Forestil dig en butik, der hver dag får 1000 potentielle kunder indenfor dørene. Normalt er der kun 10-15% af dem, der går igen uden at købe noget, Men pludselig eksploderer antallet af kunder, der kommer ind, kigger sig omkring og går uden at bruge en krone.

På et website kalder man det bounce rate.
Bounce rate handler kort fortalt om, at folk forsvinder uden at se andre sider end den, de lige landede på.

Simple fejl i designet kan være forklaringen.
Dårligt indhold er en anden hyppig årsag.

En af mine kunder havde en meget lav bounce rate, der pludselig blev tårnhøj. Og den blev ved med at være helt oppe i skyerne.

Forklaringen var simpel.

Virksomheden havde ansat en kontorassistent, der fik ansvar for at passe websitet - fordi hun var god til WordPress.

Hun havde styr på værktøjet og kunne nemt lave de ændringer, som hun og chefen ønskede.
Uden problemer kunne hun indstille farver, ændre skrifttpet, skifte billeder, rette i tekster.

Sammen havde de lavet en ret enkel ændring i designet. Den fik bounce rate til at stige. I løbet af få dage var den 500% højere end normalt,

Værre var, at de ikke var klar over, at der var et problem.

De havde fokus på “pænt design” og kiggede ikke i statistikken. Forståeligt nok. For mange kreative mennesker er det sjovere at lege med design end studere søjler, procenter og diverse tal.

Men statistikken talte et tydeligt sprog.
Rigtig mange besøgende kom ind. Kiggede lidt på siden, de var landet på - og forsvandt lynhurtigt igen.

Og hvad var problemet?

En ny farve på alle overskrifter.
Samme farve som link.

De synes det var småkedeligt med masser af sort tekst, så de havde givet alle overskrifter en farve.

Og pludelig var det umuligt for besøgende at spotte, hvornår tekst var et link - og hvornår det bare var en farvet tekst.

Besøgende giver hurtigt op, hvis de forgæves forsøger at aktivere en farvet tekst - i den tro, at det er et link.

Det her er bare en farvet tekst. Du får intet ud af at klikke på det.

Her er et ægte link - til dig, der vil have tips om smarte link

Når du får lavet website - eller laver ændringer på dit website - er det kort sagt vigtigt at have styr på andet end teknikken og knapperne. Design handler ikke bare om at pynte og lave det, man synes er pænt. Det skal først og fremmest fungere. Men må naturligvis også gerne være pænt.

Der kan være mange andre årsager til, bounce rate er høj:

  • Langsomme sider
  • Kedeligt indhold
  • Tunge billeder
  • Problemer med teknikken

Min vigtigste pointe: Fokuser ikke kun på, hvad du synes er pænt.
Tjek også alle de objektive målinger, der kan afsløre, om websitet fungerer godt nok.