Kender du typen, der strengt taget kan klare sig med en helt almindelig, meget enkel eller meget billig løsning - men som alligevel ender med at gøre det komplekst, avanceret, dyrt og måske ligefrem så uoverskueligt, at projektet ikke kommer ud over rampen?

Måske er det dig, der ofte ender i den situation?
Det sker for mange af mine kunder!

Jeg oplever masser af kunder, der er lynhurtige til at vælge - og som oftest starter med enkle løsninger.

Start ikke med komplekse løsninger

Og så er der kunder, der gerne vil høre om alle muligheder. Også de avancerede, selvom de er nybegyndere, hvad website og marketing angår. De har ofte svært ved at vælge. Og de har især svært ved at vælge noget fra. De fortryder iøvrigt meget ofte deres valg.

Jeg forstår dem. Jeg har selv en snert af det samme. Jeg er lynhurtig til at træffe beslutninger, men jeg kan hurtigt få nye ideer og skifte mening. :-)

Den billige løsning er ofte fremragende

For utallige år siden skulle min kæreste og jeg på kanotur på Gudenåen. Det krævede et telt. I mine øjne var det ret enkelt. Vi skulle ikke ud i vildmarken. Ikke bestige bjerge. Ikke overnatte i storm og frost. Et almindeligt havetelt måtte kunne gøre det, mente jeg.

Men kæresten gik anderledes grundigt til værks.

Måneder før vi skulle afsted begyndte han at sætte sig ind i telte. Kvalitetskrav til telte. Forskelle på telte. Kvalitet i forhold til pris.

Og tiden gik.

Jo mere han satte sig ind i, desto sværere havde han ved at vælge.

Et par dage før afrejse gik jeg ind i et såkaldt overskudslager og købte et billigt, grønt telt, der kostede en tiendedel af de telte han var i gang med at overveje.

Det telt fungerede fint på hele turen.

For mange valg gør det svært

Situationen - de mange muligheder, de svære valg, de store prisforskelle etc. - kan opstå for dig, når du arbejder med at markedsføre dig, undervise etc.:

  • Når du skal have lavet website
  • Når du skal vælge sociale medier
  • Når du skal lave ebog og vælge software
  • Når du skal i gang med at blogge

Mange begynder med at overveje et meget enkelt telt og lige pludselig er de i gang med et helt cirkus - med langt flere muligheder, end de behøver fra start.

Det er i øvrigt velkendt, at for mange valgmuligheder gør det svært for os at vælge

PS: Teltet som kæresten og jeg endte med at købe til kanoturen holdt længe…. Det blev lånt ud til utallige. Det fik en revne på en Roskilde-festival, men blev lappet. Det klarede vores behov fint i 30 år!

Denne video om at vælge er både morsom, lærerig og tankevækkende. Lyt til Sheena Iyengar, der har forsket i emnet.