Tusindevis af hjemmesider har en tilmeldingsformular, der frister folk til at tilmelde sig et nyhedsbrev mod til gengæld at få en gratis ebog, en gratis film, en gratis lydfil, en gratis guide….. Men det må man ikke, har Forbrugerombudsmanden netop understreget

Det er ordet gratis, du skal bide mærke i!

Du må ikke love folk, at de får noget gratis, (en såkaldt freebie), hvis de skal “betale” ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det vil sige…. det må du, hvis du bare sørger for at gøre det på den rigtige måde!

Du må nemlig gerne tilbyde folk en ebog, en lydfilm, et arbejdsark, en rapport eller lignende.

GDPR stiller skærpede krav

Når GDPR - EU’s databeskyttelsesforordning - træder i kraft 25. maj 2018 skal du i øvrigt sikre dig, at folk ikke kun tilmelder sig for at få eksempelvis en gratis ebog. De skal udtrykkeligt og aktivt acceptere, at de også fremover får markedsførende materiale. men det betyder ikke, at du skal have en boks til flueben.

Men først tilbage til den såkaldte freebie. Det gratis produkt, der skal lokke dem….

Emailadresser er værdifulde

Forbrugerombudsmanden har fastslået, at det er vildledende markedsføring - og dermed i strid med markedsføringsloven - at fortælle folk, at de får noget gratis, ebog, billeder, lydfil, film eller andet, hvis de tilmelder sig virksomhedens nyhedsbrev. De betaler - med deres emailadresse.

Vi ved alle, hvad det er værd at få emailadresser til markedsføring…

Baggrunden for forbrugermandens afgørelse er en henvendelse fra en professionel fotograf, der ønskede at sende mail til deltagerne i motionsarrangementer med en hilsen.

De fik deres resultat fra arrangementet og et tilbud om at hente gratis billeder.

Emailadresse er betaling

Man skulle ikke betale penge for at se eller downloade billederne - udelukkende “betale” ved at give fotografen sin emailadresse og tilladelse til at sende markedsføring via mail til adressen.

Billederne fra arrangementerne blev omtalt med betegnelser som”gratis” og “0 kr.”. Og det er vildledende, mener Forbrugerombudsmanden, når billederne ikke kan hentes uden at give samtykke til markedsføring.

At tilmelde sig en virksomheds email-liste er lig med at give samtykke til markedsføring og det har i sig selv en selvstændig økonomisk værdi. Gratis er det derfor ikke, når man betaler for noget med sin email-adresse.

Og det kommer ikke bag på professionelle email-markedsføringsfolk. De ved nemlig udmærket, hvor meget en email-adresse er værd.

Få tilladelse til at send mail - før du sender mail

Det er i øvrigt heller ikke tilladt at sendt folk en email med tilbud om at gratis billeder.

Den mail er i sig selv en overtrædelse, hvis folk ikke allerede har givet deres tilladelse til, at man må sende dem mail.

Kort og godt:

  • Du må ikke sende mail med markedsføring til folk, medmindre de forinden har givet tilladelse til det
  • Du må ikke omtale ebog, guide, billeder, lydfil eller andet som gratis, hvis folk skal betale med deres emailadresse

 

Løsningen er ganske enkel

Du må gerne tilbyde folk, at de får ebog, billeder, guide, lydfil, rabat eller andet, når de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Du må bare ikke omtale den som “gratis” eller koster “0 kr.”, hvis den koster en email-adresse.

Folk betaler! Med deres emailadresse.

Det er altså ikke lovligt at skrive:
“Få gratis ebog om emailmarketing - skriv din emailadresse her”.

Du kan derimod fint tilbyde:
“Ebog om emailmarketing - få den ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev”

Særligt hvis du samtidig informerer folk om, hvad deres samtykke indebærer.

Sådan samler du emailadresse - lovligt - når GDPR træder i kraft

En dataansvarlig kan i et vist omfang motivere de registrerede til at give samtykke ved, at der er en fordel forbundet med at samtykke. Indmeldelse i en forretnings fordelsprogram kan f.eks. indebære rabatter, som motiverer kunden til at give samtykke til at modtage reklamemateriale fra forretningen. Den rabat eller de fordele et samtykke til et fordelsprogram medfører, udelukker ikke, at samtykket kan anses for at være frivilligt.
(Side 8 i Datatilsynets vejledning om samtykke - PDF)

Dette blogindlæg blev først gang udgivet:
9. feb 2017 @ 10:41
- det er senere revideret for at matche kravene i GDPR