Får du ikke skrevet de tekster, du har planer om at producere til website, blog, nyhedsbrev, online kurser, ebøger….. så er du en af mange. Måske vil det ligefrem overraske dig, hvem du er i selskab med.

Adskillige af mine kunder og kursister er veluddannede og professionelle kommunikationsfolk.

Flere af dem underviser andre i at skrive. Eller lever af at skrive tekster - artikler, rapporter, bøger, nyhedsbreve, webtekster….

Nogle er dygtige coaches, der kan få andre til at præstere uden stress.

Og alligevel går de ofte selv ned i gear, helt i stå eller forsinker eget webprojekt med overspringshandlinger, når jeg beder dem om at levere tekst til deres hjemmeside.

Vi kan åbenbart være nok så dygtige, hurtige og professionelle, når vi skriver til andre. Men når vi skal skrive vores egne tekster, bliver vi nemt ramt af den ledeste og mest perfektionistiske skrivedæmon.

De praktiske tip i listeform

Alle tip bliver forklaret nærmere under listen.

  1. Meld dig til virtuel coworking for skribenter
  2. Få en body doubler, en skrivemakker, en muse, en skrivecoach, en sprogvasker, en mentor
  3. Skriv non stop - også kaldet free writing
  4. Skriv om dine problemer med at skrive
  5. Skriv ned - et synligt sted - hvorfor du skriver
  6. Gør det til en daglig vane at skrive
  7. Sæt tid af i din kalender
  8. Hav deadlines - og overhold dem (brug punkt 1, hvis du ikke overholder deadlines)
  9. Gør det svært at lave overspringshandlinger
  10. Del processen op i så små opgaver som muligt
  11. Skab overblik over processen
  12. Få styr på din research før du begynder at skrive
  13. Fokuser på 80/20 princippet
  14. Skriv ikke før du er klar
  15. Kend din læser - skriv til læserens behov og spørgsmål
  16. Find dit kreative spot - steder, hvor du udvikler ideer. Skriv teksten et andet sted
  17. Få 100 ideer - før du begynder at skrive
  18. Lav et skriveark - før du begynder at skrive
  19. Skriv overskrift og indledning før du skriver brødtekst
  20. Skriv et udkast - og skriv hurtigt uden at rette fejl
  21. Skriv 100 ord
  22. Brug teknikken til at skrive effektivt
  23. Skriv de fem vigtigste bullet points
  24. Skriv uden at tænke på skrifttyper
  25. Rediger din tekst når du har skrevet et uperfekt udkast
  26. Find en “buddy”, der holder dig ansvarlig
  27. Beløn dig selv for at holde dig til din plan

Find de teknikker, der kan hjælpe dig med ikke at blive stresset over de tekster, du skal skrive.

 

Praktisk inspiration til at bruge teknikkerne

Herunder får du mere detaljerede forklaringer til de enkelte punkter.

Du skal ikke bruge dem alle samtidig. Og nogle af dem virker måske slet ikke på din skrivedæmon. Afprøv først og fremmest dem, du tror er mest effektive for netop dig.

Få en muse, en skrivecoach, en sprogvasker, en mentor

Den nok mest effektive metode, hvis du er hårdt ramt af skriveblokering, ineffektive arbejdsprocesser, perfektionisme.

Uanset hvor professionel og dygtig du er, er det en stor hjælp at få professionel feedback.

3-4 samtaler fordelt over nogle måneder kan være en effektiv kickstarter.

Et online netværk kan i bedste fald give samme effekt.

Den professionelle skrivecoach er fremragende, hvis du har alvorlig skriveblokering eller konstant udsætter dine skriveopgaver.

En helt almindelig “blog-buddy”, der spørger interesseret til, hvad du får skrevet, kan også gøre en enorm forskel.

Skriv nonstop i hånden

Teknikken er ret simpel. Og særdeles effektiv. Brug den eventuelt som en fast, daglig rutine.

Start med en såkaldt prompt, der sætter processen i gang. Det kan være at spørgsmål, der begynder med “Hvad….” eller “Hvordan”. Besvar det ved at skrive uafbrudt i eksempelvis 10 minutter.

Skriv hvad der falder dig ind. Uden at vurdere din tekst, mens du skriver. Uden at rette fejl. Bare skriv.

Når du har skrevet nonstop, skal du læse din tekst opmærksomt og understrege alt det, du synes er særligt vigtigt, særligt interessant og værd at gå videre med.

Skriv om dine problemer med at skrive

Hvis du rammes af alvorlig skriveblokering og slet ikke kan få et ord ned på papir eller skærm - så skriv om din skriveblokering.

Det første og vigtigste kneb er nemlig at skrive….. at komme i gang.

Skriv ned - et synligt sted - hvorfor du skriver

Hvad er det positive, du opnår ved at skrive.
Hvad er det negative, du kan undgå ved at skrive.

Skriv det ned, så du konstant er opmærksom på, hvorfor du vil skrive.

Gør det til en daglig vane at skrive

Det gør en enorm forskel, om du skriver dagligt eller med dages mellemrum.

Du behøver ikke skrive timer hver dag. Men beslut dig eksempelvis for, at du hver dag i 2-3 måneder vil skrive mindst 100 ord hver dag.

Lad dig eksempelvis inspirere af Seth Godin, der hver dag skriver et blogindlæg, som ofte kun består af ganske få linjer.

Sæt tid af i din kalender

Hvis du udelukkende skriver, når du har “lyst” eller “tid”, er der stor risiko for, at du udsætter, til du har mere lyst eller bedre tid. Og så går der meget

Skriv ind i din kalender, hvornår du vil skrive.
Gør det eksempelvis til en fast morgenrutine.
Du behøver ikke skrive for at udgive. Det vigtigste er, at du skriver. Et eller andet.

Hav deadlines - og overhold dem

Hvis du skriver til du er færdig - til du er tilfreds - er der stor risiko for, at din skriveproces bliver langvarig og anstrengende.

Beslut dig for, hvor lang tid du til bruge (og begræns dig til at skrive max. 30 minutter af gangen, før du holder pauser eller stopper.) Skriv så godt du kan i det afsatte tidsrum.

Gør det svært at lave overspringshandlinger

Vi forstyrres alt for meget af skærm og notifikationer.

Sluk din mobil.

Sluk for Facebook og diverse andre sociale medier.
Sluk for dit emailprogram. Vent med at tjekke mail, til du har klaret din skriveopgave.

Slå automatisk stavekontrol fra, så din indre perfektionist ikke aktiveres og begynder at spilde tid på at rette, før teksten er skrevet.

Del processen op i så små opgaver som muligt

Alle store opgaver kan inddeles i små portioner. At skrive et blogindlæg kan eksempelvis splittes op i følgende processer:

  • Research - forbered dig grundigt
  • Skriv rubrik og indledning
  • Skriv udkast til tekst
  • Stram op
  • Tjek fakta
  • Søgemaskineoptimer
  • Rediger
  • Layout tekst

Sagt på en anden måde skal du overveje, hvordan din arbejdsproces skal være. Det er sjældent en god idé at have som mål, at hele processen SKAL udføres i én sammenhængende arbejdsproces.

Research - forbered dig grundigt

Jeg er udmærket klar over, at mange har for vane at skrive “i cirkler” for så at sige at skrive sig frem til en beslutning om, hvad de vil skrive. Det er også ofte de mest ineffektive og langesomme skribenter, jeg kender. Du kan skrive mere effektivt - og sikkert - hvis du forbereder dig grundigt først.

Og vil du skrive dig ind på emnet, så prøv at gøre det i hånden. Prøv ogs at gøre det et sted, du kun bruger til at skrive ufokuseret og uproduktivt - eksempelvis til idéudviklimg.

Brug først tastaturet, når du er klar til at skrive effektivt. Prøv det af.

Skab overblik over processen

Skal du skrive mange sider til dit website, så del processen op i overkommelige dele. Tag ét skridt af gangen.
Når jeg laver website for kunder, bruger jeg gerne den såkaldte Kanban projektavle til at skabe overblik. Hvem laver hvad. Hvad mangler vi at lave.

Som regel deler jeg store processer op i chunks, der hver især kan klares på 15-30 minutter.

Få styr på din research før du begynder at skrive

Find informationer og inspiration før du går i gang med at skrive. Uanset hvor meget du ved om emnet, er det godt at blive inspireret af viden og andres gode tekster.

Fokuser på 80/20 princippet

80% af dine resultater kommer fra 20% af din indsats.
Du behøver ikke lave det perfekte for at opnå store resultater.
Tvært imod er det ofte særdeles tidkrævende at ville lave det perfekte.

Så stræb efter det bedst mulige. Indenfor den (rimelige!) tid, du har tilladt dig at bruge på processen.

Skriv ikke før du er klar

Skriver du uden at have helt styr på mål, målgruppe, emne, fakta etc.? Så bliver det som regel alt for tidkrævende og langsommeligt at skrive.

Lav et skriveark… jeg forklarer lige om lidt hvordan.

Kend din læser - skriv til læserens behov og spørgsmål

Hvis du kender den person du skriver til, vedkommendes udfordringer og spørgsmål, bliver det ikke kun nemmere at skrive. Du skriver også bedre og mere brugbare tekster.

Kickstart dig selv med sætningen: “Jeg vil fortælle dig, at….” og fortsæt så med at skrive dét, du vil fortælle.

Find dit kreative spot - steder, hvor du udvikler ideer. Skriv teksten et andet sted

Find et sted, der inspirerer dig til at udvikle ideer. Drop evt. i første omgang både ipad og computerskærm. Brug pen og papir til at udvikle ideer.

Få din hjerne til at forstå, at det er to forskellige processer at udvikle ideer og skrive. Gør din hjerne effektiv ved at have et produktivt skrivested, som du forlader, hvis trangen til at lave overspringshandlinger bliver anmasende.

Få 100 ideer - før du begynder at skrive

Det kan være svært af få én god idé. Men har du fået de første, kommer flere ofte løbende. “Som skidt fra en spædekalv,” som min far udtrykte det.

Lav et skriveark - før du begynder at skrive

Lav et ark med overskrift, underrubrik og 3-5 mellemrubrikker. Det kan nemt være den del af skriveprocessen, der tager længst tid.

Når dit skriveark er på plads, tager det måske kun få minutter at skrive selve brødteksten. Fordi du nu ved, hvad du skal skrive,

Skriv overskrift og indledning før du skriver brødtekst

Overskrift og indledning er de absolut vigtigste elementer i moderne digitale tekster. Er de to elementer ikke interessenvækkende og præcise, er det spild af tid at skrive mere.

Skriv et udkast - og skriv hurtigt uden at rette fejl

Skriv i flow. Fokuser ikke på stavefejl og slagfejl før du har skrevet et udkast.

Skriv 100 ord

Du kan komme langt med 100 ord. Kan du ikke skrive mere, så beslut dig for, at dagens kamp handler om at skrive 100 ord - det er cirka et skærmbillede på en smartphone.

Brug teknikken til at skrive effektivt

Brug eksempelvis pomodoro-teknikken, der går ud på at sætte en timer til at tælle 20 minutter. I det tidsrum fokuserer du 100% på én opgave - eksempelvis at lave dit skriveark, skrive dit udkast, revidere dit udkast, rette stavefejl eller andet.

Hold en pause inden du eventuelt fortsætter med en ny runde. Gå eventuelt udenfor i fem minutter til en “rygepause” - selv hvis du ikke ryger.

Skriv de fem vigtigste bullet points

Hvad vil du skrive om. Hvad er de fem vigtigste pointer. Skriv dem ned og skriv et par linjer om hver af dem.

Skriv uden at tænke på skrifttyper

Mange bruger alt for meget tid på at dekorere tekst - vælge skrifttyper og skriftstørrelser. Brug så vidt muligt skriveværktøjer til distraktionsfri skrivning.

Rediger din tekst når du har skrevet et uperfekt udkast

Vent med at rette stavefejl, slagfejl etc. til allersidst. Det er spild af tid at læse korrektur på en tekst, der er ufærdig. Afsnit skal måske skrives om. Ord skal ud eller erstattes.

Det er også nemmere at skrive, hvis man træner sig op til at skrive “uperfekte udkast”.

Beløn dig selv for at holde dig til din plan

Find ud af, hvordan du kan belønne dig selv, når du har præsteret og vundet over dine indre dæmoner.

Lær at skrive responsivt og mobilvenligt

En af de helt store fordele ved moderne digitale tekster er, at de ikke skal være nær så massive, som gammeldags papirtekster og klassiske webtekster.

Lærer du at skrive moderne tekster til skærm, vil skrivearbejdet ofte være betydeligt nemmere, end når du skriver lange klassiske tester.

Lær at skrive moderne digitale og mobilvenlige tekster.

Vi coworker på WEBwomans virtuelle webredaktion

Er du skribent, er du velkommen til at være med, når jeg arrangerer coworking.
Du skal blot være medlem af min virtuelle webredaktion - gruppe på Facebook
Det er der dato og klokkeslet for coworkning bliver annonceret.
Det er gratis at deltage og der er ingen salg/markedsføring - kun energiboostende samtidigt arbejde.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading