Læsetid: 3 minutter

Mange ender med “et lækkert og flot designet website”, der hverken tiltrækker besøgende eller skaffer kunder. Selvom de har hyret et team af professionelle specialister til at hjælpe sig

En dårlig webproducent kan naturligvis ødelægge meget! Men selv hvis du hyrer en dygtig webproducent, er der adskillige ting, der kan få dit webprojekt til at gå galt. Og det er vel at mærke problemer, du selv har stor indflydelse på.

  • Du mangler viden - og ved ikke, hvad du burde vide
  • Du sparer på planlægning - får ikke nok sparring til at forberede processen
  • Du får ikke udtrykt dine ønsker og forventninger - måske fordi du ikke ved, hvad du kan og bør forvente
  • Du ved for lidt om dine kunder og hvad de gerne vil vide
  • Du får det design DU synes er lækkert - selvom du ikke har viden om design
  • Dit indhold er ikke godt nok - moderne webstekster skal ikke ligne papirtekster
  • Du går i stå med at bruge dit website hurtigt efter det er bygget og leveret

Du skal kort sagt forberede dig - så du kan forberede din webproducent.

Flere spørgsmål, end du kan svare på

Som webproducent forsøger jeg blandt andet at hjælpe mine kunder med forberedelse ved at stille dem masser af spørgsmål. Der ER mange ting, man skal tage stilling til.

Din første samtale med en potentiel webdesigner skal have en helt anden dagsorden, end du sikkert tror. Der er en faktor, der er mindst lige så vigtig som vedkommende erfaring, uddannelse og faglige kunnen - måske endda vigtigere!

Vent med at kigge efter webdesign

Du skal ikke begynde med at kigge online efter flot webdesign for at fortælle din webdesigner, hvordan websitet skal se ud. Der er 117 vigtige trin i processen - inden du skal tænke på det æstetiske design.

  • Skab overblik over dine ønsker, dine konkurrenter, din målgruppe, dit personlige brand, din strategi, dit indhold
  • Stil præcise krav - lav en kravsspecifikation til dig selv samt den webdesigner eller webproducent, der skal hjælpe dig

Du skal i arbejdstøjet - klæde dig på til at presse juice ud af de specialister, du hyrer til at hjælpe dig.

Sæt ord på dine ønsker til dit website

Webdesignere, arkitekter, grafikere, tømrere, snedkere og utallige andre håndværkere er jævnligt ud for, at kunder beder om tilbud (fast pris) eller overslag (cirka-pris) på en opgave. Uden at fortælle ret mange detaljer om, hvad de ønsker.

At lave sådanne tilbud eller overslag til potentielle kunder er tidkrævende. Det er nærmest umuligt, hvis ikke man får en eller anden form for kravsspecifikation fra kunden.

Det kan snildt tage 1-2-3 timer for en webdesigner at lave et tilbud: beskrive opgaven, beregne prisen, specificere hvad kunder får og ikke får. Og nedfælde det i et præsentabelt dokument.

Meget ofte er det spild af tid. Eksempelvis hvis man skal gætte sig til, hvad kunden egentlig forventer og har brug for:

  • Hvilken type kunder skal websitet laves til?
  • Ønsker kunden den billigst mulige løsning?
  • Vil kunden have et website med avancerede funktioner?
  • Ønsker kunden en helt bestemt designmæssig stil - enkel eller avanceret?
  • Skal kunden også have rådgivning og undervisning?
  • Er der brug for vedledning og rådgivning FØR byggeprocessen?

Kickstart dit projekt

Der findes en arbejdsmetode og et arbejdsdokument, der kan hjælpe dig. Herunder med at at få styr på de detaljer, som du måske ikke engang har tænkt på endnu.

  • Du får styr på mål, målgruppe, ønsker og behov
  • Du får bedre overblik over ideer og spørgsmål
  • Du bliver bedre rustet til at træffe væsentlige beslutninger om dit website
  • Webdesigneren får værdifuld viden om dig, din business, dine mål
  • Webdesignere og andre leverandører bliver klædt på til at levere langt bedre kvalitet
  • Du får langt mere ud af dit budget

Lav “Request for proposol” (RFP) hvis du vil have website i topkvalitet.