Responsive webdesignSkal dit website have nyt design for ikke at blive udelukket fra Googles søgeresultater? Tjek det hellere og omlæg hurtigst muligt til nyt webdesign, hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig. Fremover vil ikke-mobilvenlige sider nemlig forsvinde fra flere af Googles søgeresultater.

Her kan du teste, om Google vurderer, at dit website er mobilvenligt.
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Google har i måneder tydeligt markeret for brugerne, om et website er mobilvenligt og har lige meddelt, at fra 21. april 2015 vil ikke-mobilvenlige websider blive udelukket fra visse søgeresultater. Især når brugeren søger fra en mobil enhed - og det gør flere og flere.

Det vurderes, at 30-40% af alle besøgende kommer fra mobile enheder og at det meget snart er over 50% af vores besøg på websites, der kommer fra smartphone eller tablet.

Googles krav om, at websites skal være mobilvenligt for at dukke op i søgeresultatsider vil betyde, at du mister masser af besøgende, hvis dit website ikke er mobilvenligt. Kommer flertallet af dine besøgende fra Google og via mobile enheder, kan det betyde et drastisk fald i besøgstallene.

Tænk mere på dine brugere end på Google

Dine brugere er dog langt vigtigere end Google. Har du i forvejen en dårlig placering i søgeresultaterne, eller får du størstedelen af din trafik fra sociale medier, er det måske mindre vigtigt, at du også fremover ligger dårligt i søgeresultaterne? Kig derfor først og fremmest på dit website med dine brugeres øjne. Er det brugervenligt og nemt at anvende fra mobile enheder. Hvis ikke - så lav det om for dine brugeres skyld. Og for din egen skyld. Ikke for Googles skyld.

Der er mange grunde til at skifte til responsivt design

Først og fremmest er det bedre for dine brugere og dit salg, at dit website har et moderne look og funktioner.

Vælger du en god responsiv designskabelon - og responsiv er ikke i sig selv garanti for, at den også er god - vinder du ofte på flere fronter. Du får et website, der efterfølgende er langt nemmere at arbejde med. Du får finesser, der gør det både sjovere, lettere og langt mindre tidkrævende at lave flotte sider.

At dit website teknisk set er mobilvenligt og responsive, er desværre ikke i sig selv nogen garanti for, at det også er brugervenligt, pænt, overbevisende og sælgende. Der kan derfor være mange grunde til at lægge ny designskabelon på dit website end bare at gøre det mobilvenligt.

Skift design på få minutter

En ny mobilvenlig såkaldt responsive designskabelon kan lægges på dit website på få minutter.
Derefter skal skabelonen indstilles på forskellige måder - der skal træffes en række valg om udseende og praktiske muligheder. Så vidt er det ofte ganske enkelt at skifte designskabelon.

Når den nye skabelon er lagt på, skal der ryddes op i indholdet og den nye skabelons mange muligheder skal udnyttes. Det arbejde kan til gengæld sagtens tage mange timer. Til gengæld kan du i stor udstrækning selv bestemme, hvor meget tid du vil bruge på at forandre, dekorere og forskønne. Men det kan nemt blive en tidkrævende at skifte et design.

Gør det nemt at lave flottere sider på dit website

Vælger du en smart og fleksibel skabelon, vil det ofte være særdeles nemt for selv ikke design-kyndige at lave langt smukkere og mere brugervenlige sider.

Du kan naturligvis hyre en designer og en programmør, der kan lave et unikt design fra bunden. Det koster mange timers arbejde og er sjældent nødvendigt. Der findes tusindevis af færdige responsive designskabeloner, du kan vælge mellem. Ofte koster de kun 50-100 dollars.

Jeg bruger i stor udstrækning designskabeloner fra Elegant Themes - fordi de er enkle, elegante, smukke og nemme at arbejde med.

At købe moderne webdesign er som at købe bil. I gamle dage gik man til karetmager, når man skulle have bygget ny vogn. I dag er der ikke ret mange, der får designet og bygget ny bil. Eller nyt køkken. Vi vælger en færdig model fra samlebåndet - som vi efterfølgende kan justere og supplere med personlige detaljer. Sådan er langt de fleste moderne websites også lavet.

Designskabelonen er billig

Skal du have professionel hjælp til at skifte til responsive design, er det ikke selve designskabelonen, der koster. Den kan du købe for få dollar.
Det kan derimod nemt blive et stort og tidkrævende arbejde at skifte billeder ud til andre størrelser, udnytte skabelonens funktioner og præsentere indholdet anderledes.

Har du masser af indhold på dit website - eksempelvis billeder i forkerte størrelser - kan skift til ny responsive designskabelon derfor nemt ende med at koste det samme eller mere, end du har betalt for websitet. Jo mere indhold du har lagt på siden websitet blev bygget, desto mere tidkrævende vil omlægningen være.

At bygge et website på 5-6 sider er langt mindre tidkrævende end at lægge ny designskabelon på et website med 5-6 sider og måske 50-200 blogindlæg.

WordPress inspirations-værksted