Forleden blev jeg kontaktet af en terapeut, der mangler kunder. Hendes business er gået i stå, før hun er kommet i gang. Hendes hjemmeside tiltrækker ikke besøgende og giver ingen kunder i butikken. Hun behøver ikke bruge en formue på annoncer eller søgemaskineoptimering for at komme op i fart.
Lad os lige aflive en myte: Hun behøver ikke engang starte med en dyr hjemmeside, der er pakket ind i unikt design.
Det er ikke engang nok at have en pænt designet hjemmeside!
Indholdet er det allervigtigste! Kan hun lave det selv - og gøre det kontinuerligt - kan hun markedsføre sig effektivt og billigt.
Men hun skal gøre noget kontinuerligt. I dag er det nærmest livsnødvendigt at man løbende inspirerer potentielle kunder - ellers er det de mere aktive og mere inspirerende konkurrenter, der løber med det hele!
Hun kan sagtens begynde med en superbillig og meget enkel hjemmeside.
Hjemmelavet kan også gå - hvis den ikke har alvorlige fejl!
Men pas på med det hjemmelavede, De seneste år er der kommet så mange flotte designskabeloner, at det ikke mere behøver være svært, tidskrævende eller dyrt at få professionel hjælp til at få lavet en flot designet hjemmeside.
Hun skal have styr på sine konkurrenters niveau! Og enten gøre det bedre eller i det mindste (lidt) anderledes. Eller have en anden målgruppe - en niche.
Og så skal hendes hjemmeside ikke være rodet, uoverskuelig eller virke hjemmelavet,
Hvad skal hun vide, før hun går i gang
- Hvem er hendes konkurrenter - hvad skal hun konkurrere med og skille sig ud fra
- Hvad er henes kompetencer (hun skal lave den type markedsføring, hun vil være bedst til!)
- Hvem vil hun sælge til
- Hvordan skal hendes målgruppe opdage hende, følge hende
- Hvad har målgruppen brug for at vide før de vil købe af hende
- Hvad vil hun opnå - og hvordan vil hun opnå det
Mange fejler på det afgørende HVORDAN. Fægter lidt i blinde og forsøger sig med forskellige muligheder, men ofte uden at gå all in og gøre det så grundigt, at det virker.
Jeg har set mange, der går i gang med at blogge, bruge Instragram, oprette en gruppe på Facebook… for blot at gå i stå meget hurtigt. Det sværeste er nemlig ikke at gå i gang. Det er at blive ved.
Har du problemer med at bevare gejsten - og markedsføre dig effektivt og kontinuerligt? Så kan det helt sikker hjælpe dig at deltage i et fælleskab af skrivemakkere
Hun ved ikke, hvad hun ikke ved
Hun har selv lavet hjemmeside. Men hun er blevet teknisk udmattet, som hun beskriver det. Og hun har erkendt, at der er for mange fejl og mangler, så hun vil gerne have lavet en ny og professionel hjemmeside.
Hun kunne egentlig godt bygge egen hjemmeside - hvis hun var begyndt meget simpelt og mindre ambitiøst. Er du webamatør og businessbegynder kan du med fordel fokusere mindst muligt på teknik og design - og mest muligt på indhold. Desværre ender det ofte med at være teknikken og designet, der tager det meste af tiden og opmærksomheden.
Gør det enkelt. Vælg en simpel teknisk løsning. Brug et færdigt design og lev med det, som det ser ud. Begynd at producere indhold og kommunikere med potentielle kunder.
Hun skal tage små skridt og være opmærksom på, at der er meget hun ikke ved. Og meget, hun ikke ved, at hun ikke ved.
Hun skal ikke bage soufflé, før hun kan spejle æg.
Hun skal sørge for at få professionel hjælp. Om det så bare er tre timers sparring til at finde eventuelle fejl, før de trækker tæppet væk under hendes business. Mange gør-det-selv-projekter lider nemlig under, at ejeren ikke engang kan se de fatale fejl.
Med de planer den teknik-udmattede terapeut har med business, website, blog, shop og medlemsklub, løber det sandsynligvis op i en pæn femcifret pris, hvis hun hyrer en professionel til det hele. Og det har hun slet ikke råd til. Endnu.
Det behøver hun heller ikke have!
Begynd med et meget mindre ambitiøst projekt - og byg til hen ad vejen.
Nyhedsbreve handler ikke kun om salg
Hun skrev nyhedsbreve i begyndelsen. Men stoppede, fordi hun har ganske få modtagere. Men der er ingen vej uden om. Vi begynder alle med få modtagere, men skriv, som om der er flere hundrede.
Hun synes ikke det giver mening at udsende nyhedsbreve, når hun ikke har nogen produkter at sælge - endnu.
Hun har planer om at åbne medlemswebsite og sælge online produkter - men hun har ikke fået lavet sine online-produkter. Fordi hun ikke har nogen webshop.
Hun har ikke råd til webshop, før der kommer gang i hendes business.
Hun er kendt af for få, fordi hendes website ikke tiltrækker besøgende…..
Forklaringer og undskyldninger bed sig selv i halen i en sådan grad, at hun ikke kom videre. Hun er helt normal. Og en af mange.
Hun vil for meget. På én gang.
Mere end hun har råd til.
Mere end hun har viden til.
Langt mere end hun sandsynligvis kan magte.
Skru helt ned for planerne!
Gå i gang.
Læg det første æg og kog det.
Tag det første skridt.
Og så det næste.
Et af gangen.
Første skridt kan med fordel være en blog.
Næste skridt et nyhedsbrev.
De fleste business-begyndere vil alt for meget fra start…… løbe marathon uden nogensinde at have løbetrænet. Lave æggekage uden at have lagt et eneste æg :-)
Hun kan nå langt i en bette Fiat
Hun skal have pænt mange penge, hvis hun vil købe den nyeste og mest veludstyrede Audi. Og hun behøver den ikke for at komme fra A til Z.
Websitet behøver ikke være et arkitekttegnet slot. Det behøver ikke være håndbygget og unikt designet. Hun kan godt komme i gang uden raffinerede tekniske finesser.
For langt de fleste kræver det erfaring - eller professionel rådgivning og dygtige samarbejdspartnere - at lægge ud med et stort og avanceret projekt. Mange af mine kunder mister overblikket og kører trætte, fordi de vil alt for meget. Køre Formel 1 før de har bestået teoriprøven.
Begynd med de små, få og billige trin, hvis du er businessbegyndet. Uanset du har et lille eller et stort budget!
Der er adskillige fordele ved - når man mangler erfaring med at have egen business - at begynde med en meget enkel og billig hjemmeside. Det vigtigste er, at du får bygget et solidt og professionelt fundament. Og at du vedholdende får produceret godt indhold. Masser af det.
Små skridt er det sikreste, billigste og smarteste
Brug ikke tid og penge på alt dét, der sagtens kan klares senere.
Webshop og medlemsklub kan fint vente, til du har styr på at bruge dit website, blogge, skrive nyhedsbreve og markedsføre dit indhold.
Meget kan nemlig alligevel ikke gøres rigtig godt, før du har erfaringer. Og det tager nu engang tid.
Du skal kende dine kunder, din business, dine produkter, dine kompetencer - styrker og svagheder - samt dit marked ret godt. Ellers risikerer du at lave store og dyre fejl. Og du skal blive bedre og bedre til at producere indhold, som potentielle kunder har lyst til.
At lave forretningsplan som businessbegynder svarer til at planlægge festmiddag for 100 mennesker før du kan lave spejlæg.
At lægge planer uden at have erfaringer er russisk roulette.
Du aner ikke, hvad der er realistisk. Hvad der sandsynligvis går godt - og hvad der kan gå galt.
Derfor er det bedre, at du går i gang med små skridt. Og lærer af det du gør.
Indret hele tiden turen efter de forhold, du støder på undervejs.
Vær fleksibel og god til konstant at navigere efter forholdene.
Fordelen ved at tage små skridt er også, at dine fejl bliver billigere. Mindre fatale.
Det bliver nemmere at vende skuden, før du kommer helt ud af kurs, rammer isbjerget og synker tilbunds.
Begynd med det billigste og mest enkle website
Som businessbegynder bør du starte med et simpelt og enkelt website, der både er billigt at bygge, nemt at vedligeholde og kan udvides, når det er tid. Og reelt behov. Men du skal indstille dig på, at du løbende skal udvikle. Du har ikke et fikst og færdigt produkt - du har et værktøj, der er fremragende til markedsføring –
Kan du ikke blogge og skrive nyhedsbreve, der overbeviser, skal du næppe lave medlemsklub eller shop til onlineprodukter.
Lav den såkaldte freebee, der skal lokke folk til dit nyhedsbrev. Kan du ikke det, kan du sandsynligvis heller ikke lave online-produkter, der kan sælges.
Lad være med at ville designe selv, hvis du vil have mere end et lille online visitkort (som ikke skaffer dig kunder!)
Nej… du kan ikke lave webdesign, bare fordi du er et kreativt menneske med sans for styling og indretning! Smart webdesign til online markedsføring er noget andet en design til et online visitkort. Moderne webdesign handler ikke kun om, hvad der er pænt og æstetisk! Det handler først om fremmest om at guide, informere, underholde, manipulere.
Et online visitkort er en gammeldags hjemmeside
Engang kunne en business nøjes med en hjemmeside, der er et flot online visitkort. Det er ikke nok mere! Moderne hjemmesider til business handler langt mere om det indhold du lægger på. Om content marketing.
Det handler om, hvor god du er til at kommunikere med målgruppen.
Designet skal være flot, men det er kun spidsen af isbjerget!
Markedsføring med små og billige skridt
Hvis du ikke har et stort budget - og råd til at lave dyre fejl - så vælg denne model:
- Gå billigt og enkelt i gang
- Gå ikke op i designet i første omgang
- Vælg en minimalistisk designskabelon
- Fokuser på indhold, der tiltrækker kunder
- Producer masser af indhold: blogindlæg, nyhedsbreve, video, podcast, ebøger, slides etc.
Du skal lave masser af fejl
Du kan godt blogge uden at være ekspert - uden at gå på et dyrt kursus. Uden at læse dyre bøger. Gå i gang og lær af dine fejl.
Du kan godt skabe trafik til dit website uden at vide en brik om SEO - skriv indhold, der interesserer potentielle kunder, så kan du endda skaffe betydeligt flere besøgende, end du kan ved at gå op i SEO-teknikker.
Og ja - du kan sagtens få succes med din business uden at være nr. 1, 2 eller 3 på Google.
Du kan godt sælge online-produkter uden at have en webshop.
Så længe du sælger få om ugen eller måneden, kan salget ske manuelt. Naturligvis er det ikke lige så professionelt som at have en webshop, men du skal i gang og have flow i dit salg. Først og fremmest skal du være kendt og have skabt tillid. Før kan du ikke sælge ret meget til ret mange.
Du kan godt sende nyhedsbrev uden at have noget at sælge.
Nyhedsbreve handler ikke kun om salg. Skal vi ikke kalde dem salgsbreve eller kampagner i stedet?
Nyhedsbreve kan handle om at brande dig. Om at blive top of mind hos dine modtagere. De kan skabe trafik til dit website.
Trafik til dit website forudsætter, at du har godt, relevant indhold på dit website.
Dit indhold skal være så godt, at folk taler om det - om indholdet, dine ideer, forslag, tanker,..
De skal IKKE tale om, hvor flot din hjemmeside er!
Smart webdesign støtter dit formål og skaber opmærksomhed om dit indhold.
Men det er ikke dit webdesign, der skal løbe med opmærksomheden.
Vigtigst af alt er, at du kommer i gang.
Hurtigt. Hellere i dag end i morgen.
Og producer masser af godt indhold.
Første gang udgivet i 2014, men fornyet, revideret og genudgivet mange gange siden.