Dårlig og uigennemtænkt brug af knapper, ikoner og tekstlink kan forvirre dine besøgende. Her får du basisviden om gode link og simple principper, der hjælper dine besøgende og skaber resultater
Tekstlink, ikon eller knap - hvad skal du vælge, når du præsenter link til andre sider og/eller funktioner, som besøgende gerne skal aktivere. Hvornår skal du bruge knap eller ikon og hvornår link?
Arbejder du med empatisk webdesign, er du optaget af, hvad der får dine besøgende til at reagere positivt.
Lad mig give et hurtigt eksempel.
Du synes det er fancy med knapper i stedet for tekstlink. Du synes tekstlink er kedelige og gammeldags. Så du laver knapper frem for link.
Du synes blåt er den farve, der passer bedst ind i dit design, så du laver knapperne blå.
Begge dele kan være en stor fejl, der kan koste dig mange kunder og mange penge.
I visse tilfælde får du nemlig flere klik på link end på knapper. (Prøv eksempelvis at teste det i dit nyhedsbrev!)
Og måske er selv en pæn blå ikke den farve, der får flest til at reagere.
Bruger du ikke mulighederne optimalt, kan du forvirre og irritere dine besøgende så meget, at de giver op.
- Link på dit website hjælper sædvanligvis besøgende med at navigere rundt på websitet. Eksempelvis fra den ene side til den anden. Eller fra det ene blogindlæg til det andet.
- Knapper bør være lig med en funktion, der hjælper med at gennemføre en aktion: betale for en ydelse, reservere en plads, tilmelde sig et kursus, sende en mail, uploade et billede…
Sagt på en anden måde:
- Tekstlink er til at flytte til en anden adresse
- Knapper er til at gennemføre en funktion
- Ikoner kan være gode til call to action
Vi har en nærmest ubevidst forventning om, at sådan fungerer link, knapper og ikoner.
Der er seks simple tommelfingerregler for brug af knapper og tekstlink:
- Brug altid knapper til kommandoer, der skaber et resultat
- Brug altid tekstlink til at skifte plads på nettet
- Vis altid tekstlink i en markant farve forskellig fra tekst
- Brug aldrig afvigende farve på tekst, der ikke er et link
- Brug aldrig knapper til at navigere fra side til side på nettet
- Brug aldrig tekstlink til kommandoer, der skaber et resultat
Brug knapper til funktioner og kommandoer, der skaber en aktivitet - udover bare at navigere til et andet sted på sitet eller nettet.
Brug eksempelvis knap til køb. Til at sende indhold i en formular. Til at downloade en PDF. Til at åbne et program.
Brug link til at hjælpe besøgende med at navigere fra et sted til et andet. Til en side. Til et blogindlæg.
Brug ikoner til at at fremhæve call to action eller funktioner. En mail-ikon tydeliggør, at man kan sende en mail. En indkøbsvogn gør det tydeligt, at man kan købe noget. Et printer-ikon, et telefon-ikon etc. sender også tydelige signaler, der kan overflødiggøre tekst.
Forkert brug af knapper, ikoner og link forvirrer
Desværre er det langt fra altid helt enkelt for besøgende at gennemskue, hvad der sker, når de aktiverer knap, ikon eller link. Mange webproducenter bruger nemlig mulighederne tilfældigt. Uden omtanke.
Knapper bliver ofte brugt bare fordi de er pæne og iøjefaldende. Uden at overveje, om knappen fremmer eller forringer budskabet.
Konsekvensen er ofte, at besøgende ikke kan forudse konsekvensen af at aktivere link eller funktioner, der er knyttet til tekst, knap, ikon.
I mange tilfælde er det ikke linket, knappen eller ikonet i sig selv, der er problemet. Ofte er det den beskrivende tekst, der er vildledende.
Forestil dig et link med teksten “Rapport over danskernes medievaner”
Der kan ske meget, når du aktiverer linket
- Du går måske i gang med at downloade en PDF på 250 MB
- Du føres måske til en side, der omtaler rapporten
- Du bestiller måske en bog og føres til en betalingsfunktion
Linkteksten kunne i de tre tilfælde være så klar, at der ikke vil være nogen tvivl:
- “Rapport over danskernes medievaner (PDF 250 MB)”
- Læs mere om “Rapport over danskernes medievaner”
- Køb “Rapport over danskernes medievaner, 250 kr”
Forestil dig en knap med teksten “Reserver din plads”.
Hvis du aktiverer knappen, kan det måske indebære, at:
- Dit mailprogram åbner, så du kan sende mail med besked om at reservere plads til dig
- Du føres en kontaktside, hvor du kan udfylde en formular
- Du bestiller en plads og skal bare udfylde betalingsinformationer for at gennemføre købet
Følgende ville være bedre - konsekvensen af at trykke på knappen vil være mere tydeligt:
- Sæt et @-ikon på knappen og skriv “Reserver plads via mail”
- “Udfyld formular på kontaktside”
- “Køb din plads”
Man kan naturligvis have nok så mange tommelfingerregler - og bryde dem, som det passer en. Men det kan være en stor fordel at være konsekvent. Brug eksempelvis mulighederne således:
- Brug tekstlink til at navigere rundt på websitet
- Brug indrammede tekstlink til at navigere på websitet
- Brug evt. ikoner til markante call to action - tekst er ofte bedre
- Brug knapper til resultatskabende funktioner
Pas på med at gøre billeder til link
Det er sjældent en fordel at gøre billeder til link. Mange overser, at der gemmer sig et link bag et billede. Et tekstlink under billedet er som regel langt bedre
Mange smartphone-brugere overraskes, når de helt utilsigtet kommer til at holde tommelfingeren på et billede lige præcis hårdt og længe nok til, at linket aktiveres.
Hvis billedet ikke forestiller en knap, bør du kun gøre billeder til aktive link, hvis der er tungtvejende grunde til at gøre det. Et almindeligt tekstlink eller en regulær knap er som regel bedre.