Tager det meget mere end en uge at bygge dit website, er du sandsynligvis i gang med en ineffektiv arbejdsproces.

Med den rigtige planlægning, kan du komme i gang på et par dage. Også hvis du har planer om et stort og unikt website i ekstraordinær kvalitet.

Selve bygge- og designprocessen behøver ikke tage mere end par dage.
At planlægge og producere indhold kan derimod sagtens tage adskillige dage. Eller uger!

Det kan ligefrem være dumt at lade byggeprocessen strække sig over uger - eller endnu værre måneder.

Hver dag dit website ikke er i luften bør du regne som en udgift.
Det koster kunder, at dit website ikke er i luften til at vække interesse og skabe tillid.

Hvor tidskrævende er dine ønsker

Måske har du en lang liste med ønsker til dit website. Men husk:

du behøver ikke begynde med en stor og dyr løsning!

Start småt med vilje. Udvid hen ad vejen.

Hvis du gør som de fleste digitale nybyggere, går der uger - måske måneder - før du synes, dit website er klar til at blive vist frem og få besøgende.

Alene fasen med at overveje og planlægge kan tage måneder og udvikle sig til et enormt projekt.

Det er den gammeldags og ineffektive måde at bygge hjemmeside på.

Start hellere med at lave en enkelt og interessant side! Helt bogstaveligt.

Her kan du se et website, jeg har lavet på tre timer. Kunden er så straks gået i gang med at lave blogindlæg og markedsføre dem på forskellige måder. Og besøgstallene vokser og vokser. Ikke fordi websitet er smart designet, men fordi det kontinuerligt bliver forsynet med kvalitetsindhold.

Det er meget ofte den smarteste vej til succes!

Test, hvad der virker

Få folk til at besøge dit website længe før det er perfekt og færdig.
Test, hvordan de reagerer - og brug erfaringerne til løbende udvikling.

Du bør have en plan for, hvordan du løbende vil bruge dit website.

En af de allerstørste fordele ved at komme i luften hurtigt er, at du kan teste, hvordan besøgende reagerer på forskellige detaljer. Hvilken farve er eksempelvis bedst til knapper. Hvilke billeder får folk til at reagere. Hvilke overskrifter virker bedst.

Skal dit website skabe effekt, skal du bruge empatisk webdesign - altså fokusere på, hvad dine brugere har brug for og reagerer på. Ikke hvad du selv og dine venner synes er pænt.

Byg langsomt med vilje - for åbne døre

Arbejder du efter den gammeldags metode, planlægger du først, hvilke sider, der skal være på dit website.

  • Du spekulerer i dage eller uge på, hvordan designet skal se ud
  • Du kæmper i uger eller måneder med at skrive tekster
  • Du opretter flere af de planlagte sider. Måske dem alle.
  • Du begynder at skrive tekster (det tager ofte lang tid!)
  • Du begynder at finde billeder.
  • Du organiserer siderne i menuen.
  • Du går i gang med det praktiske arbejde at designe - tænke i farver, skrifttyper, billeder.

Måske gør du lidt af det hele på samme tid? Eller bare for meget på samme tid.
Måske cykler du rundt på siderne og piller lidt hist og pist uden at blive helt klar til at offentliggøre dit website?

På et eller andet tidspunkt går projektet måske ligefrem i stå fordi:

  • Du mangler tekster til flere af siderne
  • Dine billeder er ikke gode nok
  • Du kan ikke overskue, hvordan indholdet skal organiseres
  • Designet driller - det bliver ikke helt, som du forestillede dig
  • Teknikken driller - du går i stå i praktiske udfordringer
  • Bloggen driller og du får ikke skrevet indlæg
  • Systemet og formularen til nyhedsbrevet er ikke gjort klar
  • Du ved ikke helt, hvad du skal skrive til blog og nyhedsbrev
  • Du bliver træt og adskillige ting bliver sat på pause

Først og fremmest skal du prioritere.

Storbyer og katedraler bliver ikke bygget på en måned!

  • Gør det vigtigste først
  • Gør én ting af gangen

Byg en katedral med søjler

Moderne webprojekter er som at bygge katedralen Kingsbridge i Ken Folletts “Jordens søjler”: en tidkrævende affære, der koster blod, sved, tårer, guld og kamp.

Du kan sagtens bygge noget stort og pompøst, der trækker mennesker til. Ikke på få dage! Men det behøver ikke være stort og pompøst fra start for at være brugbart!

Her vil jeg lære dig, hvordan du kan gøre det overskueligt og overkommeligt. Planlæg denne arbejdsproces:

  • begynd med at bygge småt, enkelt
  • start med det, der vækker interesse og tiltrækker besøgende
  • byg større og flottere hen ad vejen
  • sæt god tid af til dit projekt (måneder eller år!)

Drop først og fremmest gamle byggevaner og forældede overbevisninger om, hvordan og hvor hurtigt du kan bygge et website.

  • Lad være med at arbejde på 5-10-15 sider samtidig
  • Skriv tekster til en side af gangen
  • Opret og design en side af gangen
  • Offentliggør en side af gangen
  • Accepter at du sagtens kan lave forbedringer med små skridt

Fokuser på simple ting, der gør en stor forskel

Metoden med at udvikle i loop er særligt smart til moderne websites, der skal bruges til at tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder. Den har endog et navn: Growth-Driven Design. Eller bare Rapid webdesign

Det handler om at bygge i trin og med fokus på dét, der skaber resultater:

  • Tiltræk besøgende
  • Saml tilmeldinger til nyhedsbrev
  • Konverter besøgende til kunder
  • Få folk til at ringe, skrive
  • ….

Det er en strategi og metode, der er baseret på den såkaldte Lean Startup Metode.

Man begynder med det mindst muligt produkt (Minimum Viable Produduct - MVP) og udvider trin for trin.

Metoden er særligt god til startups uden marketingafdeling med fuldstidsansatte og stort budget.

Lad folk kigge med, mens du bygger

Lad være med at tro, at din hjemmeside (kan) eller skal være færdigbygget, før folk må kigge med. Lad dem bare følge med i processen og se det nye skyde op og udvikle sig.

Når man laver nye bydele, går der ofte år fra idé til første hus er klar til indflytning.
Der bliver bygget i etaper. Folk flytter ikke ind samtidig. Nogle rykker ind længe før alle bygninger er færdige. Før græsset er sået og træerne er vokset ind i himlen.

Vi kan også uden videre følge med i naboers byggeprojekter. Vi ser dem grave ud, bygge fundament, rejse mure, lægge tag….

Lad også gerne folk følge med, når du bygger website.
De behøver ikke være med i alle detaljer. Du kan bygge sider færdige og så offentliggøre dem. Du behøver ikke vente til alle sider er færdige med at fortælle verden, at du har fået nyt website.

Vis dit website frem, selvom det ikke er færdigt

Det er intet mindre end skørt, at folk er kommet på den tanke, at et website skal bygges færdigt, før folk må kigge med!

Bygger vi hus, får naboer og forbipasserende frit udsyn til byggerodet.
TV får ligefrem lov at lave reportager om par, hvis forhold er ved at gå op i limmingen, fordi de bygger nyt.

Men bygger vi website, så bygger vi også ofte et massivt stakit og skærmer af.
Andre må ikke kigge ind, før alt er færdigt og perfekt.
Mange venter med at markedsføre deres website, til det er helt færdigt.

Det er uhensigtsmæssigt af utallige årsager at udsætte åbningen.

Et skjult website gør nemlig absolut intet for din business, dit brand, dit omdømme.

Kom i gang med en simpel, men effektiv side

Hvor færdigt og perfekt skal det være, før du er klar til at gå i gang og lade andre kigge med?

  • Nogle vil skrive tekster til alle sider, før de er klar til at bygge website.
  • Nogle lukker af og gør sider usynlige, indtil alle sider er færdige.

Lav den rigtige side først. Lav den interessant. Lav den færdig. Sørg for, at du bliver fundet i Google.

Dage uden synlighed koster dyrt

For hver dag dit website ikke er online, ikke er synligt i Google og ikke har besøgende, bør du udregne din dagspris og lægge den oven i udgiften til dit website.

Det er alt for dyrt - i tabt omsætning - at bruge uger eller måneder på at komme i luften.

Mange spilder uger, ressourcer - og bliver stressede eller frustrerede, fordi det tager alt for lang tid at lave website efter den gamle model.

Nogle bliver aldrig færdige. Eller kommer bare aldrig i nærheden af det, de drømmer om. Rigtig mange får aldrig mere end 2-5-10 besøgende om dagen. Eller de får besøg på websitet, men ingen kunder ud af de besøgende.

Sådan kommer du hurtigt i gang med at skabe resultater

  • Tænk strategisk, prioriter siderne
  • Læg en langsigtet byggeplan
  • Byg i etaper - lav det vigtigste først

Offentliggør den første side længe før dit website er færdigt. Meget længe før.

  • Start med “godt nok”
  • Start med det bedst mulige (indenfor en kort tidsfrist!)
  • Start med det mindst mulige

Perfektioner bagefter.

  • Fokuser på en side af gangen
  • Lav en side færdig, før du begynder på en ny
  • Lad være med at oprette sider, der ligger uden indhold

Gør først og fremmest dét, der skaber forvandling.
Lav først de sider, der skaber konkrete resultater.

Start med at lave sider og design, der får folk til at ringe, skrive, tilmelde sig.

Prøv at starte med et “one page” website

Lav en enkel side. Den må gerne være lang. Vi scroller gerne. Særligt hvis indholdet er velskrevet, relevant og nemt at læse.

En “one page” med de rigtige indholdselementer kan:

  • vække interesse
  • skabe tillid
  • tiltrække din målgruppe
  • brande dig
  • skille dig ud fra konkurrenter
  • gøre det nemt at kontakte dig
  • gøre dit navn synligt i Google
  • informere om det væsentlige

Så få den side i luften i en fart.
Lav de andre sider bagefter. Når du er klar. Når indholdet er klar. Når du har tid.

Når din “one page” er i luften, kan kunder finde dig. Kontakte dig. Du er synlig. I bedste fald også spændende.

Start med en speciel forside

Første version af dit website kan bygges på få timer!

Start eksempelvis med et såkaldt “one page” website med de rigtige moduler på siden.

Din “one page” kan, efterhånden som du udvider med flere sider, forvandles til at være websitets forside - hoveddøren til resten af husets spændende rum.

Efterhånden som du er klar til at lave de øvrige sider, kan du - om nødvendigt - fjerne sektioner fra din forside og oprette dem som selvstændige sider.

Alternativt linker du fra dine sektioner til de matchende selvstændige sider.
Start eksempelvis med at have en sektion på forsiden, der handler om dig. En god overskrift og 50-75 ord er nok.

Når du har tid, laver du en hel side - og linker fra forsidens sektion om dig til den hele side.

Lav citroner om til limonade

Vil du arbejde med online marketing - tiltrække besøgende til dit website og forvandle dem til kunder?

Så skal du have en såkaldt squeezepage - med tilmelding til dit nyhedsbrev. Og det er den næste side, du med fordel kan lave. Efter forsiden.

Desværre er squeezepage, tilmeldingsformular og nyhedsbrev ofte en udfordring, som mange udsætter. Og udsætter. Og udsætter.

Fordi det er tidkrævende. Mere end folk lige forestiller sig.

Ikke desto mindre bør du hellere bruge tid på squeezepage, tilmeldingsformular og emailmarketing - frem for at fedte med at designe en speciel kontaktside og andre sider, der fint kan vente.

Skriv skarpe tekster til én side af gangen

Er du klar over, hvor tidkrævende det er at skrive gode tekster til et website? Selv for en professionel?

Du behøver ikke skrive tekst til adskillige sider, før byggeprocessen går i gang.

Du kan fint have planer om at bygge et website med blog, salgssider, produktsider, blog og diverse specialsider. Men du behøver ikke bygge dem alle på samme tid.

Mange websites under opbygning ligner billedet herunder: link til sider, der hverken er helt eller halvt færdige.

Du behøver ikke tilbyde flere sider på dit website med det samme. Slet ikke, hvis de kommer til at hænge som halvfærdige eller ligefrem ufærdige sider.

Få tekster skrevet. Skriv skarpt. Lav en side færdig, før du opretter en ny.

Åbn en dør af gangen!

Der er store fordele ved at skrive tekst til én side - og designe den færdig, før du skriver tekst til nogen anden side.

Hvorfor, tænker du måske?

Svaret er enkelt.

90% af de besøgende på et website læser ikke lange tekster. De kigger gerne på korte tekster.

I stedet for at lave 10 sider, kan du lige så godt begynde lave én side med 10 gode afsnit - 10 skarpe tekster. Det er langt hurtigere end at designe et væld af sider.

Husk forskellen på “need to have” og “nice to have”.

Mind jævnligt dig selv om, at besøgende på dit website ikke ved, hvordan slutproduktet skal se ud. De savner ikke de sider, du ikke er færdig med! De ved ikke, at de skal være der.

Design dit website til moderne kunder

Moderne websites bør bygges til, at vi 100-150 gange om dagen griber en smartphone for at finde lynhurtig information eller inspiration. Vi læser i micro moments.

Lange tekster til fordybelse er vigtige. Brug blogsystemet til det formål.

De første og vigtigste sider på dit webite skal ikke have lange tekster. De skal have korte, skarpe tekster. De skal vække interesse.

Spids blyanten. Starte med lidt, småt og skarpt.

Vent med detaljer, der kun handler om at pynte

Undgå at designe for at pynte!
Design smart - for at kommunikere bedre og skabe reaktion.

Pas på, at du ikke ender med at bruge en masse tid på bare at dekorere og farvelægge.

Design som om du laver pixi-bøger til voksne

Tænk på de små, søde pixi-bøger til børn. 20-24 små tekster og lige så mange tegninger.

Lav én side af gangen,
En PIXI-bog af gangen.

Skriv tekster til siderne på dit website ved at skrive en masser små, skarpe tekster - alle med en god overskrift.

Du skal ikke skrive lange baner af tekst til 117 forskellige sider.

Kig på apple.com.
Det er pixi-design - lacet af dygtige tekstforfattere, dygtige fotografer og kreative webdesignere.

  • Små skarpe tekster! (Ikke lange romaner)
  • Velvalgte ord
  • Fine billeder
  • Lækkert design
  • Enkelt og minimalistisk design.

Siden om iPhone blev lavet lavet før siden om iPad.
Siden om Apple Watch blev lavet senere.

Utallige sider skal bagerst i køen

Det er fint at have en kontakt-side. Men den kan du udmærket lave som en af de allersidste.

Sæt kontaktoplysninger ind på dit “one page”. Sæt dem i toppen af siden og i bunden af siden. Placer eventuelt en kontaktformular, hvis du vil have en sådan.

Lav en spændende om-side - når du har godt tid. Du kan klare dig i ugevis eller månedsvis med en sektion på dit “one page” website, der kort og skarpt fortæller, hvem du er.

Lad være med at oprette 5-10-15 sider, som du hælder indhold på med løs hånd. Så ender du nemlig med et projekt, der koster masser af tid, masser af penge og masser af frustrationer.

Den klassiske byggemetode er OK til en gammeldags statisk hjemmeside. Men upraktisk og uegnet til moderne websites.

Den smarte metode med at starte små og bygge i passende loop er særligt velegnet til startups og små budgetter.

Fokuser på at lave dét, der skaber konkrete og målbare resultater

Growth-Droven Design handler om at bygge med fokus på dét, der skaber resultater.

Vil du bruge masser af tid på at pynte og lave lækkert unikt design, gør du bare det. Men gør det til sidst! Og på én side af gangen.

  • Du pynter ikke kager, før de er bagt.
  • Du pakker ikke gaver ind, før de købt.

Bruger du Growth-Droven Design optimalt, kan du bygge website på en eller meget få sider - og straks forvandle biks til business.

Har du ikke råd til det design, de funktioner og de billeder med mere du drømmer om, er Growth-Droven Design særligt velegnet.

Du starter med at gøre det, der trækker kunder i butikken og skaber omsætning - så du hurtigst muligt trækker kunder ind i butikken.

Growth-Droven Design handler først og fremmest om at tænke strategisk. Læg en plan for, hvilke sider du skal lave først.

Først og fremmest skal du begynde med det mindst mulige produkt. (Minimum Viable Product - MVP)

Soloselvstændige og iværksættere skal ikke planlægge og bygge store katedraler på små budgetter.

Få sider offentliggjort, så du kan teste, hvad der virker

Husk, at du ikke skal lave perfekte sider i først version.

Du skal lave sider og teste dem. Gør det derfor til en vigtig og bevidst del af strategien, at sider skal offentliggøres, før de er færdige. Længe før de er perfekte.

Du kan ikke lave perfekt designede sider med effektivt indhold, hvis du ikke tester.
Du kan ikke regne ud, hvad der virker bedst. Er en grøn knap bedre end en rød?

Du skal bruge velfungerende, men uperfekte versioner. Fordi du skal teste, hvad der virker.

Du skal forbedre løbende.
Derfor skal du ikke arbejde på flere sider samtidigt.

Fordelene ved at bygge website på den måde er enorme.

Du kan starte med en billig løsning.
Du kan afprøve forskellige muligheder - måle effekten og vælge de mest effektive løsninger.

Det tager år at bygge det (næsten) perfekte website.

At bygge dit website på søjler er i øvrigt moderne og effektiv SEO-strategi.

Og store projekter kan du med fordel styre med KanBan-metoden

 

Udgivet første gang 6. juni 2018 og siden revideret, opdateret og genudgivet.