Producerer du kun èn type indhold til din markedsføring? Skriver du blogindlæg og nyhedsbreve uden at tænke på, at dine måske kommende kunder er på vidt forskellige stadier i processen med at handle med dig?

Er du opmærksom på, at du har fire typer, du skal producere indhold til? Den ene type er ikke en kunde og bliver det sandsynligvis aldrig, men kan alligevel have enorm betydning for din omsætning.

Du skal derfor sørge for, at dit indhold matcher behovene hos følgende fire typer. Du skal producere forskellige typer indhold, publicere det forskellige steder og markedsføre det forskellige steder.

  • Den usikre (kunde) - er måske usikker på hvad vedkommende vil have (løsning a eller b) eller usikker på, om du eller din konkurrent er den rette. Vedkommende tjekker både dig og dine ydelser…. og gør det samme hos dine konkurrenter.  Her skal du levere indhold, der både er fristende og overbevisende. Du skal ikke nødvendigvis sælge, men hellere pirre og fastholde interessen. Det er ikke mindst den usikre og tøvende kunde, du med fordel kan lokke til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, dine side på Facebook eller andet, der gør det muligt at have en længerevarende relation.

 

  • Den sikre kunde - er blevet overbevist og handler med dig for første gang. Har sandsynligvis været på dit website en eller flere gange før. Højst sandsynligt flere gange - specielt hvis der er noget at komme efter! Har hørt om dig eller dine produkter/ydelser. Har måske ligefrem fået dig anbefalet eller har fulgt dig på dit nyhedsbrev eller via et eller flere sociale medier. Det er den usikre, der med tiden er blevet sikker.

 

  • Kunden, der vil købe mere eller IGEN - det er kunden, der forlængst er blevet overbevist om, at du er værd at handle med. Den kunde skal du ikke trætte med lange salgstaler. Gør det hellere nemt og hurtigt for vedkommende at handle med dig. Husk at udvikle og tilbyde produkter, der gør det helt oplagt at købe mere af dig. Det kan være et serviceeftersyn, et klippekort, en ekstra dimz, et kursus for viderekommende….

 

  • Ambassadøren - en person, der ikke nødvendigvis handler med dig, men gerne følger dig og lader sig inspirere af dig. Endda i en sådan grad, at vedkommende måske anbefaler dig til andre uden selv at have handlet med dig. Det kan være personer, du har hjulpet eller på anden måde har inspireret og som gerne “betaler igen” ved at skaffe dig kunder.

Mange af de fans du har på eksempelvis en side på Facebook - eller folk, der følger dig på andre sociale medier - kan høre til denne gruppe. De synes måske, de har fået meget ud af at følge dig og kan måske ligefrem hjælpe både dig eller folk i deres netværk, ved at fortælle om dig og dine særlige ydelser.

Husk at gøre det nemt for ambassadøren at anbefale dig. Vær tydelig med, hvad du kan. Hvis du ikke selv kan forklare kort og kontant, hvad du kan, skal du ikke forvente at andre kan. Lever materiale og inspiration, som ambassadøren gerne videregiver til sine venner og netværk.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading