Vores læsevaner har ændret sig kraftigt siden 2015. Moderne læsere med smartphone bruger tekster anderledes end papirlæsere med god tid. Tekstforfattere, journalister og andre der skriver digitale tekster, kan derfor vinde meget ved at lære at skrive målrettet utålmodige læsere med digital hjerne. Dem, der leder efter konkret information mange gange om dagen.

Mange af os tjekker mobilen med minutters mellemrum. Mange gange om dagen. Ofte ser vi kun på skærmen i få minutter af gangen. De øjeblikke kalder Google for micro-moments.

Skriver du tekster til micromoments? Tekster, der passer til læsere med minimal tålmodighed.
Skrive du digitale tekster - artikler, nyhedsbreve, blogindlæg og opslag på sociale medier - har du brug for at lære nye teknikker.

Hvor mange gange om dagen griber du din smartphone for at finde en konkret oplysning? Sandsynligvis har du langt flere micro-moments, end du overhovedet forestiler dig. Jeg er klar over, at jeg har et heftigt brug af mobilt bredbånd, men blev alligevel rystet, da jeg installerede en overvågningsapp på min smartphone. Den logger i detaljer, hvor ofte jeg bruger den og til hvad.

Jeg bruger Moment til min iPhone.
På Android kan man bruge QualityTime.

Ligger dit forbrug lavt, er du sandsynligvis ret ualmindelig. Der er aldersgrupper, der stort set aldrig slipper deres smartphone. De bruger den flere hundrede gange om døgnet. Til at se film. Spille. Tjekke SMS eller sociale medier. Søge information via Google. Få nyheder. Købe billetter. Bestille bord på restaurant. Tjekke priser. Blive inspireret. Finde underholdning i kedelige pauser….

Derfor er det vigtigt, at vi lærer at skrive tekster til små skærme og utålmodige brugere. Uanset vi skriver for at formidle nyheder og viden. For at uddanne. Eller for at skabe interesse og lyst til at købe.

Passer dine tekster ikke til de mikro-moments, hvor potentielle kunder er opmærksomme på deres smartphone, mister du læsere. Eller kunder og salg.

Google foreslår, at vi fokuserer mere på indhold til micro-moments. På indhold, der passer til de utalllige øjeblikke i løbet af en dag, hvor vi griber vores smartphone for at:

  1. Finde svar på spørgsmål
  2. Finde en butik, restaurant eller lignende
  3. Gøre noget, opleve noget
  4. Købe noget konkret

Jeg vil tilføje et 5. micro-moment. Men mere om det senere.
Først et par ord om micromoments og vores nye læsevaner.

Google beskriver de fire forskellige micro-moments således:

  • I Want to Know Moments
  • I Want to Go Moments
  • I Want to Do Moments
  • I Want to Buy Moments

Det er værd lige at huske, at Google har fokus på at sælge annoncer til webshops og andre handlende og derfor primært er optaget af potentielle kunder, der søger (googler) aktivt og bevidst efter information.

For dig kan det være en fordel at huske, at det kun er en brøkdel af reaktioner, der aktiveres efter bevidst søgning efter konkret indhold.

Vi søger information online af mange årsager:

  • Vi søger svar på spørgsmål
  • Vi søger en et bestemt sted i byen, for at opleve noget - eller købe noget
  • Vi søger inspiration til at løse en konkret udfordring
  • Vi er i shoppe-mode og søger for at købe

Og så til det femte micro-moment, som Google og SEO-folk ikke er optaget af.

Det bør du til gengæld være, hvis du formidler faglig viden eller producerer indhold for at brande dig:

Aha-moments

Det femte moment handler om at overraske. Vi kan derfor passende kalde det “Aha-moment”.

Jeg plejer at kalde det serendipity, som betyder at finde noget ved at tilfælde og blive glædeligt overrasket.

Det er det øjeblik, hvor information eller trigger-ord fanger vores interessse og overrasker os med inspiration. Vi har ikke aktivt ledt. Men vi bliver nysgerrige. Og måske glædeligt overraskede. Du kan fange mange læsere, hvis du tænker i serendipity og aha-moments.

Impuls-læsere og impuls-købere

Tænk på dine indkøbsvaner. Det er velkendt, at det måske kun er 20% af vores indkøb, der er planlagt og overvejet.
Når du forlader supermarkedet eller indkøbscentret, er det måske helt op til 80% af dine indkøb, der er impulskøb.

Det passer meget godt på mig. Jeg er typen, der går i Netto for at købe kaffe og mælk, men kommer ud med fire fyldte bæreposer.

Og jeg falder ofte for noget af det sjove skrammel i discountbutikkerne.

Det samme er tilfældet med de artikler vi læser.
Der er dem vi Googler efter. Og dem, vi falder over - serendipity.

I begge tilfælde har vi ofte kun tid og tålmodighed til et mikro-moment.

Overrask dine læsere med triggerord

Brug SEO til at blive opdaget af dem, der leder bevidst.

Men glem ikke, at der også er en stor gruppe, der aktiveres, hvis du bliver inspireret.

Journalister er ofte gode til den disciplin. Vi er vant til at grave ting frem og overraske vores læsere med det uventede - med “breaking news”.

Og vi vil allesammen gerne overraskes.

Særligt godt er det, hvis du kan gøre det lynhurtigt - altså hvis du kan vække interesse og skabe tillid på et micro-moment?

Stram dine tekster

Vi scroller som aldrig før - og scanner tekster for interessante ord imens. Du skal derfor være lynhurtig til at fange og fastholde interessen, hvis du vil sælge noget til nogen. En artikel eller en vare er i den forbindelse det samme.

Vi er blevet utålmodige, uopmærksomme, ukoncentrerede.
Vil du trænge igennem til brugere med digitale læsevaner, skal du bruge en helt særlig skrivestil. Og den kan udmærket kombineres med lange, uddybende artikler. Det er ikke enten-eller. Men du skal fange opmærksomhede med små bidder tekst først.

Tip til professionelle formidlere

Måske har du kommunikeret professionelt og digitalt i årevis og opfatter dig som en ninja i moderne formidling?

Måske har du forlængst lært at skrive webtekster og ved allerede en masse om SEO, clickbait og linkbuilding?

Det er bare ikke mere nok. Mange dygtige journalister, tekstforfattere og andre professionelle kommunikationsfolks digitale kompetencer er blevet ukomplette på få år. Fordi læserne har fået små skærme og ukoncentrede, digitale hjerner.

Du skal lære nye teknikker. Søgemaskineoptimering er bare en af dem og selv det er et emne, der har forandret sig voldsomt de seneste år.

Holder du fast i gamle skrivevaner

Jeg møder jævnligt formidlere, der stadig har den overbevisning, at det ikke endnu er nødvendigt at skrive specialtekster til smartphone, micromoments, avancerede websites og online marketing.

Og det er forståeligt, for tingene har forandret sig radikalt på ganske få år. Vores brug af smartphone eksploderede i slutningen af 2014.

Vi er på få år blevet vant til at søge information her og nu. Og vi gider ikke (altid) de lange tekster med information i lange, væg-til-væg-tekster.

Tekster skal være så koncentrerede som muligt. Særligt når du vil informere og inspirere - eller sælge til kunder, der leder efter en bestemt vare eller ydelse - skal være så kortfattede, som muligt.

Man taler også om efferent versus æstetisk læsning. Altså at læse for enten at få viden eller for at blive underholdt.

Når vi læser online, er vi utålmodige. Særligt når vi læser via smartphone for at finde viden.

Men vores tålmodighed og koncentrationsevne er også blevet betytdeligt kortere, når vi læser på computer eller tablet. Vi tager vanerne fra smartphonen med os, når vi læser på andre platforme.

Nye læsevaner giver nye, sjove udfordringer

Frem for at synge kollektiv klagesang over, at vi allesammen er blevet ufokuserede, ukoncentrerede og uopmærksomme kan vi - som professionelle formidlere - også glæde os over, at det af præcis samme grund er nemmere og sjovere end nogensinde at skrive tekster.