Læsetid: 2 minutter

Håndværkere kan blive bedre til at markedsføre sig online, mener direktør i Dansk Håndværk, Erik Møbius. Sammen med Monica Jørgensen fra MOJO Kommunikation arrangerer jeg kurser, der er specielt målrettet håndværkere. Syv af de tricks vi giver deltagerne med hjem, får du her

1- Brug 15 minutter om dagen på Facebook

Mere end 15 minutter om dagen behøver det ikke tage at markedsføre sig effektivt via Facebook. Prøv dig frem for at se, hvornår på dagen du lettest får flest kommentarer og “synes godt om”. Det er nemlig reaktionerne, der giver den største effekt.

2- Tal med dine venner på Facebook

Brug gerne din personlige profil. Ikke til konstant at sælge - det gider ingen, heller ikke dine venner. De vil derimod gerne høre om de gode oplevelser fra din arbejdsdag. Og det kan du udnytte til at skabe positiv synlighed. Mind jævnligt om, hvad du laver. Sørg for, at dine Facebook-venner jævnligt får et positivt indblik i det, du arbejder med og de resultater du opnår.

3 - Læg billeder og video fra dit arbejde på Facebook

Sørg for at dit “coverfoto” er flot og indbydende på din Timeline. Vælg gerne et foto, der matcher, hvad du arbejder med. Vis flotte fotos, der er taget i løbet af din arbejdsdag. Tag også gerne små videoklip, som du kan lægge på Facebook. Og husk, at det ofte er detaljerne, der er interessante, så tag gerne billeder tæt på. Vis de flotte ting, du har præsteret.

4 - “Synes godt om” på Facebook

Vær også aktiv på andres profil. Kommenter andres statusopdateringer og/eller tryk “synes godt om”. Det er  vigtigt for din synlighed og for, hvordan du bliver opfattet. Det øger desuden din synlighed på Facebook - og får mange andre til at gøre gengæld.

5 - Tal godt om dine medarbejdere - her dag

Ros dine medarbejdere! Dagligt. Offentligt. Altså også på Facebook. Fortæl med stolthed og begejstring, når en af dine medarbejdere har gjort et godt stykke arbejde. Når en lærling har bestået svendeprøven osv. Det opfattes altid positivt, når vi roser andre. Og det falder tilbage på dig selv. Vis omverdenen, at du har gode medarbejdere eller samarbejdspartnere.

6 - Lad dine medarbejdere komme til orde

Har du ansatte eller samarbejdspartnere, kan du med fordel opfordre dem til også at “prale” af deres arbejde for på den måde at skabe opmærksomhed om arbejdspladsen. Selvfølgelig skal du ikke forpligte dem til at gøre det, men husk på, at unge lærlinge ofte bruger meget tid på Facebook og for dem er det helt naturligt at dele billeder og links med vennerne. Og beløn eventuelt de medarbejdere, som på den måde bidrager til, at der kommer flere kunder i din butik.

7 - Få kunderne til at anbefale dig på Facebook

Sørg for, at dit hjemmeside er forsynet med funktioner til at “synes godt om” og dele indhold på Facebook. (Se herunder)
Og sørg for, at der er indhold at “synes godt om” og dele. Eksempelvis billeder fra din arbejdsdag og de ting, du producerer og er stolt af.
Du kan også fint bede dine kunder om at “synes godt om” på Facebook - giv dem eventuelt opfordringen på fakturaer, brochurer etc.