Er dine tekster mobilvenlige?

Tiltrækker du mange besøgende? Er utålmodige læsere med digital hjerne og smartphone ivrige efter at læse dine tekster?

Her ser du en mobil-uvenlig tekst i mobilvenligt design. Sådan ser mange webtekster ud, men det er en rædsel. Især på smartphone. Se den på både mobil og og computerskærm - så forstår du straks, hvad jeg taler om. Hiv både smartphone/computer frem og kig først på den ene skærm og så på den anden… alt for lange afsnit. Ensformigt. Alt andet end elegant. Moderne webtekster skal være helt anderledes end klassiske webtekster. Fordi vi bruger smartphone mere end vi bruger computer. Har det ikke fået dig til at ændre skrivevaner, kan du ikke skrive gode webtekster. Derfor vil jeg vise dig, hvordan man skriver og designer mobilvenlige tekster. Få det lært! Måske har du været på kursus i at skrive webtekster?  Men har du opdateret din viden om, hvordan vi søger og læser på smartphone?

Stort set alle webtekster skal gennem sprogvask.

Du skal ikke gå ud fra, at dit website eller din blog bliver mobilvenligt, hvis bare det er lavet i såkaldt mobilvenligt design. Den misforståelse er desværre årsag til mange problemer med moderne websites. Som webproducent oplever jeg problemet stort set hver gang jeg får leveret tekster: jeg mangler endnu at opleve, at teksten er skrevet til mobilvenligt design.

De seneste år er der lavet adskillige undersøgelser af, hvordan vi læser på nettet - både når vi læser på computer og når vi læser på smartphone. Vi har masser af ny viden om, hvordan det bør gøres. Ideelt set bør vi skrive tre forskellige versioner af den samme tekst: til papirlæsere, computerbrugere og dem med smartphone. Det er tidkrævende for de fleste - og heldigvis er det ikke umuligt at lave lækre, moderne og mobilvenlige tekster. Men det du lige har set, er gammeldags webtekst. Helt uegnet til moderne læsere med smartphone. Selvom det er præsenteret i mobilvenligt, responsivt webdesign.

Måske skal du lære nyt og få nye skrivevaner?

Ved du, hvad der er galt med ovenstående tekst?

For det første er det papirtekst. Massiv væg-til-væg-tekst. Vi kan læse det, hvis vi sidder med en bog. Hvis vi er indstillet på at læse langt og koncentreret.

Skriftstørrelsen er for lille. Helt umulig på smartphone.

Teksten er skrevet til at blive læst fra start til slut. Sådan læser vi sjældent på smartphone.

 

Her får du en mere mobilvenlig version

Se den på smartphone og computerskærm - på skift eller samtidig

Tekst til utålmodige læsere

Overskuelige bidder tekst. Mere elegant end væg-til-væg-tekst.

Når vi læser på smartphone, læser vi langsommere. Det er derfor sværere at koncentrere sig. Skriv skarpt og præcist. Ellers giver læserne op.

Jeg vil vise dig, hvordan man skriver og designer mobilvenlige tekster.

Moderne webtekster skal være helt anderledes end klassiske webtekster.

Stort set alle webtekster bør have en sprogvask

Website eller blog er ikke mobilvenligt, bare fordi det er lavet i mobilvenligt design.

Som webproducent oplever jeg problemet stort set hver gang jeg laver website:

Jeg får tekster, det ikke egner sig til mobilvenligt design.

Måske har du været på kursus i at skrive webtekster?  Men har du opdateret din viden om, hvordan vi søger og læser på smartphone?

I dag bruger vi smartphone mere end vi bruger computer

Der er lavet adskillige undersøgelser af, hvordan vi læser på nettet. Ideelt set bør vi skrive tre forskellige versioner af den samme tekst:

  • til papir
  • til computer
  • til smartphone

Koncentrer dig om mobilen

Skriv og design til smartphone. Tjek på smartphone. Før du tjekker på computer.

Det er ikke svært at skrive og designe mobilvenligt. Du skal bare lære teknikkerne.

Lær og træn. Øvelse gør dig hurtig til mester i at lave indhold, der både er læsevenligt, brugervenligt, mobilvenligt….

Hjælp din webproducent

Vil du have et website der både er pænt, mobilvenligt, læsevenligt, brugervenligt, letforståeligt - og skaber målbare resultater?

Skriv til moderne læsevaner og mobilvenligt design.

Trænger din tekst til at blive trimmet?

Få 15 minutters gratis tjek! Jeg har redigeret tusindevis af tekster. Og designet lige så mange artikler, blogindlæg, nyhedsbreve, websider m.m.

Jeg har mere end 20 års erfaring med at redigere tekster - for store danske medier og små soloselvstændige.

T

Få feedback på tekster

j

Bliv undervist i at skrive

Få en digital sprogvask

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

CALL NOW