Selv professionelle kommunikationsafdelinger i store kulturinstitutioner markedsfører sig på forældede måder. Forbløffende mange gør deres indhold reponsivt, men ikke  mobilvenligt

Her får du seks gode grunde til at modernisere dine digitale tekster.

Men først et ledende spørgsmål: Hvor læser DU nyhedsbreve og andre mail.

Når jeg åbner min mailboks, sker det i langt de fleste tilfælde via min smartphone.

På min computer - med stor og bred skærm - arbejder jeg. Der læser jeg ofte kun vigtige arbejdsmail.

Nyhedsbreve læser jeg i pauser. Oftest på mobil.

Et af de nyhedsbreve jeg særligt gerne vil læse på smarthone er fra ARoS - kunstmuseet i Aarhus, med den berømte regnbue, som jeg endda har udsigt til fra mit skrivebord.

Jeg har årskort til ARoS, hvor jeg elsker at komme. Derfor vil jeg gerne tippes om spændende arrangementer og udstillinger. Det irriterer mig derfor særligt, at deres nyhedsbrev ikke er mobilvenligt.

Det samme gælder Aarhus Teater.

To af landets største kulturinstitutioner sender med andre ord nyhedsbreve, der er ret umulige på smartphone.

Jeg har også lige fået mail fra Nykredit Forsikring, hvor jeg er kunde. De vil have mig til at bruge 8-10 minutter, skriver de, på at tilkendegive min mening om dem. Men jeg skal scrolle højre/venstre for at læse mailen på min smartphone.

Ganske vist er der et link til at læse mailen i min browser. Aktiverer jeg det på min smartphone, bliver det lidt nemmere, men det er stadig langt fra at være godt og professionelt.

Det er som om danske virksomheder ikke endnu har opdaget, hvor meget danskerne bruger deres smartphone.

Heldigvis er det langtfra alle kulturinstitutioner, der ikke har moderniseret deres nyhedbrev. Den Gamle By i Aarhus er helt med på nyeste mobilvenlige mode og sender mig et nyhedsbrev, der uden videre dikkedarer kan læses på smartphone.

Bliver dine nyhedsbreve åbnet og slettet

Nyhedsbreve, som jeg ikke kan læse på smartphone, bliver som regel slettet straks jeg åbner dem. Efter ganske få gange opsiger jeg abonnementet. Selvom det i mange tilfælde ærger mig, fordi jeg gerne vil læse dem.

Vores brug af smartphone er eksploderet og du kan roligt gå ud fra, at hvis det ikke allerede er over halvdelen af modtagerne af dit nyhedsbrev, der åbner på smartphone, så er tallet stærkt stigende. Er dine digitale tekster ikke allerede mobilvenlige, er det på høje tid at sikre, at de bliver det.

6 gode grunde til at modernisere dine digitale tekster

… så du kan skrive responsive tekster til mobile læsevaner.

  • Vores læsevaner har forandret sig på grund af udbredt brug af smartphone. Vi er mere utålmodige og kan ikke overskue en lang tekst på lille skærm. Det kræver en særlig skrive- og fortælleteknik at fange og fastholde moderne læsere.
  • Responsivt design på et website er ikke nok. Selvom indholdet teknisk set er responsivt, er det ikke nødvendigvis læsevenligt. Responsivt design gør ikke i sig selv teksten til en god oplevelse på smartphone.
  • Flere og flere forventer mobilvenlige tekster. Forventningen stiger i takt med at vi bliver vænnet til tekster, der er nemme at læse på smartphone.
  • Du får flere læsere og skaber større effekt. Du kan øge din succesrate ved at skrive responsive og mobilvenlige tekster, der er nemme at læse.
  • Du bliver bedre til at skrive. Lærer du teknikkerne til at skrive responsive og mobilvenlige tekster, får du ekstra og effektive værktøjer at lege med, når du kommunikerer.
  • Det bliver sjovere at skrive. Nogle af teknikkerne til at skrive og designe mobilvenligt kan øge din glæde ved at skrive. Fordi det på nogle måder bliver nemmere.

 

Og vær i øvrigt opmærksom på: Responsivt design gør ikke nødvendigvis dit indhold mobilvenligt