Læsetid: 2 minutter

Pigerne fra Karolines Køkken fik Danmark til at svælge i fløde, smør og hytteost. Fordi de gav os små kogebøger med opskrifter på enebærgryde med bagt kartoffelmos, flødekartofler, farsbrød med feta, varme ostestænger og friturestegt camembert med solbærsyltetøj.

dreamstime_m_28758368_540px

Content marketing kaldes det ofte. Det er indhold, der lokker kunder til!

Når indholdet har fokus på målgruppens interesser og behov f0r viden eller underholdning - og altså ikke direkte handler om at markedsføre virksomhedens kommercielle budskaber - kaldes det ofte brand journalism.

Min egen business har fra første dag været 100% baseret på content marketing og brand journalism. På at dele viden og inspiration med fokus på modtageren. Ikke mindst via min blog.

Karolines Kogebøger blev i øvrigt udgivet af Mejeriforeningen. De første opskrifter kom som løsblade. Den første kogebog blev husstandsomdelt i 1972.

Bloggen er perfekt til online content marketing

Flere tror fejlagtigt, at content marketing er nyt og moderne… fordi det nu har fået navn fra kassen med amerikansk marketingsslang. Men nyt er det altså ikke.

Michelin-guiden er opfundet i 1900 af et dækfirma, der vil have folk til at slide mere på dækkene. Guiden skulle friste folk til at køre land og rige rundt til gode restauranter. Det er også content marketing.

Michelin og Mejeriforeningen gjorde det offline med trykte brochurer. Nu er det online content marketing, der er moderne.

Gør det selv - i dit eget “køkken”

Levér interessant og engagerende indhold (opskrifter eksempelvis) for at inspirere til at bruge dit produkt eller din ydelse. Du kan eksempelvis bruge bloggen til både at skabe og fastholde potentielle kunders interesse. Og du behøver ikke blive madblogger! Det kan også være opskriften på at lave en god hjemmeside. På at finde lykken. Styre teenageren. Opdrage hunden. Arbejde mindre. Tjene mere. Undgå stress. Whatever!

Dit indhold behøver heller ikke handle om den vare, du vil sælge. Michelin skrev ikke om dæk, men om restauranter.

Metoden er brugbar uanset du sælger produkter (piskefløde, dæk, hundemad) eller viden (rådgivning, undervisning, foredrag, terapi etc.)

Skriv blogindlæg, der engagerer potentielle kunder

Det kan være opskrifter. Guides. Tips. Tricks.

Det kan være viden, underholdning, inspiration, opmuntring.

Få folk til juble. Frist dem. Inspirer dem til at bruge dine produkter eller din viden.

Vil du gøre det online, bør du blogge!

Og det behøver hverken være dyrt eller tidkrævende at komme i gang med at blogge.

Vi bygger blog