Businessplan, strategi, unikt webdesign - det er tidkrævende og dyrtIværksættere får ofte at vide, at de bør have en forretningsplan. En flot designet hjemmeside. Strategi for markedsføring. Unikt logo og visuel idenditet. Professionelle portrætfotos. En del vil have blog, nyhedsbrev, søgemaskineoptimering og markedsføre sig via sociale medier. Enkelte vil sælge online produkter fra egen webshop,  arrangere webinarer…

Jeg bliver forpustet af bare at skrive det!

Det er kun få businessbegyndere, der har ressourcerne til at sætte så mange og store skibe i søen fra start. De har hverken budgettet, tiden, energien, viden eller de nødvendige erfaringer. Og det er der ingen grund til at ærge sig over.

Business-begynderen kan nemlig med fordel begynde med det mindst mulige produkt - den uperfekte løsning. Du skal nemlig udvikle i takt med, at du samler konkrete erfaringer med kunder, produkter, markedsføring. Tag et skridt af gangen i stedet for tigerspring.

Lean startup kaldes det. Det er mindst lige så godt - ofte endda bedre - end at bruge hele budgettet på forkromede løsninger. Specielt hvis de iværksættes på basis af gætterier. De kan nemlig hurtigt vise sig at være forkerte.

Lean Startup metoden er særligt effektiv, hvis den kombineres med empatisk webdesign - det vil sige design, der har fokus på brugernes behov. Tester løsninger. Og bruger viden fra neuropsykologi til at tage hensyn til selv behov, vi dårligt nok er bevidste om.

Få en idé og test, om den holder i virkeligheden

Du kan udvikle dine egne teknikker til at komme på ideer at blogge omOg det er ikke noget JEG har fundet på.
Metoden kaldes Lean startup og er beskrevet i bogen “The Lean Startup” af Eric Ries. Han har udviklet metoden på baggrund af Stanford-professor og forfatter Steve Blanks arbejde.

Lean Startup modellen har en helt anden tilgang end den traditionelle til at bygge business og udvikle produkter. Den gør det muligt at komme i gang for få ressourcer.

Lean handler primært om at trimme processen og skære alt overflødigt fra. Ikke for at spare penge, men for at lave det bedst muligt produkt via løbende udvikling - og på baggrund af konkrete erfaringer frem for gætterier.

Din samlede udgift bliver ikke nødvendigvis mindre med Lean Startup. Men du reducerer risikoen for at bruge pengene på det forkerte. Og du øger sandsynligheden for at få succes.

Det helt grundlæggende princip i  i Lean Startup Modellen er, at du skal gå i gang med det mindst mulige men brugbare produkt - kaldet MVP (minimum viable product)

Start med den rigtige hjemmeside

Begynd med den mindst mulige løsning når du bygger websiteDu bør eksempelvis overveje, om du bør begynde med en billig basishjemmeside - om du allerede nu har viden, erfaring og ressourcer nok til at bygge en stor, unikt designet og dyr hjemmeside.

Du behøver nemlig ikke begynde med at betale både grafisk designer og programmør for at udvikle en unik designskabelon. De fleste begynder med en af de færdige designskabeloner til få dollars. Eller et design bygget af moduler.

Begynd med en enkel hjemmeside

Du gør klogt i at regne med, at du sandsynligvis skal bygge mindst tre hjemmesider, før du rammer den rigtige løsning.

Lav i første omgang det website der er nødvendigt for at teste, hvordan du kan og skal brande dig og markedsføre dine produkter og ydelser effektivt.

Test dine forestillinger om, hvordan din side skal designes og indrettes. Og hvilke funktioner, du har brug for.

Få med andre ord lavet et website du kan udvikle i takt med, at du samler erfaringer og din business udvikler sig. Du får højst sandsynligt behov, du ikke kunne forudse i første omgang.

Få bygget et website, der er fleksibelt og nemt kan tilpasses. Uanset du starter småt eller stort. Det er på alle måder ressourcekrævende at bygge website, så det betaler sig at bygge et, der kan udvikles og forandres - så du ikke skal begynde helt forfra, når du får brug for radikale forandringer. Eksempelvis nyt design. Webshop. Landingspages. Integration med sociale medier. Etc.

Godt er godt nok

Lean Startup-Metoden handler altså om at gå i gang for at samle viden - justere og forbedre løbende i forhold til virkeligheden. Det handler om ikke at vente på perfekte løsninger, når godt er godt nok til at gå i gang. Det handler om at begynde med en lean model og udvikle den i loop.

lean-startup-loop-content-marketing

 

 

Illustrationer herover er lån med tilladelse fra Garret Moon. Det er hans blogindlæg - Here’s Why You Don’t Need A “Content Marketing Strategy” - der har inspireret mig til at skrive dette blogindlæg.

Så enkelt er The lean startup loop

Som illustrationen viser, består Lean Startup Loop af tre trin, der gennemføres som en fortløbende proces. Og gentages om nødvendigt.

EnByg det mindst brugbare produkt. Alt starter med en idé. Og mange vil mene, at næste naturlige skridt i processen er at planlægge, hvordan du når dit mål. Hvordan du udfører ideen. I “lean startup modellen” er processen en anden. Byg en så simpel model som muligt - også kendt som version 1.0.

2Mål dine resultater. Straks efter du har bygget model 1.0 begynder du at måler dine resultater: besøgstal til dit website. Salg. Omsætning.  Mål dét, der er muligt og relevant at måle. Resultaterne skal hjælpe dig til at gøre det bedre, nemmere, mere effektivt, billigere…

3Lær af dine erfaringer og brug dem til at gøre det bedre. De data du indsamler, skal hjælpe dig med fremover at tage fornuftige beslutninger og forbedre dit produkt. Kun ved at måle dine resultater kan du vide, hvad der betaler sig at gøre.

Du skal eksempelvis teste, om du får mere ud af at skrive nyhedsbreve end blogindlæg. Er du bedre til at skabe trafik til dit website via markedsføring på sociale medier end via søgemaskineoptimering.

Kommer du ingen vegne ved at blogge, skal du måske overveje enten at droppe det eller lære - uddanne dig.

Efterhånden som du får samlet brugbare resultater, kan du begynde at udvikle dit produkt - og løfte din business, dine produkter, din blog, dit nyhedsbrev, din markedsføring eller andet til næste niveau. Det vil helt naturligt betyde, at du - når du har samlet erfaringer nok til at kunne justere, begynder forfra på loopet - med trin 1.

Bygge. Måle. Lære. Gentag. Skridt for skridt.

Uanset du laver små eller store ændringer, så lav helst ikke flere ændringer, end at du ved, hvilken effekt de får.

Skruer du på mange knapper på samme tid risikerer du nemlig, at du ikke ved, hvilke der medfører forbedringer. Hvilke, der er spild af tid. Og hvilke, der gør situtationen værre.

Vi ved ikke, hvad vi ikke ved - og alligevel er vi ofte er tilbøjelige til at planlægge og handle, som om vi har den nødvendige viden.

Filosofien er, at du skal bygge, måle og lære af de ting du gør, så du kan justere løbende. Så enkel er processen.