Spild ikke dine læseres tid. Kom til sagen. Begynd med konklusionen!
Forleden fik jeg et velskrevet nyhedsbrev, der gjorde mig irriteret. Det spildte nemlig min tid, selvom det både var godt skrevet og indeholdt brugbar information.
Det væsentlige blev fortalt til sidst. Og da jeg langt om længe nåede til slutningen, var min konklusion: “Så mange ord for at fortælle så lidt?”
Afsenderen skriver godt, så jeg lod mig frivilligt trække hele vejen gennem teksten fra indledning til afslutning. Hele tiden i forventning om, at NU kom pointen nok.
Havde jeg siddet i min lænestol for at blive underholdt af en velskrevet tekst, eller ligget i parken for at hyggelæse, havde jeg ikke haft noget at klage over. Men jeg forventede at blive informeret i en fart - gider ikke storytellende snik-snak, når jeg har travlt. Slet ikke, når der ikke er kontant indhold, jeg også kan bruge til noget.
Min pointe er den, jeg indledte med:
Kom til sagen. Fortæl pointen hurtigt. Spild ikke læserens tid online.
Og princippet gælder i øvrigt ikke kun for artikel eller blogindlæg som helhed. Gør det samme med dine sætninger og afsnit og sørg for, at der hele vejen igennem er interessant indhold. Særligt i digitale tekster er det vigtigt, at læseren kan scanne og zappe og finde interessant indhold i flere afsnit.