• Meget få besøgende er et af de hyppigste problemer. Selv rasende dyre og flot designede hjemmesider lider ofte af det. Og det er desværre ikke klaret ved bare at søgemaksineoptimere.
  • Besøgende ser ikke nok indhold. De kommer, kigger og drøner hurtigt videre til et andet website.
  • For lidt godt indhold. Besøgende kommer forbi én gang og finder så en anden.
  • For få handlinger. Besøgende ringer ikke, handler ikke, køber ikke, downloader intet, tilmelder sig intet…

Mange soloselvstændige og små virksomheder kæmper med en hjemmeside, der ikke giver de ønskede resultater. Måske er der meget få besøgende. Og alt for få kunder.

Jeg hører det fra adskillige af de kunder, der kontakter mig for at få en ny hjemmeside. Deres hjemmeside bliver ofte syndebukken.

Det er den “dårlige hjemmeside”, der er skyld i, at de ikke har kunder nok.

  • Nogle skyder skylden på deres webproducent - og vil hyre en ny.
  • Nogle bruger en formue på at få en helt ny hjemmeside
  • Nogle redesigner deres hjemmeside
  • Nogle forsøger at løse problemet med en (dyr) SEO-aftale.

At investere i en ny hjemmeside løser sjældent problemet. Ikke hvis du hyrer en webdesigner, der har mere fokus på æstetisk design end indholdet - kommunikation, funktioner, markedsføring…

Problemet kan i mange tilfælde løses (hurtigere og billigere) ved at forbedre den hjemmeside de allerede har.

Mange af dem har nemlig en Ferrari, der bare holder stille i garagen.
De bruger ikke deres hjemmeside. De lægger ikke nyt indhold på,
De har et statisk, digitalt visitkort. Som ikke bliver brugt optimalt.

Dårligt design kan bestemt koste kunder - men det er sjældent dårligt design, der er problemet. Som regel handler det mere om, at de ikke bruger hjemmesiden aktivt. Den er for stillestående. Og meget lidt attraktiv for deres målgruppe, som jo ikke opsøger hjemmesider for at kigge på webdesign.

Har du købt den forkerte løsning?

At købe hjemmeside kan sammenlignes med at købe køkken. Om du køber hos det ene eller andet køkkenfirma bliver ikke afgørende for, om du får gæster, der germe kommer på besøg igen. Der er ikke den store kvalitetsmæssige forskel på de forskellige køkkener.

Om du har haft et godt samarbejde med køkkenfirmaet eller ej er heller ikke afgørende for, hvad dine gæster synes om den mad, du laver i køkkenet og serverer for dem. Du kan sagtens lave god mad i et billigt køkken!

Har du valgt det forkerte webbureau?

Du kan godt finde webbureauer og webproducenter, der kan lidt mere end bare bygge en hjemmeside.

De fleste webproducenter leverer det, der svarer til et velfungerende køkken.
Du skal selv sørge for maden.
Du kan i hvert fald ikke forvente, at køkkenmontøren også laver mad.

Du kan hyre en kok…
Eller lave maden selv.
Men NOGEN skal sørge for, at der jævnligt bliver lavet nyt indhold - som nogen har lyst til.

Vil du have hjælp til at tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder, kan du ikke nøjes med en klassisk hjemmeside. Så skal der meget mere til.

Utallige webproducenter kan lave den klassiske hjemmeside - men har ikke forstand på at lave website til online marketing.

Brug den hjemmeside du har - og brug den bedre

Små forandringer på et website kan gøre en enorm forskel. Bare tænk på en myg, der sværmer i dit soveværelse. Nogle gange er det småfejl, der irriterer - og jager kunderne væk… I armene på dine konkurrenter.

Ofte er det dit indhold, der er det største problem - ikke webdesignet.

Jeg har produceret og redesignet langt over 1000 websiters og blogs til kunder.
Stort set alle kunder har haft konkrete ønsker til deres webdesign. Men ikke ret mange har tænkt nærmere over indhold, markedsføring og salg.

Mange har et flot designet website, der alligevel har nogle markante og tydelige problemer:

  • For få besøgende
  • For få tilmeldinger til nyhedsbrev
  • For få kunder

Her er 11 fejl, som mange hjemmesideejere sjældent er opmærksomme på

Rækkefølgen er ikke udtryk for, hvor alvorlige problemerne er.

  1. Indholdet tiltrækker ikke de rigtige besøgende i passende mængde
  2. Designet er responsivt - men ikke mobilvenligt
  3. Teksttungt design med lange væg-til-væg-tekster
  4. Dit indhold er dårligt organiseret og bliver derfor set for lidt
  5. Dårlig navigation - menuen er den primære navigation
  6. Teksten er svær at læse (små skrifttyper eller dårlig skrifttype)
  7. Rodet, klemt eller komplekst layout, for mange detaljer og valgmuligheder
  8. Besøgende forsvinder hurtigt og kommer aldrig igen
  9. Laaaaangsomt website (tekniske problemer, for store billeder m.m.)
  10. Upersonlig og/eller klichépræget stil
  11. Manglende call to action

Den overordnede forklaring på problemerne er ofte, at hjemmesiden er produceret af en, der først og fremmest er gået op i det æstetiske design. Ofte fordi det er dét kunden selv går mest op i.

Har du overvurderet din hjemmeside - og din webproducent

Mange har en forestilling om, at hvis bare deres webproducent er dygtig…. hvis bare deres hjemmeside teknisk set er i orden - responsiv, flot designet og søgemaskineoptimeret - så kommer der tilpas mange besøgende, som kigger sig lidt omkring og beslutter sig for at købe. Men så enkelt er det ikke. Slet ikke!

Det kræver en hel del af ejeren selv at have et website, hvis det skal vække interessse, tiltrække besøgende, skabe tillid og sælge. Det er vedvarende og tidkrævende arbejde at være soloselvstændig og markedsføre sin business. Og det kan i øvrigt dårligt lade sig gøre uden at have et moderne og velfungerende website med masser af godt indhold.

Du får ingen kunder ud af en online brochure

Mange soloselvstændige og mindre virksomheder opfatter deres hjemmeside som en slags online brochure. Den bliver lavet færdig og ændres kun, hvis det er strengt nødvendigt.

Det er udmærket, hvis du får kunder ved opsøgende salg. Den klassiske hjemmeside giver nemlig ingen kunder.

Vil du have et website, der giver kunder i butikken, skal du have et moderne, mobilvenligt website, der er bygget til inbound marketing. Du skal desuden bruge det jævnligt. Det er et værktøj. En kommunikationskanal. En platform. Ikke en brochure.

De tider er forlængst forbi, hvor en klassisk hjemmeside er nok til at give kunder.

Stil de rigtige krav til et moderne website

Mange forventer mere af deres hjemmeside, end de nogensinde får ud af den. Og det handler ikke mindst om, at moderne hjemmesider skal kunne meget andet og meget mere end for bare 3-4 år siden. Mere end de fleste er klar over.

Er moderne website, der er specialbygget til moderne marketing skal:

  • Tiltrække masser af besøgende ved hjælp af godt indhold
  • Forvandle besøgende til leads (tilmeldinger til dit nyhedsbrev)
  • Skabe tillid ved at påvirke mange gange over længere tid
  • Sælge varen via specialdesignede salgssider

Og du skal kunne tælle, at det virker.

Sørg for masser af godt indhold

Du kan sagtens klasse den klassiske hjemmeside selv. Men vil du have kunder ud af dit website, skal det designes af en, der har specialiseret sig i inbound marketing - altså i kunsten at tiltrække masser af besøgende med godt indhold, som også kan skabe tillid til din viden og ekspertise.

Det er ikke mere det praktiske eller tekniske arbejde med at lave website, der er det krævende. Det er måden den indrettes på og bruges på, der er altafgørende.

Har du ikke selv den nødvendige viden og erfaring om moderne websites, kan blot få timers professionel rådgivning ofte gøre den helt store forskel. Her får du nogle tips, der kan lede dig på sporet af, om der er problemer, som er værd at tage fat på.

Behøver du bruge online marketing

Lad os først kigge på, om du overhovedet har brug for et moderne website, der kan tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder. Online marketing er trods alt ikke den eneste vej til kunder.

Er du god til at netværke og sælge på klassisk vis og kan du få kunder ved at ringe til folk, holde salgsmøder eller deltage i messer, så kan du sandsynligvis klare dig med en klassisk hjemmeside. Måske kan du endda bygge den selv.

Men det vil være svært. De traditionelle salgsmetoder virker dårligere end nogensinde. Folk gider ikke mere anmasende sælgere. Vi har vænnet os til at kigge varer, ydelser og leverandører efter i sømmene online og taler ofte først med en sælger, når vi har taget beslutningen om at købe.

Er du ikke interessant og tillidsvækkende, når kunderne er i den indledende undersøgelsesfase - som de selv klarer online - så er der masser af potentielle kunder, du aldrig kommer i nærheden af.

Tjek hvordan dine konkurrenter klarer sig online

Du bliver i alle tilfælde tjekket online - sammenlignet med dine konkurrenter. Og det er særdeles sandsynligt, at du bliver tjekket via en smartphone af en potentiel kunde, der er ved at undersøge, om det er dig eller en anden, der skal levere varen.

Den klassiske hjemmeside er derfor reduceret til et online visitkort med praktiske oplysninger til dem, der allerede har besluttet, at de vil i kontakt med dig.

Potentielle kunder, der stadig overvejer hvad de vil købe og af hvem, der taber du til konkurrenter, hvis du ikke har et website, der er indrettet til moderne forbrugere og online marketing.

Selvom det på den ene side er blevet nemmere end nogensinde at lave en hjemmeside - fordi den kan samles af færdige moduler - det også blevet mere komplekst. Indholdet er mere afgørende end nogensinde.

Pænt webdesign er ikke en garanti for succes. I mange tilfælde er det ligefrem skadeligt. Det er det eksempelvis, hvis du (og/eller din webproducent) vælger den forkerte tilgang.

Her er tre forkerte krav til designet på dit website:

  • Designet skal være elegant, enkelt og æstetisk smukt
  • Designet skal være originalt og unikt, så jeg skiller mig ud fra konkurrenter
  • Designet skal være give besøgende mange valgmuligheder

Og hvorfor er det forkerte krav, tænker du måske?
Lad os tage dem i rækkefølge:

Designet skal konvertere - ikke kun være smukt. Det skal flytte folk på købsrejsen. Eksempelvis få besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller få dem til at kigge ind på deciderede salgssider. Det er ofte lig med, at man skal tilsidesætte det æstetisk smukke og lave knapper, der skiller sig markant ud. Vælge andre skrifttyper end de specielle og elegante. Vælge andre billeder.

Smart design til online marketing handler om at kommunikere - ikke om at pynte. Naturligvis må det gerne være smukt, men gør det ikke til dit primære mål, medmindre du bare vil have et online visitkort.

Designet skal gøre det nemt at finde rundt og finde interessant indhold. Det unikke og orginale design vil i mange tilfælde gøre det svært for besøgende at orientere sig. At designe til online marketing handler derfor mere om at følge en række konventioner og velafprøvede principper - end at gøre det specielt og unikt.

Designet skal guide besøgende og friste dem til at se mere end de leder efter. Er der for mange valgmuligheder risikerer du, at folk bliver overvældede og slet ikke vælger noget. At lave website til moderne marketing handler i høj grad om skære ind til benet og præsentere det nødvendige.

Webdesign skal være smart!
Og smart webdesign handler først og fremmest om at kommunikere - ikke om mode, smag og behag.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading