SEO er ikke en dåsevareAlle bloggere ved, at SEO kan være vejen til masser af trafik. Det kan endda være vejen til god trafik. Men mange har desværre fået det indtryk, at SEO-tricks er den eneste metode, hvis man vil have trafik til blog eller hjemmeside

Jeg møder stadig mange, der opfatter SEO som en teknisk finesse, når de skal i gang med at skaffe trafik til deres hjemmeside. Og mange af dem får et fokus på tekniske indstillinger og SEO-teknikker, der optager dem så meget, at de desværre glemmer det vigtigste - producer godt indhold, der har fokus på målgruppens behov.

Selv professionelle kommunikatører fristes stadig til - i jagten på besøgende til en hjemmeside - at producere tekster, der mere er til Google end til mennesker. Du kan blandt andet genkende dem på, at et-to ord er brugt lidt mere end naturligt.

Jeg bliver jævnligt kontaktet af virksomheder, der har små og nærmest indholdstomme hjemmesider - de såkaldt online visitkort - der forestiller sig, at nogle smarte tekniske indstillinger kan sikre, at deres hjemmeside får masser af besøgende. Den skal kort sagt bare lige søgemaskineoptimeres.

Når jeg forklarer dem, at så skal de have produceret bedre indhold, bliver de til tider forbløffede. Mange ved nemlig ikke, at masser af godt indhold er den helt fundamentale forudsætning for at søgemaskineoptimere.

Du kan sagtens få en SEO-nørd til at rode med den tekniske opsætning - men uden godt indhold er SEO ikke umagen værd.

SEO er et krydderi i godt indhold

SEO er vejen til at nå dem, der leder via søgemaskiner. Det kan være nok så mange, men det er i nogle tilfælde kun toppen af dit isbjerg af potentielle kunder.

SEO kan være det dårligste valg, hvis dit mål er at få mere trafik og blive kendt af flere.

Hold øje med dine egne læsevaner online. En stor del af det du læser, finder du sandsynligvis uden Google og andre søgemaskiner. Via sociale medier, nyhedsbreve, debatfora, portaler etc.. Du inspireres af anbefalinger og velplacerede link, som du mere eller mindre tilfældigt støder på.

Overser du nogle muligheder

Er du skrap til søgemaskineoptimering, skriver du sandsynligvis for at fange opmærksomheden hos søgemaskinernes brugere. Er du hovedsagelig fokuseret på at søgemaskineoptimere, går du glip af måske mere oplagte veje til at få masser af besøgende.

Mange såkaldte SEO-tekster kan tiltrække besøgende - men det hjælper ikke meget, hvis de ikke også kan sikre, at der kommer kunder ud af at søgemaskineoptimere.

Overdreven fokus på søgemaskineoptimering

Jeg har siden 2009 lavet over mange hundrede websites og blogs i WordPress. For næsten lige så mange forskellige kunder.

Det er helt almindeligt, at kunderne beder om hjælp til at søgemaskineoptimere. Det gør nok 8 ud af 10 kunder. Desværre er det langt færre, der har fokus på, at der skal gode webtekster og andet godt indhold på. Og det er rigtig skidt, for det er langt vigtigere at have fokus på gode webtekster end på søgemaskiner og SEO-teknikker. Ikke mindst hvis du vil sælge viden i form af rådgivning, undervisning, foredrag, artikler, infoprodukter, terapi, coaching etc.

Selv Google anbefaler, at du skriver til dine kunder - i stedet for at skrive til Google.

SEO er fremragende, når du vil tiltrække besøgende, der leder efter noget konkret og velkendt. Noget de kender. Noget de både har behov for - og allerede ved, at de har brug for. Hvis dine kunder så også bruger Google til at lede efter dit produkt!

Sælger du eksempelvis boliger, er det mere sandsynligt, at dine kunder finder dig og boligerne til salg via nogle af de store boligportaler. Eller ved at gå direkte til dit website.

Men husk også, at der er masser af trafik at hente ved at have fokus på en helt anden målgruppe end dem, der Googler: Impulslæserne. Dem, der lader sig friste af link på sociale medier, i blogindlæg, nyhedsbreve og andre steder.

Den positive sidegevinst ved at sigte efter andre end Google-brugerne er endda ofte, at du får både i pose og i sæk. Både dem der leder via søgemaskiner. Og de mange, du kan fange på de andre måder.

Oprindeligt udgivet i maj 2014, men revideret kraftigt og genudgivet i maj 2016