T

MINIKURSUS: Skriv moderne mobilvenlig SEO-tekst

MINIKURSUS

Skriv moderne mobilvenlig SEO-tekst

Er dit website mindre mobilvenligt, end du tror?

Din hjemmeside eller blog bliver ikke mobilvenlig bare fordi det er lavet i responsivt design. Et plugin kan heller ikke gøre det.

Theme, designskabelon, pagebuilder og/eller plugin er kun værktøjer. De skal bruges rigtigt. Sammen med nye skriveteknikker og tekstmodeller.

Smartphone, mobilt bredbånd og sociale medier påvirker os på mange måder.  Vores hukommelse og læreevne. Vores læsevaner. Vores søgevaner. Vores købsvaner. Vores sociale vaner.

Vi læser ikke online, som når vi læser på papir.
Tekster på dit website skal designes helt anderledes end tekster på papir.

Har du styr på dit website? Og husker du at bruge det?

Det gør en enorm forskel, om du jævnligt har fingrene i dit website.

Mange rører ikke ved deres website, fordi de ikke har lært at bruge det. Eller de har lært det - men har trænet for lidt og glemt hvordan. Det er aldrig for sent at tage kontrollen.

Du kan ikke skrive gode webtekster uden viden om SEO

Google har detaljeret viden om læsevaner, søgevaner og læserne vurdering af indhold. Den viden er ikke kun værdifuld for enhver, der vil skrive digitale kvalitetstekster. Den er nyttig og nødvendig.

Søgemaskineoptimering er ikke kun en metode til at blive fundet via Google. At lære SEO vil også gøre dine tekster mere læsevenlige. Mere brugervenlige. Og giver dig masser af ideer til godt indhold.

Brug specielle skriveteknikker til at fange læserens interesse

Vi SKIPPER lynhurtigt indhold, der ikke ser interessant ud

Vi SKIMMER en tekst for at se, om der er interessante nøgleord

Vi SCANNER tekst når vi leder efter bestemte ord og informationer

Vi LÆSER tekst hvis interessante ord fanger vores interesse

Er din digitale tekst læselig, læsbar og læseværdig

Læsbar

Din tekst skal være sprogligt lettilgængelig. Sætningerne skal være enkle og primært korte. Du skal bruge ord, der passer til målgruppen og formålet. Der skal være sammenhæng.

Læseværdig

Vær relevant, interessant og tillidsvækkende set med din målgruppes øjne. Brug visuelt design, der er let og lækkert for læseren. Fokuser på modtagers behov. 

Læselig

Moderne digitale tekster skal først og fremmest være mobilvenlige. De skal have hensigtsmæssig typografi - eksempelvis en tilpas stor skriftstørrelse. Teksten skal visuelt passe til din målgruppe og dine mål.

Vi læser meget anderledes på lille skærm - end på computerskærm og papir

Vil du kommunikere og påvirke moderne læsere, skal du:

  • skrive og designe til den lille skærm
  • skrive og designe til de tre læsemønstre - skimme, scanne og læse
  • skrive og designe til forskellige interesseniveauer

Fungerer din tekst fint på lille skærm, er den også mere læselig på den store computerskærm. Det modsatte er derimod sjældent tilfældet.

24 tips og teknikker til at skrive bedre digitale tekster

#1

Planlæg, skriv og design til smartphone frem for til computerskærm eller papir. Selvom du bruger responsivt design, skal du også arbejde med at gøre teksten letlæselig, overskuelig og indbydende på lille skærm.

#2

De seks vigtigste principper

  • 100 ord er en meget lang tekst på en smartphone
  • Skriv afsnit på max. 3 linjer (computerskærm) eller 5 linjer (smartphone)
  • Skriv overvejende sætninger på max. 8-10 ord.
  • Undgå sætninger på mere end 25 ord.
  • Skriv afsnit, der består af max. 3-4 sætninger.
  • Sats på mellemrubrik for hver 75 ord. Det svarer cirka til et skærmbillede på en smartphone

#3

Kend din læsertype. Hvorfor læser besøgende på dit website. Vil de underholdes, uddannes, inspireres, udfordres, have viden… ?

#4

Skriv til forskellige læsemønstre så teksten både er nem at skimme, scanne, skippe og læse

#5

Skriv med et formål. Vid hvad du vil opnå med teksten før du begynder at skrive. Først og fremmest skal du vide, hvilken udfordring din tekst skal hjælpe din læser med at løse.

#6

Brug chunking - del teksten op i passende bidder, der passer til skærmbilledet på en smartphone.

#7

Skriv til forskellige interesseniveauer - de uinteresserede, de lidt interesserede og dem med detaljeret interesse.

#8

Kom straks til sagen. Skriv det vigtigste og mest interessante i de første afsnit. Det er en klassisk journalistisk præsentationsteknik. Brug resumé eller abstract.

#9

Hav tekstens struktur på plads før du skriver. Brug eventuelt en tekstmodel. Mobilvenlig tekst skal ikke skovles på som lange ensformige væg-til-væg-tekster.

#10

Gør dig umage med hovedrubrikken. Skriv en overskrift der skaber nysgerrighed og interesse. Skriv gerne en påstand, der giver mening, hvis den læses alene

#11

Skriv overvejende korte sætninger. Selv for rutinerede læsere er det sværere at læse på skærm end på papir. Skriv letlæselig tekst. Eksempelvis med et lavt lix-tal.

#12

Placer interessante og meningsbærende ord i begyndelsen af afsnit og sætninger. Det kaldes frontloading

#13

Skriv korte overskuelige afsnit. Vær opmærksom på, at afsnit ikke kan være ret lange på en smartphone uden at virke tunge og uoverkommelige.

#14

Brug mange melllemrubrikker, der frister til at læse mere

#15

Fremhæv relevante keywords og strukturer teksten med tanke på læsere, der scanner og/eller skimmer teksten. Fremhæv relevante keywords

#16

Citer anerkendte autoriteter. Helst nogle læseren både kender og anerkender. Det giver tyngde, troværdighed og tillid til din tekst. Det giver også læseren grund til at stole på, at du har researchet før du er gået i gang med at skrive.

#17

Brug cliffhangers og buckets brigades til at fange og fastholde læserens interesse hele vejen gennem teksten.

#18

Skriv i en personlig tone. Brug både jeg og du i din tekst - når det er passende. Det gør din tekst mere personlig, mere vedkommende.

#19

Brug interaktive elementer i teksten. Digitale tekster kan på adskillige måder gøres mere levende og aktive end tekster på papir. Husk at bruge de digitale muligheder.

#20

Brug illustrationer - men ikke for at pynte. Gode illustrationer fremmer forståelsen. Brug illustrationer, der er informative og/eller fremmer evnen til at huske det læste. En god illustration kan fungere som et anker, der gør det nemmere at huske det læste.

#21

Test hvad der virker. Prøv forskellige muligheder af. Ofte kan en lille ændring gøre en stor forskel.

#22

Brug data - evidensbaseret viden - til at skrive gode tekster. Skriv ikke kun på din mavefornemmelse.

#23

Brug white space. Det kan helt bogstaveligt være hvide, blanke områder mellem afsnit. Men det kan også - i nogle tilfælde - være et roligt baggrundsbillede under en begrænset mængde tekst.
Det grundlæggende princip er, at skærmen ikke skal proppes med tekst. Der skal også være ro - “pauser” til øjne og hjerne. Rum til eftertænksomhed.

#24

Brug interne link i dine tekster, så besøgende nemt kan finde rundt UDEN at bruge menuen i toppen.

Din hjemmeside er velfungerende, hvis den er indrettet, så man kan finde rundt UDEN at bruge menuen.

Bunden af dine sider/indlæg skal ikke være som blinde veje - der skal altid være et eller flere link, der gør det muligt at komme videre på dit website. Uden at skulle bruge menuen i toppen.

Moderne digitale tekster er mere læsevenlige end klassiske artikler. Og sjovere at skrive.

Moderne websites skal være mobilvenlige.
Skriv og design til den lille skærm.

Skriv korte, skarpe tekster.

Få endnu flere læsere

Forny dine skrivevaner og din viden om webtekster og webdesign - så selv læsere med digitale hjerner og smartphone bliver fanget

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!