Skriver du moderne?

 

Er dine skrivevaner tilpasset digitale hjerners læsevaner?

Hvordan ser dine manuskripter ud, når du leverer artikler, webtekst, salgstekst eller nyhedsbrev, der skal præsenteres i moderne, mobilvenligt design - kaldet responsivt design.

Ligner dit manuskriptet dét, du ser her, kan du gøre en hel del for at skrive smartere.

Leverer du et mere moderne manuskript, bliver det nemmere at lave flot, lækkert, spændende indhold i et mobilvenligt design.

En overskrift på 4-7 ord

En indledning på 3-5 linjer. Adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id.

Brødtekst i en lang bane. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

En mellemrubrik

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Endnu en mellemrubrik

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Skriv til responsivt design

Responsive designskabeloner gør det nemt at lave websider, der er velegnede til både computerskærm og smartphone.

Moderne websider skal ikke ligne A4 med væg-til-væg-tekst. De bliver ofte designet i rækker og kolonner - i overskuelige bidder, der passer til skærmen på en smartphone.

Det er svært at lave moderne design, hvis du ikke skriver til formålet.

Et klassisk tæt-skrevet manuskript med en tekst, der er skrevet til at blive læst fra start til slut, er ikke velegnet til moderne webdesign. Ikke hvis der skal designes til utålmodige læsere med smartphone. De gider ikke det lange, grå væg-til-væg-tæppe.

Skriv til flere lag

I et mobilvenligt design bygges en side ofte op i lag - som en lagkage.
I toppen måske en overskrift i én kolonne.
Under den måske fire små kolonner med billeder og korte tekster.
Derunder måske et billede i en kvart spalte og tekst ved siden af.

Tjek på en smartphone

Skal dine sider designes på den måde, i et responsivt design, bør du altid skrive til formålet. Det vil sige i små bidder, der hver især passer til skærmen på en smartphone.

l

SKRIV Kort

Skriv skarpe, korte afsnit, på max. 100 ord.

Skær væk

Fjerne alle overflødige ord fra din tekst

Skab overblik

Gør det nemt at scanne teksten. Fremhæv nøgleord.

Husk at skrive til læsere med smartphone

Skriv i korte, mundrette bidder

Når vi læser på en smartphone, gider vi yderst sjældent læse lange tekster, der fylder et helt skærmbillede. Vi læser hellere korte bidder.

Skriv gerne mange tekstbidder

Du kan godt få folk til at læse lange tekster, selvom de læser på smartphone. Hvis du bryder tingene op i flere og overskuelige skærmbilleder.

Brug et luftigt design

Sørg for pauser til øjne og hjerne. Skab rolige hvilesteder i teksten.

Kend det design, du skal skrive til

Moderne tekstforfattere skal helst gå op i mere end den sproglige kvalitet.

I dag er det nødvendigt, at den digitale tekstforfatter også har viden om, hvordan tekster kan præsenteres online. Og hvordan vi læser på skærmen.

Gode tekster er ikke kun velskrevne. De bliver også præsenteret, så de er lækre og læsevenlige.

Webdesignerens arbejde bliver meget nemmere - og resultatet meget bedre - hvis tekstforfatteren leverer tekster, der er skrevet som et moderne manuskript.

Jeg hjælper dig gerne med teksterne til din hjemmeside

Vil du have et moderne website til online marketing, er det vigtigere end nogensinde, hvilket indhold du hælder på.

Er din hjemmeside for gammel eller forældet, skal du ikke nødvendigvis bygge en helt ny.

Her får du tip til at forny en hjemmeside ved at redesigne

Trænger din tekst til at blive trimmet?

Få 15 minutters gratis tjek! Jeg har redigeret tusindevis af tekster. Og designet lige så mange artikler, blogindlæg, nyhedsbreve, websider m.m.

Jeg har mere end 20 års erfaring med at redigere tekster - for store danske medier og små soloselvstændige.

T

Få feedback på tekster

j

Bliv undervist i at skrive

Få en digital sprogvask

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist