I ny og næ poster jeg nemlig offentlige statusopdateringer, der kan og må ses af alle.

Gør du det det samme, bevidst og med omtanke, kan du bruge de offentlige statusopdateringer til at sende de rigtige signaler fra din private profil på Facebook.

Læg mærke til den lille globus ved den røde pil. Den viser, at det er en statusopdatering, der er synlig for alle - fordi jeg har indstillet den til at være offentlig.Statusopdateringer, der gør dine kompetencer - såvel faglige som personlige - synlige i dine netværk kan du fint kan poste, så de er offentlige.

Fordelen ved offentlige statusopdateringer er, at de gør dig synlig for andre end din lille lukkede kreds af venner.

Læg mærke til det lille globus-ikon på billedet til højre. Det er dét, du skal slå til, hvis din statusopdatering skal være synlig for dine venner, dine venners venner og deres venner….

Gør dit netværk 400 gange større med et klik

Er du eksempelvis jobsøgende i mediebranchen eller kommunikationsbranchen, er det en fordel, hvis din statusopdatering er offentlig, når og hvis jeg kommenterer den. Så bliver du nemlig synlig for mit netværk - altså mine venner på Facebook. Mange af dem er fra mediebranchen og kommunikationsbranchen.

Der er sikkert andre af dine venner på Facebook, der har forbindelser til andre gode netværk, der kan komme dig til gavn. Men det kræver, at du åbner op. I det mindste en gang imellem. Når det er passende.

Så hvorfor ikke sørge for, at det ikke kun er mig, der kan se, hvad du skriver - men også mine over 400 venner.

Har du en lukket profil og 400 venner, kommunikerer du kun med de 400 mennesker.

Poster du derimod (bare en gang imellem) en statusopdatering, der er offentlig, vil der potentielt være 399 x 400 mennesker, der kan få øje på dig! Nej ikke dem alle sammen hver gang og altid. Men betydeligt flere, end hvis du er tillukket.

Her kan du tjekke dine privatlivsindstillinger på Facebook

Her kan du slå til, at folk må følge dine offentlige statusopdateringer