Søgemaskineoptimering - også kaldet SEO - er ikke en magisk løsning, der skaffer dig flere kunder

Jeg bliver kontaktet af mange selvstændige der mangler kunder og som derfor vil have søgemaskineoptimeret deres website.

Mange af dem overvurderer desværre betydningen af SEO og bruger for meget tid og for mange penge på søgemaskineoptimering og Google-annoncer. For mange kan det faktisk dårligt nok betale sig at søgemaskineoptimere. Om det kan afhænger af din business, af dine kunder, af din tid og af de realistiske muligheder for, at du får noget ud af at søgemaskineoptimere.

Ender du med, efter søgemaskineoptimering, at rykke fra side 12 i Googles søgeresultater til side syv, er det ikke umagen værd.

Naturligvis skal der besøgende til et website, hvis der skal komme en tilpas mængde kunder ud af det. Og ja - søgemaskineoptimering kan betyde masser af trafik fra Google og andre søgemaskiner. Men der skal ikke nødvendigvis mange besøgende til - medmindre du skal have mange kunder.

Masser af besøgende er strengt taget kun nødvendigt, hvis du sælger annoncer. Annoncører vil have masser af trafik, fordi traditionel markedsføring som eksempelvis annoncer (outbound marketing) er ineffektiv og kræver masser af besøgende for bare at få nogle enkelte kunder ud af det.

Bruger du Bruger du tiltrækkende marketing (inbound marketing) behøver du strengt taget bare tiltrække dem, der er specielt interesseret i de udfordringer du kan løse for folk.

Og søgemaskineoptimering er ikke specielt effektiv i sig selv.
Det skaffer ikke kunder.
Søgemaskineoptimering skaber i bedste fald trafik.
I bedste fald!

En god placering i Google er ikke nok

Søgemaskineoptimering kan forbedre din plads i Googles søgeresultater, men en god placering i Google er ikke nogen garanti for, at folk klikker på linket og besøger dit website. Masser af  besøgende er heller ikke i sig selv lig med, at du får kunder.

Du skal kunne sælge dine varer til besøgende

Du kan smide mange penge ud af vinduet på søgemaskineoptimering, hvis du ikke også sørger for, at du kan sælge og overbevise dem, der lokkes til via søgning. Dit website skal kunne sælge. Dine tekster skal være gode. Du skal give et godt og overbevisende indtryk.

Dyre reklamer på tv kan skaffe besøgende i en butik! Men har du også sørget for tilstrækkeligt med personale til at betjene kunderne? Er der halvtomt på lageret? Har du indrettet forretningen dårligt og giver du kunderne en dårlig betjening? Så er de dyre reklamer penge ud af vinduet.

Søgemaskineoptimering kan være penge ud af vinduet

Du skal kombinere søgemaskineoptimering med dét der (også) skal til, for at give dine kunder den rigtige service, de rigtige varer, den rigtige købsoplevelse. Dine varer skal være i orden. Du skal være overbevisende og sælge på den rigtige måde.

Leverer du så god service og så gode produkter, at kunderne anbefaler dig? Det kan faktisk være mere effektivt til at skaffe kunder end selv den bedste placering hos Google og masser af besøg på dit website.

Besøgende på dit website kan gøre gavn, selvom de ikke køber

Jeg har adskillige blogindlæg, der tiltrækker tusindevis af besøgende, men det er ikke altid potentielle kunder, der bliver lokket til af mine søgemaskineoptimerede blogindlæg. I mange tilfælde er de besøgende gratister, der vil have et godt tip uden at betale for det. Og det er i øvrigt - somme tider - helt i orden.

Mange af mine blogindlæg er nemlig slet ikke skrevet for at sælge, men for at brande mig - for at gøre mit navn, min business og mine kompetencer kendt vidt og bredt. Mange af mine kunder kommer efter at være henvist af folk, der har fulgt mig på Facebook eller læst mine blogindlæg. Endnu flere kommer, fordi tidligere kunder har henvist dem.

Søgemaskineoptimering kan gøre dit website ulæseligt

Søgemaskineoptimering kan gøre dine tekster bedre - hvis du søgemaskineoptimerer rigtigt efter at have analyseret dine kunders behov og søgevaner.

Men søgemaskineoptimering kan også ødelægge dine tekster, hvis du sætter tekniske nørder til at rode med teksterne på dit website eller din blog. Mange søgemaskinenørder er uhyggeligt dårlige til kommunikation og ved intet om at skrive tekster, betjene kunder, skrive æggende, vækkende og forførende kan de slet ikke.

Og omvendt kan ellers dygtige skribenter uden viden om søgemaskineoptimering også hurtigt ødelægge en god placering i søgemaskinernes resultatsider.

Mangler du kunder i butikken, er det ikke nødvendigvis søgemaskineoptimering du skal bruge pengene på.

Hvad skal du gøre for at få flere kunder?

Der er mange veje til flere kunder! Hvilken du skal vælge kommer an på… hvad du sælger. Hvilken pris du sælger til. Hvem dine potentielle kunder er. Om du vil sælge på traditionel vis eller via online markedsføring.

Søgemaskineoptimering er bare en af mange værktøjer.