Billeder er nok det element på dit website, der mest effektivt påvirker besøgende følelsesmæssigt, positivt og skaber et vedvarende indtryk. Selvom andre faktorer også er væsentlige. Teksterne ikke mindst.

Billederne skaber også ofte voldsomme problemer, fordi mange ikke ved, at de mangler vigtig viden om at bruge billeder online.

Gode fotos pirrer nysgerrigheden, fastholder interessen, skaber en stemning, inspirerer og bidrage til at skabe et godt indtryk. Så brug gode billeder. Brug dem med omtanke. Og brug dem rigtigt.

Selvom det er svært - ofte umuligt - at lave et moderne og velfungerende website uden gode billeder, er der ufatteligt mange, der glemmer eller underprioriterer billeder. De kan også nemt bliver en stor post i budgettet. Og skabe voldsomme problemer.

Webdesignere kender alle til kunder, der slet ikke har tænkt på billeder. Ikke ved, hvor de skal få dem fra. Kunder leverer ofte billeder i ringe eller ligefrem ubrugelig kvalitet.

Ved du nok om billeder til dit website

Fortæl mig, hvilket billedbehandlingsprogram du bruger til at behandle billeder. Til at beskære (croppe). Til at komprimere. Til at justere kontrast. Gøre skarpere. Fjerne mørke skygger, røde øjne og forkerte farver….

Bruger du ikke allerede et billedhandlingsprogram - og er billedbehandling sort snak for dig - skal du i gang med at lære en masse. I hvert fald hvis du vil have billeder på dit website og slippe for alvorlige problemer.

Du skal kunne bruge et billedbehandlingsprogram. Sandsynligvis er der allerede et på din computer.

Du skal i det hele taget kunne ret meget, hvad billeder angår:

  • Du skal indstille din computer til at vise billedstørrelser - bredde/højde og vægt
  • Du skal kende de billedformater, der bruges på websites og dem der slet ikke kan bruges
  • Du skal vide, hvilket billedformater, der er optimale til forskellige formål
  • Du skal vide, hvordan billeder skal navngives, når de skal bruges online
  • Du skal kende til billeders opløsning (dpi)
  • Du skal kunne beskære billeder
  • Du skal kunne komprimere billeder
  • Du skal kende til simpel billedbehandling og forbedring
  • Du skal kende de billedstørrelser, der passer til din designskabelon
  • Du skal være god til at vælge de rigtige billeder
  • Du skal kende de størrelser, der er optimale til din designskabelon

Denne miniguide er til dig, der mangler viden om billeder til webdesign.

Brug gode og professionelle portrætfoto

Sæt penge af på budgettet til gode portrætfotos. De er særligt vigtige. Især for soloselvstændige og mindre virksomheder, hvor kunderne konstant har direkte kontakt med medarbejderne.

Professionelle portrætfotos er en af de mest effektive og markante metoder til for alvor at skille dig ud og gøre indtryk.

Gode portrætfotos kan du kun skaffe på én måde: brug en dygtig fotograf, der har forstand på at tage portrætfoto til businessformål.

Lad være med at bruge en tilfældig fotograf, der tager almindelige pasfotos! Du kan ikke klare dig med selfies - med eller uden trutmund, medmindre du har en meget ung målgruppe.

At udelade foto af dig selv - hvis du er soloselvstændig eller medejer af en mindre virksomhed - vil koste dig kunder. Mange vil vælge dig fra, fordi de oplever det som utroværdigt og mistænkeligt, at du gemmer dig. Det skaber voldsom mistillid hos mange. Ikke deso mindre møder jeg utallige selvstændige, der forsøger at slippe helt for at bruge et portrætfoto. Eller de vil helst bare have et lillebitte et. Og gerne gemt væk på en underside.

Sørg for, at dine portrætfotos matcher, hvad din målgruppe forventer af dig.

De må gerne være specielle, men gå ikke voldsomt på kompromis med, hvem og hvordan du er.
Vær dig selv. Vælg en stil, du kan stå inde for og leve op til.

Træk i dit pæne tøj. Gerne ensfarvet. Ofte er det også bedst at undgå en meget markant tøjstil.

Find gode fotos til blog og website

Du kan skaffe fotos via billedarkiver og ofte købe gode fotos for mellem 75 og 100 kr.
Der findes også fotoarkiver med gratis fotos, men brug dem kun som en nødløsning. Der er nemlig ingen garanti for, at billederne respekterer andres ophavsret. I princippet kan hvem som helst hugge andres fotos og uploade dem til de gratis fotoarkiver.

Du får ikke unikke billeder fra fotoarkiver. Uanset du køber dem eller finder de gratis. Men de er bestemt brugbare. Særligt hvis du bruger tid på at finde de velegnede. Og regn med, at det kan tage timer at finde gode, brugbare fotos. Og bagefter skal du bruge tid på at gøre dem klar til web.

Måske kan du selv fotografere til dine blogindlæg eksempelvis?

Strengt taget behøver du ikke mere end end smartphone med et godt kamera. Samt sans for at tage de rigtige billeder i god kvalitet. Og viden om at gøre dem klar til brug online.

Du må ikke bare hive dem ud af dit kamera og smide dem direkte på dit website. De vil højst sandsynligt være for store og dermed sløve dit website.

Sådan vælger du gode fotos

Vælg altid billeder, der gør noget godt for din business, dit design, dine mål, og dine potentielle kunder.

Træn din kritiske sans og beslut dig for, hvilke krav du vil stille til billeder, så du altid vælger efter dine principper. Ellers ender du med et rodet og uprofessionelt indtryk.

Lad være med udelukkende at vælge efter aktuel mode i webdesign.
Lad dig gerne inspirere af aktuelle trends, men overvej nøje, om det er den optimale løsning til din hjemmeside.

Store fotos og baggrundsbilleder

I øjeblikket er det moderne at have et stort og meget markant billede på sin forside. Også kaldet et hero-foto. Oftest brugt som baggrundsbillede under tekst.

Vil du bruge samme teknik, skal du sikre dig, at du har billeder, der egner sig til formålet:

  • Billedet skal være i supergod kvalitet
  • Billedet skal leve op til almindelige tekniske og æstetiske billedkrav
  • Billedet skal være tilpas stort og have det rigtige format, men ikke veje for meget
  • Billedet skal være så unikt som muligt
  • Billedet skal passe til indholdet på dit website
  • Billedet skal passe til stilen i dit design
  • Billedet skal passe til stilen i din business
  • Billedet skal udtrykke, hvad du tilbyder eller står for
  • Billeder skal have en passende rolig baggrund
  • Billedet skal overholde juridiske krav - du skal have ret til at bruge det

Vælg din stil

Gør op med dig selv, længe før du vælger billeder og hyrer fotograf, hvilken stemning du ønsker at skabe. Hvad matcher din business og dine kunder.

Vil du bruge feminine blomsterbilleder i sarte farver, action-prægede fotos af aktive mennesker i naturen, sjove og finurlige billeder i stærke farver, stemningsfulde og markante sort/hvide fotos…

Skal alle dine billeder være brede. Skal de alle have hvid baggrund. Skal de være i farve eller sort/hvid. Skal der altid være natur, mennesker, maskiner, smykker, mad eller vilde mønstre på dine billeder?

Hvis du på forhånd beslutter dig for, hvilken type billeder, du vil bruge, bliver det ofte nemmere og hurtigere at finde de rette. Har du eksempelvis besluttet, at alle dine billeder skal være præget af mennesker i naturen, er der uendeligt mange billeder, du slet ikke behøver bruge tid på at overveje.

Vælg din stil og noter alle de søgeord og kriterier, der vil være relevante.

Vælg dine farver

Inden du hyrer en fotograf - eksempelvis til at få taget portrætfotos eller produktfotos - er det en god idé at overveje, hvilken farveskala, du ønsker at bruge. Så du kan sikre dig, at de farver går igen i billederne. Du kan eksempelvis vælge at klæde dig i de farver, der skal bruges rundt omkring på dit website.

Du kan naturligvis også vælge at gå den modsatte vej. Vælg et markant og godt billede til forsiden af dit website og brug et program til at snappe farverne i billedet - og lad fem-seks udvalgte farver udgøre den farveskala, der bruges på websitet.

Udvælg en-to farver, der skal være særligt fremtrædende og sørg for, at du fremover vælger billeder, der matcher dit farvevalg. Det et er simpelt og effektivt trick, der skaber ro og en mere professionel udstråling på dit website.

 

Find farver i et billede og brug dem på dit website: Pictaculous.com

Brug relevante billeder

Vælger du billeder ene og alene for at pynte, gør du ikke nær så stort indtryk, som hvis du bruger billeder, der er vedkommende, relevante og bidrager med nyttig og meningsfuld information.

Sørg også for at vælge billeder, der matcher dine ydelser, dine priser samt dine kunder og deres forventninger. Sælger du relativt dyre ydelser, skal du ikke bruge clipart eller billige fotos i lav kvalitet.

Brug unikke billeder

Lad gerne dit valg af billeder vise, at du skiller dig ud - og hvordan du skiller dig ud fra dine konkurrenter.

Kig nøje på, hvordan dine konkurrrenter bruger illustrationer og gør det så anderledes end dem. Helst bedre. Og brug meget gerne billeder, som man ikke ser andre steder - altså billeder du selv har taget, billeder du har betalt for at få taget eller af anden årsag har eneret til at bruge.

Brug store billeder - ikke tunge billeder

Og med “store” mener jeg ikke tunge billeder, der fylder mange mb. Det er bredden og højden, jeg taler om! Selvom et billede er lille, kan det sagtens være tungt. Du skal derfor kunne se både højde, bredde og vægt på dine billeder. Inden du lægger dem online.

Hvis billeder er værd at bruge, er de også værd at bruge i en ordentlig størrelse - bredde og højde - så besøgende både kan se motivet og nyde det.

Billeder på størrelse med frimærker eller tændstikæsker gør sjældent noget godt for et design. Medmindre vi taler om logoer eller ikoner.

Webdesign anno 2018 gør i høj grad brug af de store fotos. Ikke mindst på toppen af forsiden, men også ofte på øvrige sider. Og de store fotos er særdeles velegnede til at skabe et unikt udtryk og en helt særlig stemning.

Pas på tunge billeder. Altså billeder, der fylder mere end 50-100-200 kb
Jeg ser mange, der smider billeder på, der fylder både 5-10-15 MB eller mere og umiddelbart ser det måske ikke ud til at være et problem, men det bliver det hurtigt.

Har du ret mange store billeder, fylder de meget.
De vil sløve dit website, irritere din brugere og måske skade din placering i Google
Det bliver langsommeligt at tage backup.
Og din backup vil fylde ekstremt meget.

Vælg den rigtige kvalitet

Der findes smukke billeder og gode billeder.

Mange kan tage smukke billeder. Endnu færre kan tage gode billeder.
En ting er, om motivet er godt - og pænt. Noget helt andet er kvaliteten.

Har billedet den rigtige størrelse, der passer til designskabelonens krav? Er de for små, er de ubrugelige. Man kan ikke gøre billeder større uden at forringe kvaliteten voldsomt. Er billederne for store, skal der bruges tid på at tilpasse dem.

Har billederne den rette vægt? Når billeder skal bruges online, skal man være særligt opmærksom på, hvor meget de vejer - målt i kb eller mb.

Gør indtryk med billeder af mennesker - og dyr

Billeder af levende væsener er oftest det mest interessante. Men pas på, hvad du vælger, hvis du køber dine billeder i billedarkiver. De er nemlig ofte meget klichéagtige. Især billeder, der skal illustrere forretning og erhvervsfolk.

Brug billeder til at skabe følelser og stemning

Billeder der oser af følelser, stemning og liv påvirker os som regel voldsommere og hurtigere end ord alene. Blandt andet fordi vi er mange gange hurtigere til at aflæse billeder end tekst.

Vælg så vidt muligt billeder, der skaber en passende stemning, men sørg samtidig for, at billederne er relevante i forhold til både din business, din stil og dine kunder.

Brug den rigtige beskæring

Som tommelfingerregel skal du regne med, at jo mindre et billede er, desto færre detaljer skal det vise. Og husk i den forbindelse, at billedet, der er stort på en computerskærm ofte er betydeligt mindre på en smartphone.

Brug billederne rigtigt

Det er langt fra uden betydning, hvordan billeder vender. Det er især vigtigt, når du bruger billeder med mennesker på. Kigger de eksempelvis i den rigtige retning.

Vi vil altid være tilbøjelig til at kigge i samme retning som personer på billedet. Kigger de på en tekst, øger det sandsynligheden for, at vi også kigger på teksten.

Kigger de væk fra teksten, er der risiko for, at vi gør det samme.

Lad billeder erstatte og supplere tekst

Moderne læsere orker ikke læse lange tekster. Medmindre de serveres i passende og overskuelige bidder. Billeder er  velegnede til at gøre en side overskuelig, appetitlig og nem at navigere på. Sørg derfor for passende fordeling af billeder og tekster.

Gør dig umage med billederne

Alt for mange websites bærer desværre præg af en slap og sjusket indstilling til brugen af billeder. Ofte er billederne valgt tilfældigt - uden at websitets indehaver på noget tidspunkt har gjort sig nogen nærmere overvejelser om stil, kvalitet, formål etc. Ofte er det særdeles tydeligt.

Mange billeder smides på uden forudgående og nødvendig billedbehandling.

Jeg kunne lave et rædselsgalleri med billeder mine kunder har sendt mig:

  • Billeder så mørke, at man dårligt kan se motivet
  • Billeder, der er misfarvede af et gulligt eller grønligt skær
  • Portrætfotos, der er ekstremt uskarpe eller har store slagskygger
  • Billeder, der er ekstremt overbelyste
  • Madbilleder taget af restaurantens kok - med et skrammet og snavset stålbord som baggrund
  • Billeder, der er hugget på nettet og har vandmærke, der tydeligt afslører det
  • Billeder, der er små som frimærker

Det kommer jævnligt bag på mig, hvor svært det er for nogle at se, at deres billeder er så dårlige, at de reelt er ubrugelige.

Gør dig den umage at uddanne dig i brug af billedbehandlingsprogram og billedbehandling.
Det kan løfte dit website fra det rodede og amatøragtige til det lækre, professionelle og overbevisende.

Brug horisontale billeder


Det er stort set umuligt at bruge billeder på sin hjemmeside, der vender på højkant. De bliver ofte alt for store og fylder dermed for meget på skærmen.

Vælg billeder, der så at sige ligger ned. Det såkaldte 16:9 format er ofte fremragende. Gør det til en vane at vende din smartphone horisontalt, når du tager billeder, der skal bruges på dit website.

Vender du billeder på højkant, bliver de ganske enkelt for høje, hvis de ikke samtidig gøres alt for små.

Bruger du billeder forkert, kan du skabe mange og voldsomme problemer - og problemerne er ofte usynlige, indtil det er gået helt galt.

 

Dette indlæg blev udgivet første gang i september 2017, men er siden revideret og genudgivet.