Læsetid: 4 minutter

Er du fristet til at navigere efter kort over persontyper og kundetyper? Det virker jo nemt og ligetil at kunne slå sin målgruppe op i et skema og finde svar på, hvilke farver du skal bruge. Hvilke ord. Hvilke følelsesmæssige triggere

Inden jeg kommer med mit forslag til, hvordan du bedst finder vej til DINE kunder, vil jeg fortælle en morsom historie. Jeg har den fra marketingguruen Seth Godin.

En Ghurkasoldat (nepalesisk soldat i engelsk tjeneste) flygtede fra et japansk fængsel i det sydlige Burma. Det tog ham fem måneder at gå gennem junglen til frihed i Indien.

Han gjorde som mange mænd gør.
Han gik hele vejen uden at spørge nogen om vej.

  • For det første kunne han ikke burmesisk.
  • For det andet betragtede han burmesere som forrædere.
  • For det tredje havde han et detaljeret kort.

Efterretningsofficererne grinede, da han viste dem det kort, han havde fulgt gennem junglen.

Soldaten havde markeret alle de sving, han havde slået.
Alle de stier, han havde gået.
Alle de floder, han havde krydset.

Og hvorfor morede efterretningsofficererne sig så over det?

… fordi soldaten havde fulgt et gadekort over London.

Find din egen vej - måske uden kort

Selvom vi har et kort, er det ikke sikkert, at kortet er den bedste stifinder. Nogle gange skal man hellere følge sit indre kompas. Eller sol, stjerne og måne.

Kortet er ikke landskabet | Alfred Korzybski, polsk-amerikansk videnskabsmand og filosof

Menuen er ikke måltidet | Alan Watts, engelsk-amerikansk filosof

At indrette website, markedsføring, undervisning, salgstekster, nyhedsbreve, emballage etc. udelukkende efter kort over kundetyper eller persontyper kan være som at lukke øjnene i bilen og udelukkende køre efter anvisningerne fra din GPS.

Det kan være, at du - som soldaten - når i mål med et forkert kort. Så er det ikke kortet, der er forklaringen, men snarere din evne til at navigere i virkeligheden.

Vil du køre bil fra A til B nøjes du hverken med GPS eller med studere kort over ruten. Du ser på kortet og lytter til din GPS - men du orienterer dig først og fremmest efter virkeligheden.

  • Kortet er ikke virkeligheden
  • Kundetyper er ikke dine kunder
  • Persontyper er ikke levende mennesker
  • Menuen er ikke maden

Modeller over persontyper, kundetyper etc. er som kort over verden.

Det er fremragende værktøjer! Lige så nyttige som geografiske kort. Især når de er korrekte.

Kundetyper, persontyper og segmenter inspirerer og hjælper os med at navigere i den virkelige verden. Men vi er nødt til at aflæse andet og mere end kortet, hvis vi vil sikkert frem.

Et kort kan eksempelvis vise dig, hvor i landskabet du finder vej mellem Aarhus og Randers. Men det viser ikke, hvordan det bliver at køre ruten.

Det er fremragende at bruge et kort! Men du kan ikke køre efter kortet alene.

Kort mangler vigtige detaljer

Kort viser ikke, om der ligger væltede træer på vejen.
Om din bil kan køre sikkert hele vejen.
Hvordan du konstant skal navigere efter de øvrige trafikanter.
Om der er is eller vand på kørebanen.
Om der er vejarbejde og afspærringer.
Om der er trafikpropper.
Om det blæser voldsomt fra øst.
Om du kommer til at ligge fast bag 10 tunge lastbiler …

Når du færdes i trafikken, kører du ikke kun efter GPS eller kort. Du er mere opmærksom på din bil, dine medtrafikanter, vejret, færdselsregler, hastighedsgrænserne. Du bruger altid din viden og dine erfaringer fra den virkelige verden, når du kører bil.

Viden om persontyper og kundetyper er et skridt på vejen

Det er vigtigt og værdifuldt at have viden om dine potentielle kunder. Og den viden kan du få på utallige måder.

Få du ny kæreste, veninde, chef, kollega lærer du vedkommende at kende ved at kommunikerer med vedkommende - ikke ved alene at slå op i et system over persontyper. Det kan give dig vigtig viden til at forstå andre.

Det samme gælder dine kunder.
Tal med dem.
Observer dem.
Altså i virkeligeheden.

Kundetyper og persontyper har ingen puls

Kundetyper er gennemsnitlige beskrivelser af bestemte emotionelle behov. Der er flere forskellige modeller, du kan vælge mellem. Og de er fremragende til at blive mere opmærksom på de forskellige emotionelle behov vi påvirkes af på vores købsrejser.

Persontyperne i enneagrammet er heller ikke virkelige personer. Du er ikke en af de 9 typer i enneagrammet eller en af typerne i de andre persontype-modeller. Men det er fremragende værktøjer til at blive klogere på sig selv og andre.

Når du bruger modeller over persontyper, kundetyper og segmenter, bør du altid kombinere med virkeligheden: suppler med den viden du allerede har om dine kunder, din målgruppe.

Led i indsamlede data

Brug viden andre har samlet - og som du kan få adgang til fra diverse digitale kilder, der leverer data
Brug viden du selv kan skaffe om dine kunder - eksempelvis via splittest, spørgeskemaer, brugerundersøgelser, fokusgrupper og diverse andre muligheder.

Selv hvis en stor del af dine kunder ligner en bestemt kundetype, er de også individuelle personligheder, der helt sikkert er meget forskellige fra en fiktiv og firkantet kundetype.

Kundetyper er kort, der kan vise, hvordan veje snor sig i landskabet.
Levende kunder med puls viser, hvordan du skal navigere i virkeligheden

Du har sikkert allerede regnet det ud… brug dit indre kompas. Din egen viden om dine kunder. Suppler gerne med gode kort over kundetyper, segmenter, personligheder. De kan inspirere dig.

Lav også dit eget kort. Noter væsentlige detaljer, der er værd at navigere efter. Lav såkaldte personaer. Altså dit eget kort over den virkelighed du navigerer i.

Find din egen kommunikationstil

Brug din viden til at lave bedre indhold og bedre design

Viden om kundetyper, persontyper og statistiske data om målgrupper er værdifuld viden til eksempelvis at lave et godt website. Men det er ikke nok at bruge de rigtige ord, have de rigtige farver og lave lækkert design. Vil du skille dig ud online, betaler det sig at satse på indhold og design i topkvalitet.

Kender du de rigtige teknikker, kan du gøre det 10x bedre end dine konkurrenter.