Ord kan tiltrække kunder. Få dem til at læse og høre efter. Brug ord til at blive fundet, vække interesse, skabe tillid, sælge. Undgå fyld. Tomgangsord er ukrudt

Skriver du tekst der (også) skal læses på små skærme, er det særligt vigtigt at bruge ord, der dytter potentielle kunder på maven. Få dem til at stoppe op.

Særligt tre grupper ord skal du bruge flittigt:

  • Keywords er ord, der matcher dét, læseren leder efter. Brug dem til folk, der søger via Google
  • Carewords er ord, der fører læseren gennem teksten.
  • Powerwords er ord, der påvirker læseren på et emotionelt niveau. Ord, der sætter gang i følelser, tanker, overvejelser.

Lad os kigge nærmere på forskellen på de tre ord-typer

Keywords er de ord, vi søger efter på Google

Keywords er de ord vi søger efter

Hvis du har du søgt efter “tekst til inbound marketing”, vil det være de ord, du har i tankerne, når du går fra Google til et website.

Støder du hurtigt på de keywords, du har søgt på, bliver du bekræftet i, at du er landet det rigtige sted. Keywords skal derfor helst bruges i toppen af teksten. Og gerne i starten af den første sætning.

Brug gerne keywords i overskrift og indledning, så læseren med det samme ved, at målet er fundet.

Men husk også, at søgemaskineoptimering ikke mere primært handler om at bruge bestemte keywords. Du skal stadig bruge keywords! Men tænk i emner. Og brug ord, der er knyttet til emnet. Så kan Googles såkaldte RankBrain finde din tekst, selvom folk ikke nødvendigvis bruger det eksakte keyword.

Skriver du om “gule regnjakker” kan det være en fordel også at bruge ord som regnvejr, gummistøvler, vandpytter, oversvømmelse, vand, regndråber … fordi de ord understreger, hvad teksten handler om.

Carewords er ord, der fører læseren gennem teksten

Carewords får læseren til at blive hængende

Det er ord, der hjælper læseren rundt - gør det muligt at finde nyttig information.

Har jeg googlet “tekst til inbound marketing” vil jeg blive fanget og guidet af ord som: blog, emailmarketing, nyhedsbreve, salgstekst.

Carewords hjælper mig videre. Brug dem i menupunkter, til link, i overskrifter. Gør dem tydelige som vejskilte, så læseren hurtigt kan scanne teksten for ord, der hjælper.

Powerwords er ord, der påvirker læseren på et emotionelt niveau. De sætter gang i følelser, tanker, overvejelser

Powerwords puffer

Powerwords kan få os til at “trykke på knappen”. De skaber tillid og aktiverer. De Får os til at tilmelde os et nyhedsbrev, sende mail, ringe, købe.

De ord, der er powerwords med effekt på dine læsere, virker måske ikke på mine. Prøv dig frem og saml din liste af powerwords. Der er masser af lister på nettet, du kan lade dig inspirere af.

Det er eksempelvis godt at vide, om din målgruppe tænder på tryghedsskabende ord - kærlighed, hjerter og omsorg.

Er din målgruppe mere til ord, der lover power, fremgang, overskud, penge, magt og succes.

Skal du bruge ord, der signalerer nyhed, fremskridt, nytænkning, kreativitet.

Eller er det bedre at skrive om bæredygtighed, verdensmål, klimakatastrofe, dyrevelfærd…..

 

 

 

Trænger din tekst til at blive trimmet?

Få 15 minutters gratis tjek! Jeg har redigeret tusindevis af tekster. Og designet lige så mange artikler, blogindlæg, nyhedsbreve, websider m.m.

Jeg har mere end 20 års erfaring med at redigere tekster - for store danske medier og små soloselvstændige.

T

Få feedback på tekster

j

Bliv undervist i at skrive

Få en digital sprogvask

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading