Læsetid: 5 minutter

Skriv både responsivt og mobilvenligt når du skriver tekster til hjemmeside, blogindlæg, emailmarketing, online kurser, ebøger og rapporter, der skal læses på skærm

Vi læser online, som vi aldrig har gjort før. Særligt når vi læser på smartphone. Moderne læsere har de seneste få år udviklet nye forventninger og krav til digitale tekster - både indhold og design.

Digitale tekster skal være mobilvenlige

Responsivt design er ikke nok. Selvom responsivt design automatisk tilpasser sig både smalle og brede skærme, er det ikke i sig selv nok til at give en god læseoplevelse på smartphone.

Din hjemmeside eller dine nyhesbreve er ikke nødvendigvis mobilvenlige, bare fordi de er responsive.

Teksterne skal produceres og præsenteres specielt til responsivt design, hvis du vil have mobilvenlige tekster. Og det er strengt nødvendigt.

Vores koncentrationsevne og tålmodighed blevet mindre. Jeg har været læsehest siden jeg var seks-syv år og læst flere aviser dagligt i mange år. Alligevel bliver jeg irriteret, når tekster ikke passer til smartphone. Det er nemlig via min smartphone, jeg læser mest.

Jeg framelder mig jævnligt nyhedsbreve og opgiver besøg på websites, fordi de er umulige på mobiltelefonen.

Kan du skrive til moderne læsevaner

Vi læser forskelligt på smartphone, computer og tablet. Men mobilen har også ændret vores læsevaner, når vi sidder ved en computer eller en tablet. Tekst bør derfor både planlægges, produceres og designes til vores nye måder at læse på.

Vi scanner, skipper og zapper - før vi læser. Især på skærm. Vi læser ikke på en skærm, som når vi læser en roman eller en avisartikel på papir.

Vores øjne flakker måske endda til og fra skærmen. Vores koncentrationsevne er efter sigende mindre end en guldfisks.

Lær at skrive til moderne, ukoncentrerede zappere

Denne guide er ikke kun til dig, der selv producerer og præsenterer mobilvenlige tekster til online marketing.

Den er også til dig, der skal finde en webproducent, der skal bygge nyt website til dig. Eller en grafisk designer der skal hjælpe dig med andre former for content design - nyhedsbreve, emailmarketing, ebøger, online kurser, salgssider, landingpages…

Kravene til digitale tekster har forandret sig voldsomt de seneste få år. Så hurtigt, at mange grafikere, journalister, tekstforfattere og webproducenter ikke er fulgt med udviklingen. Du kan ikke tage for givet, at din tekstforfatter eller webproducent forstår at skrive til responsivt design og smartphone.

Tjek dit website, din webdesigner og din tekstforfatter

Webbureaer og webproducenter lover respontive webdesign. Det er dog tydeligt i mange tilfælde, at de har styr på det tekniske - men ikke erfaring i at producere og designe indhold.

Du får senere mulighed for et hente en guide til at blive klogere på, om dit eget indhold - website, blog, nyhedsbreve etc. - er designet optimalt til skærmbrug.

Guiden kan også hjælpe dig med at blive klogere på, om din webdesigner, grafiker eller tekstforfatter ved nok om at bruge responsivt værktøj til at gøre indholdet mobilvenligt og interessant.


Den digitale revolution i 2014

Det er særligt vores brug af smartphone, der har forandret, hvordan vi bruger online information. Udviklingen var særligt voldsom i 2014, hvor vores brug af mobilt bredbånd eksploderede. 2014 blev året, hvor andelen af mobile brugere på websites oversteg antallet af brugere med computer.

Vi griber mobiltelefonen mange gange dagligt. Uanset vi står i en butik, sidder i et tog, er på restaurant, i skole eller hjemme i sofaen. Og vi bruger den i mange timer.

  • Vi finder information i pauser og mens vi laver andet
  • Vi leder i stigende grad via smartphone
  • Vi er utålmodige - stressede - når vi søger information

Vi læser ikke mere, som vi gjorde da vi læste aviser på papir. Men heller ikke mere som vi gjorde det første 10-15 år med internet.

Så vær opmærksom på, om din webproducent, tekstforfatter og grafiker er fulgt med tiden. Når du har læst denne guide ved du, hvordan du nemt kan tjekke det.

Mobiltelefonen har ændret vores vaner

Websider, blogindlæg, nyhedsbreve, emailmarketing, ebøger skal skrives og designes anderledes end vi har gjort de seneste 10-15 år… hvis vi vil være sikre på at fange folks opmærksomhed.

Har du været på kursus i at skrive webtekster, er det måske på høje tid at efteruddanne dig i at skrive tekster, der er responsive tekster, der også er mobilvenlige. Uanset du vil skrive informationstekster, nyhedstekster eller salgstekster.

Er din webproducent uddannet i responsivt design?

Når du hyrer en webproducent, så vælg en, der har specialviden om mobilvenligt content design. At kunne programmere, installere og instille et responsivt website er ikke lig med også at have styr på at producere responsivt indhold og designe det mobilvenligt.

Inden du bestiller website bør du derfor vide, hvilke krav du skal stille til webproducenten, content designeren og tekstforfatteren. Tjek deres egne websites for at se, om de forstår og bruger de grundlæggende principper.

Skriver du selv tekster til online marketing, er det på høje tid at uddanne dig i de nye krav til online kommunikation - hvis du ikke allerede har gjort det.

Responsivt webdesign er et værktøj

At dit website består Google “din side er mobilvenlig”-test er ikke lig med, at dit indhold er mobilvenligt.

Responsivt design skal bruges rigtigt og med viden om online kommunikation og content design, hvis du for alvor vil have et mobilvenligt website.

Og design handler ikke om at pynte, men om at kommunikere effektivt.

Denne guide handler om, hvordan du kan bruge mulighederne i et responsivt webdesign til at producere mobilvenligt indhold, der overbeviser moderne brugere.

Tekst på den moderne måde

At skrive til responsivt design og online marketing er noget helt andet end at skrive til både avisssider, brochurer og klassiske hjemmesider. Professionelle skribenter ved godt, at der er store forskelle på papirtekster og webtekster.

At moderne responsive tekster både skal skrives og designes anderledes end klassiske tekster til web og emailmarketing, er der tydeligvis stadig mange, der ikke tænker over.

Men behøver du overhovet tænke på det…. hvis du blot ved, hvordan du skal skrive webtekster? Ja. Online tekster bliver i stigende grad læst på smartphone. Ofte er det mere end halvdelen af besøgende på et website, der kommer via smartphone.

Som at læse en roman gennem en brevsprække

Forestil dig et opslag i en avis. Højre og venstre side.
Læseren kan se to hele sider på samme tid og danne sig et overblik. Det giver nogle fordele. Læseren kan eksempelvis vurdere, om artikel tager 10 eller 30 minutter at læse. Det er langt sværere på mobil.

Tekster og billeder vil i bogstavelig forstand ofte fylde flere meter på mobilens skærm. Smartphone-læseren går altså i gang uden have den ringeste fornemmelse af, om teksten er kort eller lang. Og det kan både være en fordel og en ulempe.

Læseren set én lille bid af dit indhold af gangen.
Som når man læser en pixi-bog for børn.

Det betyder, at du skal designe til skærmbilleder - flere sekvenser - fordi moderne læsere sjældent har det store overblik fra start.