Hvordan har du det med fejlfindere? Bliver du irriteret, ked af det - eller glad - når nogen udpeger dine fejl?
Jeg bliver oprigtigt talt jublende taknemmelig, når nogen tager sig tid til at fortælle mig, at jeg har lavet fejl. Stavefejl. Slåfejl. Faktuelle fejl.
Det er en gave!
Som regel har jeg det sådan. Der er naturligvis undtagelser og dårlige dage :-)
Jeg vil gerne give dig tippet til, hvordan du måske kan blive glad for kritikere og fejlfindere.
En af mine kunder blev ulykkelig over fejl
En af mine kunder ringede for ikke lang tid siden. Hun var ulykkelig over kritik på sin Facebook-side. Kvinden der klagede, gjorde det endda på en saglig og ordentlig måde. Uden at være nedladende eller personlig.
Hun påpegede blot noget, som hun mente min kunde kunne og burde gøre bedre.
Om kvinden med klagen faktisk havde ret, gjorde ikke den store forskel for min kunde. Hun erkender, at det går hende på i træls og urimelig grad, når nogen udpeger fejl, i dét hun laver.
Jeg lovede hende en historie, der måske kan få hende til at se anderledes på fejlfindere.
Sådan bliver du glad for røde streger
For år tilbage arbejdede jeg på Morgenavisen Jyllands-Posten, som faktisk ser strengt på stavefejl (og andre fejl) i avisen. Når en side er produceret, skal den printes ud og den ansvarlige skal få en kollega til at læse korrektur på siden, så fejl kan rettes.
Når siden kom retur uden røde streger, var glæden faktisk ikke nær så stor, som når kollegaen havde malet over og fundet den ene fejl efter den anden. Hvorfor? Fordi man kunne blive nervøs for, om kollegaen havde læst grundigt nok eller overset fejl!
Naturligvis var og er det træls at lave fejl!
Men der var noget, der var langt værre end kollegaens røde overstregninger: at avissiden gik i trykken og landede hos læserne med fejl.
Nej. det allerværste var faktisk:
Chefens reaktion på fejl gav mavepine
Visse chefer på Jyllands-Posten (de daværende, det er nogle år siden) er kendt for at reagere på fejl på en sådan måde, at flere medarbejdere mødte på arbejde og fik mavepine, når de gik ind ad hoveddøren: af skræk for, at indbakken indeholdt en irettesættelse.
Røde streger fra kollegaer betød, at man kunne rette fejl og slippe for irettesættelser, der var langt værre.
Hvad er værre end at få fejl udpeget…
Ikke at få fejl og mangler udpeget betyder, at du måske ikke får dem rettet, før de gør skade!
Fejl på dit website - store eller små - kan eksempelvis koste dig kunder.
Få dem hellere rettet i tide! Selv små bitte sten i skoen kan gøre ondt. Få dem ud.
Vær glad, når nogen gider gøre sig den ulejlighed at rette dine fejl og mangler.
Jeg er helt med på, at ikke alle er gode og hensynsfulde eller konstruktive, når de retter. Men selv det kan man faktisk træne sig op til at være (mere eller mindre) ligeglad med.
Første og vigtigste skridt til at tackle irettesættelser er at sige tak!
TAK - når nogen hjælper dig med at finde fejl.
Øvelse gør mester. :-)
PS: Jeg bliver naturligvis ikke glad, når nogen retter fejl på en nedladende, kritiserende, fordømmende måde. :-)
Udgivet første gang i august 2012. Revideret og genudgivet i april 2017
To the point, som de siger.
Så bliver du ikke ked af det, når jeg siger, at du har en slåfejl i professoinel? ;-)
For pokker da! Tak! :-)