Billedslidere i toppen af en hjemmeside gør ofte mere skade end gavn - fordi mange bruger funktionen forkert
Denne guide giver dig ideer til, hvordan du får meget mere ud af en slider i toppen af en side på dit website.
En slider kan sagtens være både flot og funktionel. Men ofte skaber den voldsomme problemer.
Jeg vil derfor fortælle dig om problemerne - og pege på et par alternativer, der kan være et bedre valg end billedslideren.
- Brug ikke en billedslider til at udtrykke forskellige budskaber og valgmuligheder.
- Brug hellere slideren til at præsente ét budskab på forskellige måder.
Frem for at levere ét eller få stærke budskaber bliver slidere ofte brugt til at mase mange forskellige budskaber ind på samme plads. Det er ikke den rigtige måde at bruge slideren på. Ikke desto mindre er det ofte sådan den bruges: til en flimrende pærevælling af billeder, tekst og link.
Rigtig mange vælger en billedslider, fordi de synes, det er flot. Uden at bekymre sig om fakta og pro et contra.
Vælger du billedslider, skal du ikke bruge den forkert
De fleste vælger billedslider af forkerte årsager.
Værre er, at de også ofte ender med at bruge den forkert - til irritation for besøgende og til skade for målet med deres website.
- De smider dårlige billeder ind - fordi det ikke altid er muligt at finde optimale billeder.
- De forvirrer besøgende med en karrusel af valgmuligheder.
- De bruger alt for store billeder, der sløver og skader SEO
- De irriterer og forstyrrer besøgende
- De reducerer antallet af besøgende
Slidere er sjældent smart webdesign
Billedkarrusellen generer langt flere, end den hjælper. Specielt når den bruges forkert. Så vælg den ikke kun, fordi du vil pynte på forsiden. Vælg den, hvis den er velegnet og gavner besøgende.
Slidere skal kun bruges, når og hvis de gør gavn.
Men den er ofte en forstyrrende karrusel, der kører irriterende langsomt. Eller alt for hurtigt.
Billedkarrusellen gør det hverken hurtigt eller nemt at finde relevant information på dit website.
Brug ikke slideren forkert
- Slideren er ikke velegnet til at få besøgende til at vælge mellem flere muligheder - brug den hellere til bare at vise dem
- Slideren er ikke god til langt sætninger eller hele tekstafsnit - brug meget lidt tekst
- Slideren er ikke god til at præsentere mange billeder - brug 3-4 slides
- Gør slideren interaktiv - giv besøgende kontrollen, hvis de skal læse tekst og træffe valg
- Lad ikke slideren fylde hele skærmbilledet over “folden”
- Gør slideren til én af 3-4 valgmuligheder på siden
Flertallet af dine besøgende gider ikke din slider
En slider skal være ualmindeligt god - og have relevant indhold - for at begejstre besøgende.
99% af dine besøgende vil sandsynligvis ignorere den og i stedet kigge under slideren for at finde noget, de synes er brugbart, relevant, interessant. Og der er ikke noget jeg tror eller mener. Det er dokumenteret mange gange. Af forskellige. Og der er skrevet om det adskillige steder.
9 af 10 besøgende er helst fri for din slider
Web-usability-ekspert Jakob Nielsen og hans team laver konstant seriøse undersøgelser af, hvordan vi bruger et website. Han konkluderer, at besøgende i bedste fald helt overser slidere. Og hvis de ser dem, bliver de ofte irriterede.
At du synes, det er superflot med en slider, er ikke meget værd, hvis besøgende ignorerer den. Eller værre - hvis de bliver forvirrede over for mange muligheder. Eller ligefrem forstyrret af den.
Slidere irriterer - eller bliver overset
Hvis besøgende ikke gider se din slider, vil den irritere - specielt hvis den skifter automatisk. Den forstyrrer, hvis man hellere vil have fred til at læse og synsfeltet bliver forstyrret af flimrende billedskift.
9 ud af 10 besøgende overser slidere, viser adskillige undersøgelser.
Vi opfatter slidere som et reklamebanner og har udviklet såkaldt bannerblindness.
Vi hopper helst med det samme til indholdet under slideren.
Ganske få stopper op, ser og aktiverer slideren.
Det gør kun cirka 1% af alle besøgende!
Og af de få, der aktiverer et link på slideren, vælger 84% at klikke på første billede/link i slidere.
Sagt på en anden måde: Hvis du har 1.000 besøgende på dit website, skal du regne med, at kun 10 af dem aktiverer et link via din slider.
8 af de 10 vil endda reagere på den første slider og ignorere de efterfølgende.
Hver gang du har 1.000 besøgende på dit website vil der altså kun være 2-3 stykker, der klikker på de efterfølgende slidere. Hvis det er indhold, du faktisk gerne vil have folk til at kigge på, skal du derfor bruge andre metoder end slideren til at præsentere det.
Notre Dame University er en blandt mange, der har testet det.
Kun 1% af deres besøgende reagerer på deres slider.
Langt de fleste - cirka 85% - reagerer på første sliderbillede.
Passer slideren til dit formål
Beslut først og fremmest, hvad du helt konkret vil opnå.
Og find så ud af, hvordan du bedst opnår netop det.
Slideren er ikke nødvendigvis det optimale valg.
Sådan kan du bruge en slider fornuftigt
- Skab en stemning med flotte billeder
- Lav storytellling med billeder og/eller tekst
- Præsenter forskellige muligheder visuelt (ikke med tekst)
- Gode produkfotos kan skabe overblik og informere
Når du vælger indhold til din slider, skal du først og fremmest spørge dig selv: Hvad vil mine besøgende gerne vide.
Du skal ikke indrette din slider efter, hvad du særligt gerne vil fortælle.
Vil du skabe en bestemt stemning, skal du bruge ekstraordinært gode billeder. Billeder, der alene kan forstælle en historie eller påvirke besøgendes følelser.
Billederne skal ikke kun være skarpe og flotte, de skal også overholde bestemte mål. Og de skal have samme højde. Sliderbilleder skal være brede. Ikke høje. De skal være meget brede.
Du kan bruge slideren til storytelling. Brug meget korte sætninger, der fortæller essensen af et budskab. Gør det fængende. Og lad besøgende bestemmer, om og hvornår slideren skal skifte til næste slide.
Slideren kan præsentere muligheder, men den er dårlig til at skabe overblik. Forvent derfor ikke, at slideren får folk til at vælge mellem forskellige muligheder.
Gør det nemt at overskue valgmuligheder
Vil du have besøgende til at træffe et valg og aktivere et link, skal du hellere bruge andre metoder.
Skal vi vælge mellem flere muligheder er det nemmest, når vi kan se dem alle på samme tid - i stedet for at få dem præsenteret på skiftende slides. Derfor er det ofte bedre at præsentere 3-4 valgmuligheder ved siden af hinanden. Det øger sandsynligheden for, at de bruger de tilbud, du præsenterer dem for.
Fokuser på første billede i din slider
Første slide er afgørende for, hvad folk vælger - hvis du sætter link på dine slidere.
Resten har så godt som ingen betydning.
Derfor bør du også i alle tilfælde nøjes med 2-3 sliderbilleder. Fordi ingen ser mere end de første. De sidste skader dit website på flere måder.
Førstegangsbesøgnde kommer til at vente for længe på at hente din side, hvis du har mange sliderbilleder. For mange sliderbilleder - og for tunge sliderbilleder - vil reducere antallet af besøgende på dit website.
Slidere sløver dit website, fordi store billeder vejer meget.
Video er endnu værre.
En langsom side irriterer besøgende og har negativ indflydelse på din synlighed i Google.
Slidere fungerer i øvrigt sjældent helt optimalt på mobile enheder. Ikke så godt som på en computerskærm.
Placeres slideren i toppen af dit website - lige under menuen - bruger du den vigtigste plads på en alt andet end effektiv måde. Indhold der er vigtigere og ofte mere effektivt, bliver skubbet uden for synsvidde. Slidere er ofte så store, at de fylder hele skærmen på mange computere.
Tekniske krav til sliderens billeder
Af praktiske årsager er det som regel bedst, at billederne er tre gange så brede, som de er høje. Hvis dine sliderbilleder skal fylde hele slideren og ikke kun præsenteres som et firkantet foto på en farvet baggrund.
Det udelukker selvsagt alle billeder, der er på højkant.
Er billederne for høje, vil de fylde alt for meget på de fleste skærme.
Husk i den forbindelse, at dine besøgende ikke nødvendigvis har samme skærmstørrelse som du har.
Billederne skal alle have præcis samme størrelse.
Det er i det hele taget svært at finde velegnede billeder til en slider. Når jeg beder kunder om at levere 10 billeder til en slider, er det ofte kun 2 eller 3, der kan bruges.
Billederne skal blandt andet kunne beskæres på en meget speciel måde.
Vil du have tekst ovenpå billeder, er det afgørende, at baggrunden ikke er for detaljeret og at der ikke er for mange kontraster i farveskalaen. Er billedet et mix af lyse og mørke felter, er det svært at lægge læsbar tekst på.
Billedet skal desuden optimeres til brug online - det vil blandt andet sige, at det ikke må veje mere end strengt nødvendigt.
At vælge billeder til en slider og gøre dem klar kan meget nemt tage adskillige timer.
Vælg den rigtige hastighed
Dine besøgende har ikke noget ønske om at se en slider, der skifter automatisk i et tempo, der ikke passer dem.
Automatisk skiftende slidere kører i et tempo, der aldrig passer alle.
Kører de langsomt, vil mange slet ikke opdage, at der er mere end ét billede i toppen. De blader nedad på siden, før sliderbillede nummer to viser sig. Hvis det er vigtigt, at besøgende ser alle de informationer, du lægger ind i din slider, skal du overveje at præsentere dem på en anden måde - så langt flere ser dem.
Kører slideren hurtigt, vil mange ikke nå at fange budskabet i de enkelte billeder.
Slå automatisk skift fra, hvis folk skal LÆSE dine slidere
Som udgangspunkt skal du undgå masser af tekst på slidere.
Hold dig til under 10 ord ialt, så man kan læse teksten i ét blik.
Er der tekst, bør du overlade det til den besøgende selv at skifte billeder.
Sæt dig i dine besøgendes sted
Hvis du har kigget på slidere i forbindelse med, at du skal have nyt design på dit website, vurderer du med et helt andet filter end dem, der besøger dit website. Dine besøgende kommer ikke for at se en slider. De kommer ikke for at smart webdesign og finurlige teknikker (medmindre du er webdesigner). De kommer for at finde relevant, nyttig og interessant information i en fart. Spørg derfor dig selv, om slideren opfylder dét formål - og dine besøgendes behov.
Er det dit behov at have en slider?
Har dine besøgende behov, der bedst opfyldes af en slider?
Er slideren det bedste valg til at påvirke dine besøgende i bestemt retning?
Du skal ikke lave din slider ved at vurdere, om den ser flot ud.
Du skal sætte dig i dine besøgendes sted og hjælpe dem med hurtigt at finde relevant information.
Slideren kan eksempelvis bruges til:
- Vis hvilken unik stemning, din virksomhed for
- Gør det tydeligt, hvordan din business er unik og anderledes
- Få besøgende til at huske dig. Gør indtryk. Fremhæv dit vigtigste budskab
Slidere er for de ubeslutsomme
Slidere frister ofte folk, der er ubeslutsomme og ikke har styr på deres kernebudskab. I stedet for at prioritere for potentielle kunder gør slideren det muligt at lægge det hele online og håbe på, at folk vælger bare én af mulighederne. Men det gør de ikke via slideren.
Vælger de noget fra slideren, vælger de det første billede og ignorerer resten.
Brug slideren til at gøre alle tilfredse
Slidere er fremragende til at skabe falsk tryghed og lukke munden på en hel gruppe afdelingschefer. De behøver ikke slås om den fremtrædende plads på forsiden. De kan allesammen få deres budskab med. Lad være med at fortælle dem, at førstepladsen er den eneste brugbare.
Slidere kan også skåne bestyrelser for tidkrævende diskussionener om, hvilke budskaber, der skal prioriteres. Man smider det hele ind i en slider og slipper dermed for at træffe de svære beslutninger.
Vælg det rigtige budskab til din slider
Find ud af, før du laver din slider, hvad du vil have besøgende til at konkludere, når (hvis!) de ser din slider.
Gemmer du vigtige budskaber i din slider skal du også beslutte, hvordan du vil sikre, at budskaberne bliver set af de mange, der helt overser din slider. Det gør de fleste, skal du huske.
Vælger du at bruge slideren til ét budskab, kan det være din tagline. Et motto. Et citat. Et tilbud.
Du kan udmærket bruge to-tre-fire slidere til at præsentere det samme budskab - på forskellige måder. Det er langt bedre end at lade forskellige budskaber kæmpe om besøgendes opmærksomhed.
Airbnb gør det. De har samme tekst i toppen af forsiden, men skiftende slidere bag den samme tekst.
Et enkelt stort billede er ofte bedre end flere
På Søgaards Bryghus hjemmeside får besøgende ikke en slider, men derimod ét meget stort billede, der fylder hele skærmen. Der er tre forskellige billeder, der vises på skift. Teksten på skærmen er i alle tre tilfælde den samme.
De gode alternativer til slidere
Overvej at bruge et såkaldt “hero image” i stedet. Altså et enkelt stort, statisk billede og en kort tekst - eventuelt en call to action, der får folk til at gøre, hvad du ønsker: klikke sig ind på en side. Ind på bloggen. Tilmelde sig dit nyhedsbrevet etc.
Du kan øge gennemslagskraften betydeligt ved at erstatte billedkarrusellen med et stationært foto.
Test løbende, hvordan din slider virker
Hold øje med, hvordan folk reagerer på din slider. Om de overhovedet reagerere på den.
Prøv at pille sliderbilleder fra i en periode og se så, om det påvirker besøgstallene på de sider sliderne linker til.
Lad i en periode det første billede i slideren være det sidste - og se, om det reducerer besøgende på siden.
Prøv helt at droppe din slider i en periode og erstat med alternativer for at se, hvad der rent faktisk virker bedst.
Præsenter i stedet besøgende for 3-4 bokse - eller ét stort billede og et link.
Rigtig og forkert brug af slider
Bruger du slider-funktionen forkert, gør den mere skade end gavn.
Bruger du slidere rigtigt, kan de skabe en god stemning, give et godt indtryk af dine produkter og din stil.
Vil du gøre det nemt for folk at vælge mellem flere muligheder, skal du droppe slideren og gøre det muligt for dem at overskue valgmulighederne på samme tid.