Mange ender med “et flot designet website”, der hverken tiltrækker besøgende eller skaffer kunder.

En dårlig webproducent kan ødelægge meget! Men selv hvis du hyrer en dygtig webproducent, er der adskillige ting, der kan få dit webprojekt til at gå galt. Heldigvis er der mange af problemerne, du selv har indflydelse på.

  • Du mangler viden - og ved ikke, hvad du burde vide
  • Du sparer på planlægningsfasen - får ikke nok sparring til at forberede processen
  • Du får ikke udtrykt dine ønsker og forventninger - måske fordi du ikke ved, hvad du kan og bør forvente
  • Du ved for lidt om dine kunder og hvad de gerne vil vide
  • Du får ikke researchet på dine kokurrenters indssats og tilbud
  • Du vil have det design DU synes er lækkert - selvom du ikke har viden om design
  • Dit indhold er ikke godt nok - moderne webtekster skal være i topkvalitet
  • Du går i stå med at bruge dit website hurtigt efter det er bygget og leveret

Du skal kort sagt forberede dig - så du kan forberede din webproducent og stille de rigtige krav.

Og det er sjældent at kunder er 100% velforberedte, når de bestiller nyt website. Og det er hverken underligt eller for dårligt.. det er normalt og forventeligt!

Det er helt almindeligt, at mange ikke er klar over, hvor meget de IKKE ved om moderne websites. De ved ikke, hvor meget nyt, der at lære. Utallige spørgsmål dukker op undervejs i processen.

Det kan også være tidskrævende at passe et website. I hvert fald hvis det skal tiltrække masser af besøgende og forvandle dem til kunder. Men det er det også, hvis eksempelvis en forening udpeger en webredaktør, der skal være ansvarlig for websitet og dets indhold.

At bygge en klassisk hjemmeside (det digitale visitkort) tager ikke nødvendigvis ret lang tid.
Det er det moderne website til online marketing, der er en tidkrævende affære. Men det er også det, der giver de bedste resultater.
En vidensportal til en forening er heller ikke en lille og hurtigt klaret opgave - ikke hvis det skal være brugervenligt og let at navigere i indholdet.

Flere spørgsmål, end du kan svare på

Som webproducent forsøger jeg blandt andet at hjælpe mine kunder med forberedelse - ved at stille dem masser af spørgsmål. Der ER mange ting, man skal tage stilling til. Og det er træls at blive spurgt om mere, end du kan svare på. Du kan i værste fald komme til at føle dig smådum over alle de spørgsmål, du måske ikke kan svare på. Og det naturligvis ikke hensigten. Men iøvrigt har jeg endnu ikke oplevet en kunde, der har alle svar på rede hånd. Så JEG forventer ikke, at folk kan svare på mere end en brøkdel.

Spørgsmålene handler ikke om at tjekke din viden, men om at tydeliggøre, hvad du skal finde svar på.

Og det første vi skal tale om er sjældent koder, teknik og webdesign.

Din første samtale med en potentiel webdesigner skal have en helt anden dagsorden, end du sikkert tror. Der er særligt én faktor, der er mindst lige så vigtig som webdesign!

Vent med at kigge efter webdesign

Du skal ikke begynde med at kigge online efter flot webdesign for at fortælle din webdesigner, hvordan websitet skal se ud.

Der er 117 vigtige trin i processen - inden du skal tænke på det æstetiske design.

  • Skab overblik over dine ønsker, dine konkurrenter, din målgruppe, dine kunders købsrejse, dit personlige brand, din strategi, dit indhold
  • Stil præcise krav - lav en kravsspecifikation til dig selv samt den webdesigner eller webproducent, der skal hjælpe dig

Du skal i arbejdstøjet - klæde dig på til at presse juice ud af de specialister, du hyrer til at hjælpe dig. Og hyre de rigtige specialister.

Sæt ord på dine ønsker til dit website

Webdesignere, arkitekter, grafikere, tømrere, snedkere og utallige andre håndværkere er jævnligt ud for, at kunder beder om tilbud (fast pris) eller overslag (cirka-pris) på en opgave. Uden at fortælle ret mange detaljer om, hvad de ønsker.

At lave sådanne tilbud eller overslag til potentielle kunder er tidskrævende. Og det er en ret umulig opgave, hvis ikke man først får en detaljeret kravsspecifikation fra kunden.

Det kan snildt tage 3-4 timer for en webdesigner at lave et tilbud: beskrive opgaven, beregne prisen, specificere hvad kunder får og ikke får. Og nedfælde det i et præsentabelt dokument.

Meget ofte er det desværre spild af tid. Eksempelvis hvis man skal gætte sig til, hvad kunden egentlig forventer og har brug for. Vil du have et specificeret tilbud - en pris på, hvad det koster at opfylde dine ønsker - skal du kunne præcisere dine behov:

  • Hvilken type kunder skal websitet laves til?
  • Hvad er dit budget?
  • Vil du have et website med avancerede funktioner?
  • Hvilke konkrete funktioner vil du have? Er der krav til funktionerne?
  • Ønsker du en bestemt designmæssig stil - enkel eller avanceret?
  • Hvilke konkrete ønsker har du til designet?
  • Skal dine tekster søgemaskineoptimeres?
  • Skal du have hjælp til billedbehandling?
  • Skal du have rådgivning og undervisning?
  • Er der brug for vejledning og rådgivning FØR byggeprocessen?

Lav mood board til dit website

Kickstart dit projekt

Der findes en arbejdsmetode og et arbejdsdokument, der kan hjælpe dig. Herunder med at at få styr på de detaljer, som du måske ikke engang har tænkt på endnu.

  • Du får styr på mål, målgruppe, ønsker og behov
  • Du får bedre overblik over ideer og spørgsmål
  • Du bliver bedre rustet til at træffe væsentlige beslutninger om dit website
  • Webdesigneren får værdifuld viden om dig, din business, dine mål
  • Webdesignere og andre leverandører bliver klædt på til at levere langt bedre kvalitet
  • Du får langt mere ud af dit budget

Lav “Request for proposol” (RFP) hvis du vil have tilbud på et website.

Dette indlæg blev først gang udgivet 2. april 2019
Det er siden blev revideret og genudgivet.

 

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading