Mere direkte tale og færre email.
Det er et af mine mål for det kommende år.

Jeg vil gerne skære ned på de korte emails og tale mere direkte med mine kunder. Det vil sige tale i telefon - eller holde møder online via mødeprogrammet Zoom.

Det sidste synes jeg er det bedste. Lyden er skarp og god.
Samtaler via mobiltelefoner er meget ofte i en forbløffende ringe kvalitet.

Først og fremmest vil jeg gerne tale direkte med kunderne. Have mere menneskelig kontakt!

Det er som regel mere præcist at tale direkte med folk end snik-snakke via mail. Mange af de samtaler, der kan vare 15 email og to arbejdsdage, kan klares på minutters snak i telefonen. Det er også langt mindre stressende.

Når jeg laver websites for kunder, er der en forbløffende forskel på, hvordan jeg kommunikerer med dem. Også forskel på hvor og hvordan det foregår.

  • Nogle sender mange emails - måske endda mange om dagen.
  • Nogle skriver email, fordi de gerne vil have mig til at ringe dem op (Rigtig god stil, synes jeg!)
  • Nogle ringer stort set aldrig til mig - ofte fordi de har et arbejde, der udelukker telefonsamtaler.
  • Nogle sender masser af SMS - og de kan være alenelange og komplekse.
  • Nogle bruger Facebooks messenger.
  • Nogle skriver til mig via Linkedin.
  • Nogle indtaler besked på min telefonsvarer - om at de har sendt en mail.

Mail er godt. Men i rigtig mange tilfælde er det langt mere effektivt at tale sammen. I hvert fald med det arbejde jeg har, hvor der ofte skal ping-pong-samtaler til for at komme ind til sagens kerne.

SMS er fin til beskeder, der ikke skal besvares. Eller som kan besvares med et eller få ord.

Måske er det fordi jeg er vant til at bruge 10 fingre på et tastatur, at det irriterer mig at skrive ret meget mere end 140 tegn med to fingre på en smartphone?

Når en kunde sender en SMS med “Kan du ikke lige fortælle mig, hvordan jeg søgemaskineoptimerer mit website?” bliver jeg lidt lang i fjæset. Sådanne spørgsmål er ganske enkelt for omfattende at besvare med to fingre på et lillebitte tastatur. Det kræver mindst en samtale at besvare. Og hellere et kursus på flere timer!

Facebooks messenger bruger jeg gerne. Men helst kun til private samtaler. Fremover vil jeg derfor venligt men bestemt opfordre mine kunder til at sende en email - når de vil tale med mig. Jeg ringer gerne op hurtigst muligt.

“Samtale fremmer forståelsen”, sagde direktør Monique Moullé-Zetterström i mobiltelefonselskabet Mobilix’ tv-reklamer i slutningen af 1990’erne. Det var dengang jeg fik min første mobiltelefon.

Og jeg er vist ikke den eneste, der er ved at gå retro, hvad samtaler angår. The Guardian skriver:
“Let’s resurrect phone calls. Texting ‘hahaha’ is no match for hearing a friend laugh”