Kan du også mærke, at online marketing ikke fungerer som før? Altså som før Corona-pandemien. Det kræver meget mere energi at få raketten op i fart!
Mange af mine kunder har mærket det. De har eksempelvis fået sværere ved at sælge kurser og længerevarende forløb. Jeg har derfor også mærket, at kundernes budget er stramt.
Sidste halvdel af 2024 var nok det dårligste halvår i mine 15 år som soloselvstændig. Jeg havde færre opgaver for kunder .- og derfor mere tid til mit eget.
Det fik mig til at bruge masser af tid på at researche og interviewe for at finde ud af:
- hvorfor er mange soloselvstændige videnssælgere ramt af alvorlig nedgang i kundeflow?
Jeg interviede adskillige af mine “gamle” kunder og opdagede, at rigtig mange er ramt af post-corona-krise.
Utallige fysiske butikker er lukket. De er også ramt af nedgangen. Men jeg fokuserede på dem, jeg sælger mest til. Soloselvstændige, der sælger deres viden, erfaring og ekspertise i ofte dyre doser: rådgivere, undervisere, foredragsholdere, coaches, kreative problemløsere… og mange flere.
Det viste sig hurtigt, at mange af dem er ramt af problemer. Og der tydelige årsager. Flere af dem vil måske overraske dig?
Hvordan har pandemien ændret marketing
Du får lige den superkorte forklaring på de vildeste forandringer:
- Vi forventer online service som aldrig før. Vi blev tvunget til at mødes online, blive undervist og rådgivet online, købe online … Mange lærte det på få uger i 2020. Og nu er der meget, vi gerne gør online.
- Mange fysiske butikker lukkede og blev forvandlet til webshops. Vi lærte at handle online. Det har startet en lavine af bestræbelser på at optimere webshops og websites: tiltrække besøgende og få dem til at handle.
- Vores digitale vaner og forventninger er ændret markant - både læsevaner, søgevaner og købsvaner. Er dit website og din markedsføring etableret FØR corona, er du sandsynligvis voldsomt forældet.
Det virker ikke at gøre mere af det, der plejer at virke
At gøre som du plejer - fordi det plejer at virke, kan have fatal konsekvens.
Også selvom du gør mere af det.
For 15 år siden kunne jeg eksempelvis anbefale kunder at blogge, søgemaskineoptimere og skrive nyhedsbreve.
Så enkelt var det dengang at skille sig markant ud fra konkurrenter - og få kunder online.
Så enkelt er det IKKE mere! Metoderne virker stadig, men du skal skrue op for kvaliteten.
Sådan skriver du webtekster i topkvalitet og laver webdesign 10x bedre
Har du konkurrenter, der har lært nye tricks - og gør tingene bedre, end du har haft for vane - er det særligt vigtigt, at du lærer nyt og bliver dygtigere. Markesføring kan ikke (mere) klares med venstre hånd.
Måske kan du stadig klare dig (nogenlunde) med en gør-det-selv-hjemmeside.
Men du vil være nem at overhale for en konkurrent, der skruer bare lidt op for kvaliteten. Eller eksempelvis bruger tid på løbende at optimere sit website.
Du kan gøre det samme. Gør en eller flere ting meget bedre - og du vil få bedre resultater!
Mangler du (pludselig) kunder
Det er blevet sværere at sælge viden, erfaring og ekspertise: kurser, rådgivning, coaching, behandling, terapi eller kreative løsninger diverse. Også selvom du bruger metoder, der hidtil har virket fremragende for dig. Jeg burde skrive: især hvis du gør dét, der tidligere har virket.
Faktisk er der overhængende risiko for at få problemer, hvis du markedsfører dig som før corona-pandemien.
- Har du en hjemmeside, der er lavet før corona-pandemien, skal du være særligt opmærksom
- Har du en flot designet hjemmeside, der sjældent får nyt indhold, er der fare på færde
- Har du overvejende lange tekster og blogindlæg, bør du overveje at redesigne
I dette indlæg får du eksempler på, hvordan mange ting er forandret af pandemien. Plus et par tip til, hvad du kan (og måske bør) gøre.
Pludselig manglede jeg kunder
Jeg var en af de heldige, der klarede mig fint, mens corona-pandemien var ny og værst. Jeg var allerde dengang vant til at samarbejde online med mine kunder. Størstedelen af mine ydelser var allerede lagt om til at blive leveret online. Det gav mig et forspring i 2020.
I 2020 kom størstedelen af min omsætning fra at undervise folk i at bruge Zoom - til kurser, møder, webinarer, foredrag etc.
I 2021-2023 gik det også godt. Mange droppede deres offline ydelser og ville undervises online, rådgives online, mødes online. Mange af mine kunder ville lave online produkter - og ville lære at designe til mobile brugere med digital hjerne.
Men så….
I efteråret 2024 manglede jeg pludselig kunder. Først tænkte jeg, at folk bare holdt lang sommerferie.
Der var dog en så markant nedgang i antallet af kunder, at jeg begyndte at undre mig - og lede efter årsager.
Dét blev en spændende “rejse” - med mange samtaler og interviews.
Det var helt tydeligt, at mange af mine kunder skar ned på deres budget til markedsføring, undervisning og praktisk hjælp. Fordi de selv manglede kunder. Mine kunder ikke havde råd til det samme som før.
Nedgangen ramte de erfarne
Det undrede mig, at nedgangen ramte så mange - og tilsyneladende gik det især ud over de af mine kunder, der havde haft succes i årevis.
Flere hidtil succesfulde soloselvstændige i mit netværk gav helt op i 2024-2025.
De lukkede deres business, fik fast job eller er gået i gang med at uddanne sig i en helt ny branche.
Jeg havde mange timers samtaler med mine kunder i efteråret 2024. Om nedgangen.
Jeg begyndte ganske enkelt at bruge mine journalistiske kompetencer til at researche og interviewe - mine kunder især.
Derudover brugte jeg timer på at researche, hvad der er sket siden Corona-pandemien. Jeg dykkede ned i undersøgelser, fulgte nogle at branchens eksperter. Og lærte en masser nyt.
Konklusion: Det er ikke så lidt, den pandemi har medført! Og måske har du kun opdaget en brøkdel af forandringerne?
Forandringerne har haft enorm effekt
- Mange har lukket deres business helt - fordi de ikke kan sælge som før.
- Mange ser med undren, at nyetablerede konkurrenter klarer sig fint (fordi de bruger nye metoder)
- Mange af mine kunder har taget deltidsjob, mens de (stadig) kæmper for at få kunder.
- Mange af mine kunder overvejer at tilbyde helt andre ydelser, tjenester eller varer.
Jeg begyndte at undre mig over, at jeg kendte så mange, der kuldsejlede - selvom de har haft tæt booket kalender i årevis.
Nogle har i adskillige år haft succes med at sælge selv dyre forløb og kurser, men kan pludselig ikke sælge pladser nok.
Potentielle kunder skal påvirkes mange gange, før de er klar til handle med dig
Dine kunder har ikke råd - men det er ikke hele forklaringen
Stigende priser på eksempelvis fødevarer og energi har presset manges økonomi. Vi har alle haft stigende udgifter.
Forbrugernes økonomiske råderum - og tillid til egen økonomi - var meget lav i 2022, 2023 og 2024.
Men der er også mere skjulte forklaringer på, at det er blevet sværere at få kunder.
Hvis dine konkurrenter bruger nogle af de nyere og mere effektive metoder til at markedsføre sig, har de måske ligefrem overhalet dig. Kunderne vælger dem - fordi de er nemmere at finde, nemmere at kommunikere med, nemmere at handle hos. Ofter er de også mere overbevisende, mere tillidsvækkende …. blandt andet.
Du gør måske som du altid har gjort. Det, der hidtil har virket fint.
Sådan er forbrugernes økonomiske virkelighed
Der er gode grunde til, at vores kunder ikke (mere) bruger penge på hvad som helst eller hvem som helst.
Illustrationen er lånt hos Danmarks Statistik: Tilbagegang i forbrugertilliden
Du kan ikke gøre meget ved dine kunders økonomi. Men du kan gøre så meget andet. Eksempelvis:
- Opfinde nye ydelser, tilpasse dig kundernes (nye?) behov og forventninger.
- Tilbyde nogle af dine ydelser i doser, der økonomisk set er mere overkommelige.
- Lave kortere kurser - ikke kun kurser, der varer 3-5 dage eller uger.
- Tilbyde online kurser - ikke kun offline på dyre konferencehoteller.
- Lave (små og billige) online produkter.
At sælge din viden, erfaring og ekspertise i mindre og billigere doser kan i det hele taget være vejen til (senere) at sælge større og dyrere versioner - en såkaldt kickstarter kan være en af flere veje til at få flere eller nye kunder.
Først og fremmest bør du kigget din business og din markedsføring efter i sømmene. Vær ikke mindst opmærksom på, om du hænger fast i gamle vaner. Har du konkurrenter, der har overhalet dig? Er der metoder, du forlængst burde have taget til dig?
Find din egen unikke markedsføringsmetode
En eller flere af dine konkurrenter har måske succes med at annoncere på Facebook. Det betyder ikke, at du kan bruge samme metode med samme succes. (Måske kan du få flere kunder ved at være aktiv på LinkedIn.)
Er du soloselvstændig med en omsætning, der ikke har plads til at hyre dyre eksperter til alt, skal du selv klare din markedsføring. Og så er det vigtigt at gøre det, du gør bedst. Du skal endda helst være god til det, du vælger at gøre. vil du lave din egen hjemmeside, skal du ikke kun lære at bruge WordPress eller andet system - du skal også lære at designe til nutidige brugere.
Kan du skrive til nutidige brugere?
Det er ikke mere nok, at du skriver godt. Du skal være god til at skrive til utålmodige mobile brugere med digital hjerne.
Og selv det er ikke mere nok. Du skal også vide, hvordan informationer skal struktureres. Hvordan tekster skal designes.
Har du været på kursus i søgemaskineoptimering for flere år siden, er det på tide at tage et nyt og opdateret kursus.
Lærte du at skrive webtekster for 10-15 år siden, skal du lære nyt tricks for at påvirke.
Og selvom du har været på kursus i at bruge Facebook, Instagram eller andre sociale medier, er der meget nyt at lære.