Når du får lavet online platform til din business - hjemmeside, website, blog eller webshop - kan du have to diametralt forskellige tilgange til processen. Hvilken af dem du vælger, kan blive afgørende for din succes.

  • Du kan bestille et færdigt produkt 
  • Du kan begynde med et ufærdigt projekt

Der er ikke kun tale om, at du får to forskellige resultater. Dit valg udspringer som regel også af to meget forskellige tilgange til at have egen business og markedsføre sig.

Hvis du ønsker et færdigt produkt - eksempelvis en flot designet hjemmeside, hvor alle afgørende detaljer er færdige, når du offentliggør din hjemmeside - er der overvældende risiko for, at du aldrig får gang i din business. Medmindre du allerede har kunder. Eller du får dine kunder ved at være opsøgende sælger. Den type hjemmesider giver meget få kunder i sig selv.

Hvis du bestiller et ufærdigt projekt - eksempelvis et website med blog - er du allerede klar over, at du skal bruge websitet aktivt og kontinuerligt i din markedsføring, hvis du vil have kunder ud af det. Det skal udvikles løbende - som en proces, der aldrig slutter. Det kræver en vedholdende og langvaring indsats at tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder via inbound marketing. Start med en simpel markedsføringsstrategi, som du løbende udvikler og tilpasser.

Det er ofte betydeligt dyrere at lave et færdigt produkt end at gå i gang med et website, der skal udvikles løbende. Til gengæld kan du nemt, hvis du vælger projekt- og proces-modellen, komme i gang på et budget, der ligger langt under, hvad en færdig og unikt designet hjemmeside vil koste.

Er du ved at opbygge din business som soloselvstændig, er det i øvrigt risikabelt at gå ud fra, at du (og din webproducent) kan ramme det perfekte resultatet i første forsøg.

Det er svært at lave det perfekte website uden at teste og tilpasse sig virkelighedens realiteter og potentielle kunders reaktioner. Det tager tid - og adskillige forsøg - før du kender dine produkter, dine besøgende, dine kunder så godt, at du kan producere det rigtige indhold og markedsføre det rigtigt.
Derfor øger du også sandsynligheden for succes, hvis du satser på at gå i gang med en proces i konstant udvikling. Også når det gælder din online platform - altså din hjemmeside, dit website, din blog. Du kan samtidig glæde dog over, at du ikke behøver have et stort budget for at komme i gang.

Brug ikke hele budgettet på én gang.
Regn heller med, at du skal udvikle dit website og din markedsføring løbende de kommende år.

Du behøver med andre ord ikke have et stort engangsbudget.
Afsæt hellere penge til at udvikle dit website drypvist over flere år.

Sådan kan du med fordel udvikle i loop