Skriver du primært til nuværende kunder eller til potentielle kunder, når du sender nyhedsbrev? Det er to meget forskellige grupper, der fortjener forskellige nyhedsbreve.
Nuværende kunder kan godt nøjes med nyhedsbrev en gang om måneden.
Det kan du derimod ikke byde potentielle kunder. En gang om måneden er heller ikke nok, hvis du vil sælge noget.
En gang om måneden er alt for lidt til folk, der overvejer at handle med dig. De har brug for at høre fra dig langt oftere end tidligere eller eksisterende kunder har.
Om et øjeblik er jeg sikker på, at du er helt enig med mig.
Forestil dig, at jeg overvejer at handle med dig.
Jeg har måske fået dig anbefalet af en af dine kunder.
Måske har jeg læst nogle af dine inspirerende blogindlæg.
Eller jeg er faldet over dig på et af de sociale medier jeg følger.
Måske har jeg googlet mig frem til din blog eller dit website.
Du har gjort et vist indtryk. Ikke nok til, at jeg har besluttet mig for at handle med dig og din business. Endnu.
Jeg er ikke endnu helt sikker på, om jeg skal bruge mine penge og min kostbare tid på den ydelse, du tilbyder.
Du skal gøre indtryk, før jeg handler med dig
Sælger du varer til et par hundrede kroner, er jeg lynhurtig til at beslutte mig. Så tager jeg sandsynligvis chancen, hvis din vare ser ud til at passe mig bare nogenlunde.
Taler vi derimod om et kursus, der kan blive vigtigt for mig, eller et dyrt rådgivningsforløb - så vil jeg gerne sikre mig, at jeg vælger rigtigt.
I givet fald tilmelder jeg mig dit nyhedsbrev for at danne mig et indtryk af hvem og hvordan du er. For at se, om du inspirerer. Om du er vidende. Om du kan hjælpe mig. Om du kan udfordre mig (på de rigtige områder). Om du kan levere den rigtige vare.
En gang om måneden kan være alt for lidt
Sender du nyhedsbrev en gang om måneden er det irriterende lidt, hvis jeg er usikker på, om jeg vil handle med dig. Så vil det tage alt for lang tid at lære dig at kende.
Overvej, om du ikke dermed sætter min og andre potentielle kunders tålmodighed på en alt for hård prøve. Og taber.
Det siges, at vi skal støde på folk 7-10 gange, før vi er klar til at handle med dem.
Måske skal vi endda have uger til at beslutte os for at købe.
Du skal regne med, at du skal påvirke mig positivt flere gange undervejs i min beslutningsproces.
Sender du nyhedsbrev en gang om måneden, skal jeg altså i værste fald vente måske 7-10 måneder, før du har skabt tillid og gjort så stort et indtryk, at jeg er klar til at handle med dig.
Hvis en af dine konkurrenter kan gøre det mere overbevisende - og på kortere tid - så er det altså ikke DIG, der sælger noget til mig.
Send mig noget, der inspirerer og hjælper
Er jeg potentiel kunde, og i færd med at tjekke, om jeg har tillid til dig, må du meget gerne sende mig et nyhedsbrev en gang om ugen - hvis du bare er inspirerende! Hvis du gør mig klogere og hjælper mig.
Vær særligt opmærksom på, hvad jeg har brug for
Få måneder efter jeg havde købt ny bil, sendte bilforhandleren mig et nyhedsbrev med tilbud på helt nye modeller.
Dét var ikke specielt smart.
På det tidspunkt var jeg langt mere motiveret for at købe ekstraudstyr til min nye bil - men sådanne tilbud fik jeg mærkeligt nok aldrig.
Jeg endte med at afmelde det nyhedsbrev.
Og ekstraudstyret til bilen - det fandt jeg online ved at Google. Men jeg købte det ikke hos min forhandler, som altså er gået glip af et stort og potentielt mersalg.
Du skal kort sagt kende dine modtagere ret godt.
Og naturligvis helst ramme deres behov.
Nogle vil sikkert have mere, end du forestiller dig!