Læsetid: 3 minutter

dreamstime_s_52029561Er dit businessmindset mere forældet, end du er klar over? Går salget ikke helt godt i din business, er det måske fordi både din viden og dine meninger om service, salg og marketing trænger til at blive opdateret og moderniseret?

Måske forsøger du - eventuelt passivt - at sælge en service, som ingen rigtig har behov for?
Er der intet i vejen med din service, er det måske din markedsføring, der halter?

Manges syn på business, kunder, markedsføring og salg stammer fra et mindset, der er såret og arret af massive reklamekampagner og aggressive salgsfremstød i reklamebureauernes storthedstid frem til slutningen af 90’erne.

Kan du ikke lide at sælge, er det med overejende sandsynlighed fordi du ikke kender de moderne metoder til marketing og salg.

Kan du ikke lide at sælge

Du går glip af rigtig mange kunder og kroner, hvis du ikke har fundet en metode til at sælge, som du (og dine kunder) ligefrem trives med. Det ER ikke bare muligt at komme til at elske at sælge. Det er nemt. Selv hvis du lige nu ikke kan lide at sælge - fordi du i alt for høj grad forbinder det med at manipulere og være anmasende.

Dine kunder elsker moderne marketing

Måske markedsfører du ikke engang din ekspertise - fordi du tror, at marketing handler om at lokke og dybest set bare er et mere moderne ord for salg?

Så lad os lige få de to begreber - marketing og salg - på plads:

  • Marketing handler om at hjælpe andre
  • Salg handler om at hjælpe sælgeren

Gammeldags anmasende salg

Indtil for ganske får år siden handlede business om at producere en vare og finde effektive metoder til at sælge den. Potentielle købere skulle fristes og overtales til at købe et produkt. Uanset produktet var det optimale til deres behov eller ikke. Salg og marketing handlede om at afbryde, larme, forstyrre, overtale, manipulere.

Kan du pakke salg ind i underholdning - eksempelvis med storytelling via email - er det langt fra umuligt at sælge effektivt uden at være påtrængende. Emailmarketing er permission-marketing. Du sælger udelukkende til folk, der aktivt har vist interesse for din service.

Og der er bestemt tilfælde, hvor direkte salg er den absolut bedste løsning. Eksempelvis når kunden har besluttet sig og salget egentlig bare er en formel, afsluttede procedure. Men email-marketing kan også bruges til at skabe interesse, tillid og sælge.

Moderne tiltrækkende marketing

Du yder elendig service, hvis du ikke engang vil sælge til kunder, der har besluttet at handle med dig!

Men du skal også være opmærksom på de mange potentielle kunder, der er usikre på, om du og din service er den rigtige løsning. De vil hellere end gerne inspireres og informeres. Giv dem hjælpsom information, så de har nemt ved at vælge mellem dig og dine konkurrenter.

Moderne marketing og business handler derfor i høj grad om at skabe relationer til potentielle kunder, afdække deres udfordringer og udvikle varer eller service, der matcher deres behov. Det er marketing, der tager udgangspunkt i kundens behov. Ikke i sælgers.

Moderne marketing handler ikke om at overtale, manipulere eller snyde folk til at købe. Det handler snarere om, at sortere “dårlige” kunder fra, så du står tilbage med dem, der for alvor har gavn af din service, viden og ekspertise.

Moderne salg handler om at hjælpe de rigtige kunder.
Ikke om at overtale de forkerte.

Vil du have en moderne business og tiltrække de rigtige kunder ved at bruge online content marketing, skal du se dit mindset efter i sømmene, hvis du har svært ved at tiltrække kunder.

Kan du ikke lide at sælge handler det sandsynligvis om, at du forestiller dig, at du skal overtale folk til handle med dig. Du kan med stor fordel sætte dig ind i begreber som brand journalism, help marketing, permission marketing, inbound marketing, services marketing og online content marketing.