T

MINIKURSUS: Skriv moderne mobilvenlig SEO-tekst

MINIKURSUS

Skriv moderne mobilvenlig SEO-tekst

Smartphonen er ikke bare en lille skærm. Det er et helt nyt medium.

Smartphone, mobilt bredbånd og sociale medier påvirker os på mange måder.  Vores hukommelse og læreevne. Vores læsevaner. Vores søgevaner. Vores købsvaner. Vores sociale vaner.

Responsivt, mobilvenligt webdesign er ikke nok til at gøre dit indhold mobilvenligt. Det er et værktøj, der skal bruges sammen med nye skriveteknikker og tekstmodeller.

SEO handler ikke kun om at komme til tops på Google

Google har detaljeret viden om læsevaner, søgevaner og læserne vurdering af indhold. Den viden er værdifuld for enhver, der vil skrive digitale kvalitetstekster.

Søgemaskineoptimering er derfor ikke kun en metode til at blive fundet via Google. SEO kan også gøre dine tekster mere læsevenlige. Mere brugervenlige.

Brug specielle skriveteknikker til at fange læserens interesse

Vi skipper lynhurtigt indhold, der ikke ser interessant ud

Vi skimmer en tekst for at se, om der er interessante nøgleord

Vi scanner tekst når vi leder efter bestemte informationer

Vi læser tekst når og hvis interessante ord fanger vores interesse

Vi læser anderledes på lille skærm - end på computerskærm og papir

Vil du kommunikere og påvirke moderne læsere, skal du:

  • skrive og designe til den lille skærm
  • skrive og designe til de tre læsemønstre
  • skrive og designe til forskellige interesseniveauer.

Fungerer din tekst fint på lille skærm, så er den også læsevenlig på den store computerskærm. Det modsatte er derimod sjældent tilfældet.

23 tips og teknikker til at skrive bedre digitale tekster til lille skærm

#1

Planlæg, skriv og design til smartphone frem for til computerskærm eller papir. Selvom du bruger responsivt design, skal du også arbejde med at gøre teksten letlæselig og indbydende på lille skærm.

#2

Skriv og design til micro moments og ikke kun til lange læsesessioner. Når vi søger og læser på smartphone, foregår det ofte i korte sessioner.

#3

Kend din læsertype. Hvorfor læser besøgende på de website. Vil de underholdes eller have viden?

#4

Skriv til forskellige læsemønstre så teksten både er nem at skimme, scanne, skippe og læse

#5

Skriv med et formål. Vid hvad du vil opnå med teksten før du begynder at skrive. Først og fremmest skal du vide, hvilken udfordring din tekst skal hjælpe din læser med at løse.

#6

Brug chunking - del teksten op i passende bidder, der passer til skærmbilleder på en smartphone.

#7

Skriv til forskellige interesseniveauer - de uinteresserede, de lidt interesserede og dem med detaljeret interesse.

#8

Kom straks til sagen. Skriv det vigtigste og mest interessante i de første afsnit. Det er en klassisk journalistisk præsentationsteknik. Brug resumé eller abstract.

#9

Hav tekstens struktur på plads før du skriver. Brug eventuelt en tekstmodel. Mobilvenlig tekst skal ikke skovles på som lange ensformige væg-til-væg-tekster.

#10

Gør dig umage med hovedrubrikken. Skriv en overskrift der skaber nysgerrighed og interesse. Skriv gerne en påstand, der giver mening, hvis den læses alene

#11

Skriv overvejende korte sætninger. Selv for rutinerede læsere er det sværere at læse på skærm end på papir. Skriv letlæselig tekst. Eksempelvis med et lavt lix-tal.

#12

Placer interessante og meningsbærende ord i begyndelsen af afsnit og sætninger. Det kaldes frontloading

#13

Skriv korte overskuelige afsnit. Vær opmærksom på, at afsnit ikke kan være ret lange på en smartphone uden at virke tunge og uoverkommelige.

#14

Brug mange melllemrubrikker, der frister til at læse mere

#15

Fremhæv relevante keywords og strukturer teksten med tanke på læsere, der scanner og/eller skimmer teksten. Fremhæv relevante keywords

#16

Citer anerkendte autoriteter. Helst nogle læseren både kender og anerkender. Det giver tyngde, troværdighed og tillid til din tekst. Det giver også læseren grund til at stole på, at du har researchet før du er gået i gang med at skrive.

#17

Brug cliffhangers og buckets brigades til at fange og fastholde læserens interesse hele vejen gennem teksten.

#18

Skriv i en personlig tone. Brug både jeg og du i din tekst - når det er passende. Det gør din tekst mere personlig, mere vedkommende.

#19

Brug interaktive elementer i teksten. Digitale tekster kan på adskillige måder gøres mere levende og aktive end tekster på papir. Husk at bruge de digitale muligheder.

#20

Brug illustrationer - men ikke for at pynte. Gode illustrationer fremmer forståelsen. Brug illustrationer, der er informative og/eller fremmer evnen til at huske det læste. En god illustration kan fungere som et anker, der gør det nemmere at huske det læste.

#21

Test hvad der virker. Prøv forskellige muligheder af. Ofte kan en lille ændring gøre en stor forskel.

#22

Brug data - evidensbaseret viden - til at skrive gode tekster. Skriv ikke kun på din mavefornemmelse.

#23

Brug white space. Det kan helt bogstaveligt være hvide, blanke områder mellem afsnit. Men det kan også - i nogle tilfælde - være et roligt baggrundsbillede under en begrænset mængde tekst. Det grundlæggende princip er, at skærmen ikke skal proppes med tekst. Der skal også være ro - “pauser” til øjne og hjerne. Rum til eftertænksomhed.

Moderne digitale tekster er mere læsevenlige end klassiske artikler. Og sjovere at skrive.

Moderne websites skal være mobilvenlige.
Skriv og design til den lille skærm.

Skriv korte, skarpe tekster.

Moderne kommunikation til digitale hjerner

Forny dine skrivevaner og din viden om webtekster og webdesign - så du kan markedsføre dig til moderne læsere.

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!