Prisen driller mange, når de skal publicere en ebog. At fastsætte prisen bliver ikke nemmere af, at mange kolleger - og ikke mindst ebogens købere - har en forventning om, at en ebog SKAL koste mindre end en trykt ditto. Fordi der ikke er udgifter til trykning, lyder et hyppigt argument
Du kan dog kun sjældent sammenligne din ebog med en af de trykte bøger fra et forlag. Du kan i øvrigt få trykt en bog til 10-20 kr. pr. stk.
En bog, der udelukkende udgives som ebog, kan sagtens være både billigere og betydeligt dyrere end den trykte bog. Og det er der mange gode grunde til.
Måske skal din ebog være gratis
Flere af mine ebøger har været gratis. Også selvom der ligger mange timers research- og skrivearbejde bag.
Ofte har jeg tillige haft udgifter til billeder, layout samt betalt grafiker for at producere en såkaldt 3D version af ebogen, så den ligner en rigtig bog. (Det gør enhver ebog betydeligt nemmere at sælge!)
Nogle ebøger forærer jeg væk som markedsføring. Det vil sige… de koster som minimum en emailadresse.
De svarer til de dyre profilbrochurer, som virksomheder får produceret. Hensigten har i sådanne tilfælde ikke været at tjene penge. Succeskriteriet har været antallet af læsere, der har villet have ebogen - mit markedsføringsmateriale.
Den type bog kan vi passende kalde en ekspertbog. Den handler ofte om at give en smagsprøve på værdifuld viden - så forfatteren kan sælge mere af sin ekspertise.
Selv i sådanne tilfælde kan det være en fordel at sætte end god pris på. Fordi det er elementær psykologi, at vi ofte sætter størst pris på det, vi har betalt for.
Hvis det ikke er din hensigt at tjene penge på salg af bogen - måske fordi den primært skal markedsføre dig, din viden og ekspertise - skal du altså overveje at sætte prisen, så den “sælger” i stort omfang.
Måske kan ebogen ikke dække dine udgifter
Et forlag udgiver ikke en bog, medmindre de er sikre på, at den sælges i et vist oplag - som forventes at være stort nok til at dække alle udgifter. Og lidt til. Og måske ved du med rimelig sikkerhed, at der ikke er kunder nok til at få dine udgifter dækket. Måske er det ikke engang dit mål.
En ekspert-ebog kan med fordel være et nicheprodukt - skrevet til en meget smal målgruppe. Især i Danmark. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at de færreste danske forfattere ligefrem tjener godt på salget af deres bog - men i heldigste fald på de opgaver, som bogudgivelsen fører mig sig. Måske er det derfor slet ikke bogen, du skal tjene på. Måske baner den derimod vejen for et salg.
Måske skal din ebog have en pænt høj pris
Hvis det ikke er din hensigt at tjene penge på salg af bogen - men snarere dit mål at levere betydelig ekstraværdi til kunder, kursusdeltagere eller andre - skal du måske sætte en høj pris på bogen. Det gør den mere værdifuld for de kunder eller kursusdeltagere, der får den som bonus. At forære dem en ebog, der sælges til 1285 kr. er naturligvis mere værd end at give dem et ebog, de kan købe for 29 kr. Og kan den ekstra bonus gøre det nemmere at sælge dit kursus eller andet, vinder du måske mere end ved at sætte bogen til salg til 299 kr.
Kend dine udgifter - allesammen
Uanset du vil have dine udgifter dækket eller ej, er det værd at kende dine udgifter.
- Hvor mange arbejdstimer er der gået til at producere ebogen
- Hvad er din timepris
- Hvor mange udgifter har der været til ebogen - billeder, layout, annoncering, 3D version
Hvad vil du have ud af bogen
- Skal bogen dække dine udgifter
- Vil du tjene på salg af bogen - hvor meget i givet fald
- Skal bogen primært være markedsføring - skal den brande dig, skabe opgaver
- Er det vigtigt, at den kommer ud i et meget stort oplag - eller vigtigere at rammer den rigtige målgruppe
- Skal bogen fungere som ekstra “gevinst” - eksempelvis for deltagere på et kursus
Hvad er bogens værdi
- Findes der konkurrerende alternativer til din ebog
- Kan bogen skabe konkret værdi for kunden - eller er det “kun” underholdning
- Hvad skulle der til for at gøre bogen endnu mere værd
- Hvordan kan du sandsynliggøre for kunderne, hvad bogen er værd (ikke hvad den koster!)
- Er der tale om en ebog, der kan erstatte en time af din rådgivning
Hvad ved du om potentielle købere
- Hvilket behov har kunden, som din ebog løser
- Hvilken timepris eller timeløn er kunden vant til at få og betale
- Hvad vil kunden kunne tjene på at anvende din ebog efter dens hensigt
- Hvad er bogen værd for kunden - hvilke problemer løser den
Husk i øvrigt, at du ikke må tilbyde folk en gratis ebog som belønning for at tilmelde sig dit nyhedsbrev.