2017 blev et skelsættende år! Smartphonens lille skærm har overhalet de store skærme. Vi er mere på internet via mobil end computer.

Nu kan du ikke udsætte det længere. Digital kommunikation skal være mobilvenlig. Tjek dit website og dit nyhedsbrev på smartphone i stedet for at designet til computerskærm.

Om lidt får du en simpel test til at tjekke, om indhold er mobilvenligt.

Responsivt design til hjemmeside og nyhedsbreve er ikke nok

Du skal skrive tekster til smartphonens lille skærm. Tekster skal ikke bare hældes på mobilvenligt design. De klassiske modeller til webtekster ikke mere nok. Du skal skrive til utålmodige læsere, der vil have værdi på sekunder eller minutter.

Mange har advaret i årevis - om at det er vigtigere at designe til mobiletelefon end til computerskærm.

Google har længe krævet mobilvenligt indhold

Google begyndte at sige det i 2013. Og nu er revolutionen indtrådt.
2017 blev året, hvor danskernes brug af internet fra smartphone overhalede besøg fra computerskærm.

Læs DRs rapport om danskernes medievaner

DRs årlige rapport om medieudviklingen i Danmark i 2017 er lige kommet. Den bekræfter, hvad mange har sagt de seneste år. At hjemmesider og nyhedsbreve ikke først og fremmest skal designes til computerskærme. Danskerne er på få år blevet smarte og mobile.

Du får link til rapporten senere i dette indlæg.

Vi bruger nettet mere fra mobil end fra computer

Grib med det samme din smartphone. Tjek om dit website og dit nyhedsbrev er mobilvenligt. Og gå i gang med at redesigne, hvis dit indhold er designet til computerskærm.

Nu er det nemlig de små mobile skærme, du skal lave indhold til. Skriv til smartphone. Design til smartphone.

Måske er det på tide at få nye skrivevaner?

Kender du danskernes medievaner

Rapporten fra DR er populær hos alle, der arbejder professionelt med digital kommunikation og markedsføring. Rapporten afdækker nemlig danskernes aktuelle medievaner. Ikke kun forbruget af websider. Den kigger også på brugen af radio, tv, streamingtjenester m.m.

Vil du trænge igennem online med digital kommunikation, bør du som minimum kende rapportens hovedbudskaber. Herunder de fundamentale krav til mobilvenligt, digitalt indhold.

Du får et par tips til bedre digitale tekster.

Simpel test: Er dit indhold velegnet på smartphone

Måske er det muligt at læse dine digitale tekster på smartphone ved at zoome, scrolle og skubbe skærmbilledet rundt? Det er bare ikke nok!
Den voldsomme stigning i vores brug af smartphone betyder, at indholdet skal være særligt mobilvenligt.
Brugeren skal kunne gå tur på gaden med smartphone i den ene hånd og kaffekop i den anden - og uden videre læse tekster, se billeder, følge med i video på din hjemmeside eller dit nyhedsbrev. Via lille skærm.

Undgå teksttunge sider

Bruger du nok billeder?

Lange baner væg-til-væg-tekst dur kun til tålmodige læsere med god tid og behov for at gå i dybden.

Læsere, der har brug for hurtig information, skal have en helt anden type indhold. Skarpe tekster. Korte tekster.

Tjek billeder og video

Er dine billeder for detaljerede til at være tydelige og interessante på en smartphone? Billeder, der er store og gode på en computerskærm er til tider alt for detaljerede og små på smartphone. Nærbilleder fungerer bedst på små skærme.
Har billeder et optimalt format? Brede billeder fungerer stort set altid bedre end høje ditto.

Dine besøgende vil have omgående værdi

Indhold skal designes, så det både er mobilvenligt og egnet til utålmodige læsere, der ikke er indstillet på at læse langt og koncentreret. Størstedelen af de gange vi går online sker det i mikro moments. Vi leder efter hurtige svar. Efter nyttig information. Efter korte, skarpskårne informationer.
100-200 gange om dagen leder vi efter hurtige svar.
Få gange om dagen er vi klar til indhold, der tager tid, kræver fordybelse, koncentration og tålmodighed.

Tekstforfattere skal lære nye tricks

Vi læser meget anderledes på små skærme end vi gør på papir eller stor computerskærm. Flere undersøgelser viser, at vores læsevaner - og vores koncentrationsevne - er under heftig forvandling.
Vi skal lære at skrive til travle og utålmodige læsere med digital hjerne. Det kræver blandt andet bedre overskrifter og forskellige teknikker til at fange og fastholde læsernes interesse.

Ukoncentrerede versus koncentrerede læsere

Vi læser mere ukoncentreret end nogensinde. Vi forstyrres konstant, når vi læser - og slår langtidshukommelsen fra. Vi læser mere digitalt og mindre analogt.
Men tekster skal ikke skrives til enten-eller. Ikke korte eller lange. Du skal kunne skrive til både de utålmodige og ukoncentrerede samt til dem, der har tid og koncentrationsevne til at fordybe sig.

Hvem er dit website godt for

Er du gået i gang med producere indhold, der på sekunder kan vække interesse, fange opmærksomheden, fastholde læseren, gøre indtryk… og få besøgende til at komme igen?
Skriver du stadig kun til gammeldags læsere? Og skriver du artikler, der stort set er forfattet som klassiske avisartikler og websider har set ud de seneste 10-20 år?

Du konkurrerer med forstyrrelser fra smartphonen

Dine besøgendes opmærksomhed bliver konstant udfordret - af notifikationer fra smartphone.
Du konkurrerer med beep og besøgendes trang til overspringshandlinger. Mange tjekker 100-200 gange dagligt SMS, mail, sociale medier, telefonopkald. Eller leger med online spil.
Vi er blevet ukoncentrerede forbrugere af internet.
Uanset vi læser på smartphone eller har den ved siden af os.

Tæl enheder pr. linje

Tjek tekster på din hjemmeside og dit nyhedsbrev. Tæl antallet af bogstaver og mellemrum pr. tekstlinje. Er der flere end 35-40 enheder pr. linje, er dine tekster ikke mobilvenlige.
Responsivt design er godt. Men det skal bruges rigtigt. Du skal vælge velegnede skrifttyper. Og den rigtige skriftstørrelse.

Du skal kunne skrive tekster til utålmodige læsere, der søger hurtige svar. Og en helt anden type tekster til læsere, der er parate til at fordybe sig. Det kræver særlige teknikker. Og en ny, moderne skrivestil.

Find link til DRs rapport under billedet.