Få masser af trafik til dine blogindlæg - uden at søgemaskineoptimere. Har du overvejende fokus på Google og SEO-teknikker, går du højst sandsynligt glip af masser af besøgende og potentielle kunder

Nogle gange er det så enkelt, at du kan tiltrække masser af besøgende ved blot at lægge godt indhold på din hjemmeside. Eksempelvis viden, der er relevant for din målgruppe. Du får et vildt eksempel om lidt.

Tilbyd godt indhold

Tilbyd indhold der inspirerer, udfordrer eller hjælper. Gør folk klogere. Gør livet nemmere for dem.
Producer ikke kun indhold om det, folk søger efter - men også om dét, de ikke finder på at Google efter.

Lav en liste over det folk ikke ved

Du kan få mange læsere ved producere blogindlæg, artikler og nyhedsbreve om det, folk ikke ved, at de har brug for at vide.

Er du ekspert - eller bare dygtig specialist på et felt - bør du kunne lave en lang liste over ting folk IKKE ved om dit emne. Ting de med fordel bør vide. Løsninger. Ideer. Inspiration til et bedre, nemmere, sundere, sjovere, billigere, bedre liv.

Markedsfør dit indhold de rigtige steder

Blogger du om emner der interesserer folk, vil du kunne fange mange (nye) læsere. Og kunder. Især hvis du markedsfører dine blogindlæg på den rigtige måde, på de rigtige steder og for de rigtige mennesker. Det behøver hverken være svært, dyrt eller tidkrævende at få dit indhold ud til mange - og dermed tiltrække masser af besøgende til din hjemmeside.

Hvad der er de “rigtige” steder at markedsføre er individuelt. Det afhænger af dig. Din branche. Dine kunder. Din ydelse.

Der er tusindevis af potentielle besøgende

Du kan få folk i tusindevis - eller hundredetusinder endda - til at læse blogindlæg, de ikke engang kommer på at lede efter. Ved at skrive om emner, de ikke har et erkendt behov for at Google efter.
Psykolog, blogger og foredragsholder Camilla Carlsen Bechsgaard, der blandt andet har specialiseret sig i børn, familieliv og brug af teknologi, skrev i marts 2014 et indlæg om små børns brug af ipad: “4 gode grunde til, at dit 3-5 årige barn ikke skal babysittes af din ipad.

Blogindlægget blev delt, liket, kommenteret og kritiseret på flere sociale medier og fik i løbet af et par dage over 150.000 læsere - hvoraf kun ganske få kom via Google. Indlægget har i maj 2014 passeret 200.000 besøgende.

Og hun har vel at mærke mange indlæg på sin blog, der tiltrækker masser af læsere.

4 gode grunde til, at dit 3-5 årige barn ikke skal babysittes af din ipad

Blogindlægget om små børns brug af iPads og andre tablets førte til masser af debat, artikler, kronik og medvirken på TV - og bidrog dermed til at brande Camilla Carlsen Bechsgaard som en foredragsholder, der kan skabe debat.

De mange besøgende til hendes blog opdagede også, at der er meget andet, hun har viden om - og som hun også er god til at blogge om.

Camilla havde ikke skænket SEO en tanke, da hun skrev blogindlægget. Det er derfor ikke søgemaskineoptimeret.
Hun har ikke brugt nogen af de klassiske teknikker til at søgemaskineoptimere - hvilket hun nemt kunne have gjort. Hendes blogindlæg er heller ikke specielt godt placeret i Google.

Effektiv markedsføring på mikrobudget

ccb_ipad_facebookSelv uden SEO fik hun på få dage flere læsere, end mange får på et år. Uden hjælp fra Google.

Hun postede et link til iPad-indlægget på sin side på Facebook. 86 likede. 4 kommenterede. 630 mennesker delte. Over 50.000 mennesker opdagede på den måde hendes blogindlæg.

Det er effektiv markedsføring på et mikroskopisk budget.

Effekten var voldsommere end de fleste oplever, men langt mindre kan også gøre det. Har du brug for 5-10 nye kunder om dagen, behøver du ikke have mere end måske få hundrede besøgende om dagen.

Det var ikke hendes efterfølgende optræden i de store medier, der er forklaringen på de mange besøgende. Størstedelen af de mange besøgende kom nemlig før Camilla kom i medierne.

Det havde ikke gjort den store forskel for besøgstallet, om hun havde tænkt på SEO. Hun skrev nemlig om et emne, som næppe ret mange finder på at Google efter. Der er helt sikkert ikke over 150.000 mennesker, der i løbet af et par dage Googler efter børns brug af iPad.

Vi ER interesserede i emnet. Vi vil gerne læse indlæg for og/eller imod små børns brug af iPad. Men det er kun ganske få af os, der ligefrem finder på at Google emnet.

Dermed siger jeg IKKE, at du ikke skal søgemaskineoptimere! Det bør du naturligvis gøre for at få fat i den trafik, der kommer via søgemaskinerne. Også fordi det ofte er de målrettede - og dermed besøgende, som du kan få langt mere ud af.

Frist de impulsive - som man gør i Netto

Men tjek engang, hvordan du konstant fristes af spændende link online. Og hvor meget du læser, som du aldrig har søgt efter.

Det er lidt som at køre i Netto for at købe mælk og rugbrød. Jeg kommer hver gang hjem med to indkøbsposer - proppet med ting, jeg ikke vidste, jeg havde brug for. Udover de få ting jeg havde på indkøbssedlen.
Søgemaskineoptimering handler om at gøre det nemt for folk at “finde det, de skriver på indkøbslisten”. Det de ved, de har brug for.

Men du kan “sælge” mange gange mere, hvis du kender teknikkerne og ikke kun fokuserer på SEO og Google.

Sådan finder du på emner, vi ikke fanger via Google:

  • Lav en liste over de ting, folk bør vide om de eller de emner, du er ekspert i
  • Lav en liste over de ting, folk ikke ved, at de ikke ved
  • Lav en liste over emner, mange ikke ved ret meget om

Listerne kan du forvandle til blogindlæg eller til nyhedsbreve…

Lær de grundlæggende principper for søgemaskineoptimering

Jeg gentager lige, at du også skal søgemaskineoptimere! Du skal som minimum kende og bruge de helt basale principper for søgemaskineoptimering. Det kan gøre enhver god skriver endnu bedre til at skrive webtekster.

Men du behøver ikke nødvendigvis vide ret meget om SEO for at få masser af trafik.
Det er ikke først og fremmest SEO, der skaber trafik. Det gør godt indhold.

Du kan derfor sagtens brande dig som ekspert, så du kan sælge rådgivning, undervisning, foredrag, terapi, behandlinger etc., uden at gå ret meget op i de mere tekniske finesser ved SEO.

PS:

Jeg har adskillige velskrivende kunder, der af den ene eller anden årsag slet ikke går op i SEO. De tiltrækker allesammen masser af  læsere til deres blog - flere end dem, der har fokus på Google som trafikkilde.

Eksemplet med Camilla Carlsen Bechsgaards indlæg om børn og iPad har givet ekstreme læsertal, som kun få opnår - men det rokker heldigvis ikke ved, at:

Første og vigtigste trin til masser af trafik til dit website er: Gode artikler (gerne blogindlæg) der matcher dit mål og din målgruppe.