Stil mange spørgsmål og så præcise krav som muligt, når du hyrer en WordPress-leverandør til at hjælpe dig med hjemmeside, blog, webshop, medlemsklub…. Vælg den rigtige at samarbejde med. Og vær en velforberedt og krævende kunde.

Hvor god en WordPress-løsning du ender med afhænger naturligvis  af, hvem du hyrer til opgaven - og af de krav, du stiller til processen og resultatet.

Du får om lidt et link til en arbejdsproces og et arbejdsdokument, der hjælper dig med at forberee dit website, vælge den rigtige webproducent og får mest muligt for dit buget.

Det er sjældent uden betydning, om du vælger en professionel WordPress-leverandør, der har en relevant faglig uddannelse indenfor design, informationsarkitektur, programmering, kommunikation, salg, markedsføring. Eller du vælger en amatør, der er 100% selvlært.

Er du villig til at betale for forskellen?

Vælg en WordPress-leverandør, der kan klare kunder fra helvede

Føler du dig som en krævende og besværlig kunde, er du nok havnet i kløerne på en WordPress-leverandør fra helvede!

Vælg en, der er vant til at arbejde professionelt med processen og vant til at servicere, rådgive og undervise kunder - hvis det er dét, du forventer at få.

Vælger du en nørd, der er bedre til binære talsystemer end kundeservice, skal du ikke regne med, at du også får kreativ inspiration og coachende power.

Hyrer du en autodidakt skolelev til opgaven, fordi vedkommende tilbyder dig at lave hjemmeside til det halve af, hvad en professionel tager, får du sandsynligvis mere Fiat end Ferrari. Hele vejen.

Hyr en pilot, hvis du vil op at flyve.
Betal for en Ferrari, hvis du vil du vinde Formel 1 i Monaco.

Men noget derimellem kan måske også gøre det.

Og hvad vægter du højst? Pris? Kvalitet? Hurtighed? Kreativitet? Inspiration? Andet?

Lav et Request for proposol dokument - og få det website, du drømmer om.

Vil du have hjemmeside eller resultater

Først og fremmest er det vigtigt, at du får styr på dig selv - på hvad du helt præcist vil opnå.

Du skal vel ikke bare have en klassisk hjemmeside - men et moderne website, der kan give dig resultater?

Så hvad er dine egentlige mål?

Vil du have alt, hvad du peger på?

Hvis du ikke vælger et egentligt webbureau med mange medarbejdere, der dækker forskellige kompetencer, må du indstille dig på, at den valgte leverandør ikke nødvendigvis kan levere alt, hvad du peger på. Og så bliver det naturligvis særligt vigtigt, at du vælger den helt rigtige - og dermed væsentligt, at du sætter dig så grundigt ind i tingene, at du bliver en velorienteret og krævende kunde.

Du kan finde webrådgivere, der også er formidable til at hjælpe dig med den indledende planlægning og strategi. De bruger i bedste fald selv WordPress og kender mulighederne - men kan ikke nødvendigvis udføre det praktiske og tekniske håndværk.

Det er i øvrigt almindeligt, at det tager længere tid at planlægge et godt website end at lave det.

Nogle WordPress-eksperter er skrappe til at rode i koderne under motorhjelmen - men kan måske ikke hjælpe dig med tekster, design, billeder eller markedsføring.

Mange grafiske designere har viden om logo, ikoner, farver, typografi - men ved ikke nødvendigvis noget om WordPress og måske ved de endnu mindre om moderne webdesign og webkommunikation.

Nogle kan lave dit website til UG, men ikke undervise dig i at bruge det.

Hvilke type WordPress-kunde er du?

WordPress-kunder er ikke mindre forskellige end WordPress-leverandører. Dine behov - og omkostninger - vil være påvirket af dit udgangspunkt.

  • Nogle WordPress-kunders viden om web er forældet. De har brug for masser af rådgivning.
  • Mange WordPress-kunder er optaget af selv de mindste detaljer i designet - men ved ikke meget om, hvordan læsere bruger et website og går for lidt op i indholdet.
  • Nogle hænger sig i, om deres webtekster er fri for fejl - men kender ikke betydningen af søgemaskineoptimering.
  • Nogle har fokus på at at få topplacering i Google - men tror fejlagtigt, at det klares med et quickfix
  • Enkelte kunder vil have et visitkort online med 3-4 sider. De er dybest set ligeglade med, om deres hjemmeside er bygget i WordPress eller et andet system.
  • Nogle kunder vil ikke røre websitet med en ildtang - andre vil undervises i selv de mindste detaljer og de mest avancerede muligheder.
  • Nogle kunder lærer nemt. Andre går i baglås over tekniske udtryk og aner ikke, hvordan de forandrer størrelsen på et billede.
  • Nogle overvurderer egne evner - andre undervurderer, hvor svært de får ved at lære WordPress

Du bør kende dig selv og dine behov godt nok til at kunne vælge en WordPress-leverandør, der forstår dit udgangspunkt og som både formår og er villig til at hjælpe dig med netop dine behov. Vælger du forkert, bliver det frustrerende for både dig og leverandøren.

Derfor skal du også skaffe dig viden og stille krav. Detaljerede og præcise krav. Du skal vide, hvad din WordPress-leverandør eksakt skal kunne for at gøre netop dig tilfreds!

Er du en “væk fra” eller “hen til” type

Du skal ikke kun vide, hvad du IKKE vil have og hvad du IKKE kan lide. Du kommer ingen vegne, hvis du kun kan forklare, at du ikke vil til Aarhus, ikke kan lide Paris, hader at ligge på stranden, ikke har råd til New York….

Facitlisten til gode webdesignere og godt webdesign

WordPress-udviklere og -leverandører findes også i mange og forskellige varianter. Og der findes ingen facitliste for, hvad en WordPress-udvikler skal kunne. Flertallet af dem, der arbejder med WordPress er vist selvlærte hvad WordPress angår. Til gengæld er de ofte medlem af professionelle netværk og lærer konstant af hinanden.

Vælg en WordPress-leverandør, der er klogere end dig!

Og så en rigtig vigtig ting: du skal vælge en WordPress-samarbejdspartner, der er mere vidende og visionær end du selv er! En du har så meget respekt for, at du ikke konstant betvivler vedkommendes kompetencer, beslutninger og råd. En du føler dig inspireret af.

Vil du have arbejdshest, designer, kunstner eller kodenørd

Kemien mellem dig og din webleverandør er ikke uden betydning. I skal tale sammen mange gange - sandsynligvis i timer. Du skal føle dig i godt selskab og inspireret af vedkommende!

Gør dig derfor på forhånd klart, hvilken type WordPress-leverandør der bedst matcher dine behov og dit temperament: en arbejdshest du kan piske rundt i manegen, en praktisk håndlanger, der blot skal udføre dine ideer og ikke selv udvikle nogen, en webcoach der udfordrer dine forretningsideer, en kreativ kunstner der inspirere dig, en grafisk designer, en teknisk nørd, en resultatorienteret projektleder…

Den dygtigste kan godt være det forkerte valg

Projektet går nemt galt, hvis du vælger en forkert til opgaven.
Men går projektet galt, er det ikke nødvendigvis fordi din WordPress-leverandør er en dårlig håndværker!

Sådan taler du med en webdesigner, så du kan spotte, om vedkommende er den rette til at hjælpe dig

En murer, ikke engang den dygtigste af slagsen, vil sjældent være god til at klare elektrikerens job.

Satser du på at bruge få og færdige funktioner samt købe en færdig designskabelon skal du ikke først og fremmest vælge en grafiker eller programmmør.

Vil du have raffinerede funktioner, skal du til snarere kigge efter en teknisk kodenørd, der har styr på gode plugins og som kan udvikle særlige funktioner til dit projekt.

Husk: En dygtig automekaniker er ikke nødvendigvis god til at køre bil og elitebilisten kan være et fjols til at skifte vinduesviskere.

Forberedelse er afgørende

Præciser dine målDet er en stor fordel, at du kender dine mål, dine kunder, dine muligheder, dine konkurrenter og meget andet, før du vælger hvordan din hjemmeside skal udformes.
Har du endnu ikke styr på de ting, kan du med fordel finde en projektleder. En coach, mentor, rådgiver eller sparringspartner, der kan hjælpe dig med at præcisere dine mål - og finde strategien til at nå dem.

Præciser helst dine krav så tydeligt og detaljeret, at din WordPress-leverandør kan handle med rettidig omhu, hvis vedkommende ikke kan klare opgaven på egen hånd. Eksempelvis ved at:

  • Takke nej til opgaven
  • Anbefale dig en anden leverandør
  • Foreslå at inddrage andre eksperter

Du skal så selvfølgelig være indstillet på, at det kan blive nødvendigt at koble andrde eksperter på dit projekt. Og at det kan koste dig mere, end du i første omgang forventede.

Skal udgiften ikke komme bag på dig, skal dine krav ikke fremsættes som hovsa-ideer undervejs i produktionsfasen.

Spot også eventuelle huller i din viden

  • Får du brug for undervisning?
  • Skriver du selv de gode webtekster - eller skal du have hjælp?
  • Ved du, hvordan man søgemaskineoptimerer tekster?
  • Får du brug for hjælp til at lave specialsider med tekster, der kan sælge?
  • Vil du lære at blogge

Har du brug for undervisning, er det godt at aftale, om du bliver undervist løbende undervejs i processen og selv arbejder med - eksempelvis ved at lægge indhold på. Eller du først skal undervises, når din WordPress-leverandør har lavet og afleveret sin del af arbejdet. Det er ikke uden betydning for tidsforbruget og slutprisen.

Regn i øvrigt med, at det grundlæggende og enkle kan du lære på 2-3 timer, hvis du får undervisning.
Vil du kunne de mere avancerede ting, skal du regne med adskillige timers undervisning.

Ting tager tid - og nogle ting tager lang tid

De fleste WordPress-leverandører oplever kunder, der ringer eller mailer med ønsker som: “Kan du ikke lige lære mig at søgemaskineoptimere WordPress?”

Jooo… det kan vedkommende måske godt. Men nok ikke bare lige. Rigtig mange ting ikke kan forklares og læres på minutter. Måske ikke engang på timer.

Vil du lære at bakke en trailer ind i en garage, kan du måske lære det på en times tid. Men ikke, hvis du først skal lære at køre bil. Og forvent ikke, at din WordPress-leverandør kan forudsige, hvad du har behov for at lære eller hvor let du lærer det nødvendige.

Din webleverandør har formodentlig brugt titusindevis af timer på at blive dygtig, så gå ikke ud fra, at vedkommende er en tankpasser, der bare lige kan hælde sin egen viden over på dig.

Brug Google, find relevante erfaringsgrupper

Du kan i øvrigt lære meget ved at Google, købe hæfter, se video og blive medlem af gode grupper på Facebook, Google + og Linkedin.

Sæt dig ind i, hvad WordPress er. Lær noget om at blogge, skrive nyhedsbreve, søgemaskineoptimere… Find nogle, du kan blive inspireret af og sparre med.

Få en beskrivelse af aftale, omfang og vilkår

Om du finder en, der kan opfylde netop dine ønsker og behov, handler ikke kun om, hvorvidt vedkommende er dygtig eller ej.

Det handler også om, hvor god du er til at præcisere dine krav og vælge den rigtige. Men det afhænger naturligvis også af, hvor god leverandøren er til at sætte sig ind i dine behov og beskrive, hvad I har aftalt. Hvad der med og ikke med i aftalen.

Den gode leverandør kan måske endda spotte dine behov bedre end du selv kan.

Der er grænser for, hvad du får for pengene

En af de ting, der hyppigt går galt er forskellige forventninger til, hvad en aftale omfatter og ikke.

Nogle kunder tager som en selvfølge, at søgemaskineoptimering, tilmeldingsformular til nyhedsbrev, kontaktformular, hjælp til opsætning af mailprogram eller 117 andre forskellige ting er standardtilbehør, når de får lavet website. Men mange af sådanne ting er ekstraudstyr og koster ekstra. Nogle af dem er endog både kostbar og tidkrævende arbejde.

Lad være med at tro og forvente i tavshed. Sig frem, til og fra. Stil krav.

Og husk, at det altid er en god ide at have aftale og vilkår på skrift.

Er opgaven lille og enkel, kan en standardbeskrivelse være nok. Men sørg for at læse alle vilkår grundigt og stil spørgsmål, hvis noget er uklart.

Køb ikke “katten i sækken”

Jo mere du vil påvirke processen og udseendet, desto mere bør du sætte dig ind i, hvad der kræves… så du ikke har urealistiske forventninger og krav, du bliver skuffet over ikke at få opfyldt.

Har du svært ved beslutte dig. Er du typen, der får mange nye ideer undervejs i processen? Tænker du kaotisk, sprudlende og kreativt? Er du den perfektionistiske type, der hele tiden kan finde detaljer, du gerne vil have lavet om og forbedret… så bør du tjekke, om leverandøren tilbyder all-you-can-eat eller om taxameteret tikker, så det koster dig ekstra. Det kan nemlig hurtigt løbe op, hvis du er den impulsive og iderige type!

Får du masser af gode ideer, når processen er godt i gang, kan det i bedste fald betyde, at du ender med noget, der er langt bedre, end du i første omgang havde forestillet dig!

Men impulsive ideer og spontan udvikling - samt dårlig beskrivelse af forventninger og krav - indebærer også en risiko for at tidsforbruget løber løbsk. For ikke at nævne skuffelser, frustrationer, samarbejdsvanskeligheder, diskussioner om kvalitet og strid om betaling.

Du kan (måske) få alt, hvad du peger på

Selvom du har set en smart finesse på en anden hjemmeside, som du også lige gerne vil have på din, kan du sagtens komme ud for at:

  • Lige netop den funktion kan ikke bruges i WordPress
  • Dit ønske er muligt - men ikke realistisk på dit budget
  • Din WordPress-leverandør kan ikke hjælp med dén detalje

Vælg en leverandør, der stiller irriterende spørgsmål

Den professionelle og erfarne WordPress-leverandør er i øvrigt også god til kundeservice! Til at spotte sine kunders behov og hjælpe med at se nye muligheder for at udvikle din forretning.

Den gode WordPress-leverandør stiller mange spørgsmål. Irriterende mange. Heraf mange, som du ikke uden videre kan svare på, fordi du ikke engang har tænkt på dem.

Hvordan skulle han eller hun ellers blive klog på dig, din business, dine kunder, konkurrenter og dine mål?